2013-10-31, 19:20
Medlem
Hello undrar om det finns nån som har erfarenhet av teoretiskt omprov för jägarexamen. Är det olika prov eller får man samma igen ?
Citera
2013-10-31, 19:33
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymtar
Hello undrar om det finns nån som har erfarenhet av teoretiskt omprov för jägarexamen. Är det olika prov eller får man samma igen ?

Du kan få samma, du kan få ett annat. Det finns tre olika.
Citera
2013-11-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grymtar

kör du intensivkurs får du antagligen samma igen, annars är det ju 3 olika prov A,B och C och dom alla är snarlika varandra men skiljer sig på någon fråga
Citera
2013-11-01, 21:44
Medlem
Har för mig att dem sa om man gör om prov kommer man ej få samma igen, Utan du ska få ett annat. Dock kan jag tänka mig det inte sköts alltid
Citera
2013-11-02, 11:15
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Har för mig att dem sa om man gör om prov kommer man ej få samma igen, Utan du ska få ett annat. Dock kan jag tänka mig det inte sköts alltid

Nej, du kan få ett annat. Men det är inte säkert.

Det finns fyra olika prov. A, B, C och D. Det är slumpen som avgör vilket du kommer få.
Citera
2013-11-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Det vanliga är att man går till en vapenhandlare (eller en privat säljare) och tittar ut ett vapen och skickar in en ansökan för det specifika vapnet, sedan hämtar man ut det när licensen gått igenom.

Och har man licens i samma klass eller över sen tidigare så kan man få hem vapnet direkt med lånelicens.
Citera
2013-11-02, 14:11
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodgkins
Och har man licens i samma klass eller över sen tidigare så kan man få hem vapnet direkt med lånelicens.

Lånelicensen gäller 14 dagar så då gäller det att man får sin riktiga licens inom den perioden, vilket inte är speciellt vanligt idag med polisen sjuka handläggningstider.
Citera
2013-11-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Lånelicensen gäller 14 dagar så då gäller det att man får sin riktiga licens inom den perioden, vilket inte är speciellt vanligt idag med polisen sjuka handläggningstider.

Håller med dig, det är nog få distrikt som har snabbare handläggningstider än så. Men det kan också lösas med att man skaffar en ny lånelicens innan två veckor passerat. Detta blir förstås ett onödigt krångel om butiken ligger på avstånd.

Andra, "mindre skötsamma människor", kan skriva flera lånelicenser direkt. Då gäller det bara att visa "rätt" licens om någon vill kontrollera. Men detta gäller, gissningsvis, endast privatpersoner.
Citera
2013-11-06, 14:54
Finns det någonstans i södra Sverige (helst Skåne) där man kan gå en intensivkurs under en-två helger för att ta jägarexamen?
Citera
2013-11-12, 02:19
Medlem
oordnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Finns det någonstans i södra Sverige (helst Skåne) där man kan gå en intensivkurs under en-två helger för att ta jägarexamen?

kolla blocket, brukar finnas mycket annonser där
Citera
2013-11-26, 23:54
Medlem
Imams avatar
Jag ska gå en kurs i jägarexamen nu i Januari, och de vill att man köper "Jägarboxen" för 700+ spänn.
Grejen är att jag har "Nya Jägarskolan" från 2005 i bokhyllan som jag har läst en del i.
Jag undrar då följande:

1. Kan jag med gott samvete helt enkelt lära mig vad som står i de äldre böckerna, hoppas att det inte har ändrats så mycket, och gå på teorilektionerna ändå?

2. Finns det något stort jägarforum eller något annat ställe där man kan tänkas få tag på boxen begagnat för en mindre prissumma?
Citera
2013-11-27, 11:54
Medlem
Corazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imam
Jag ska gå en kurs i jägarexamen nu i Januari, och de vill att man köper "Jägarboxen" för 700+ spänn.
Grejen är att jag har "Nya Jägarskolan" från 2005 i bokhyllan som jag har läst en del i.
Jag undrar då följande:

1. Kan jag med gott samvete helt enkelt lära mig vad som står i de äldre böckerna, hoppas att det inte har ändrats så mycket, och gå på teorilektionerna ändå?

2. Finns det något stort jägarforum eller något annat ställe där man kan tänkas få tag på boxen begagnat för en mindre prissumma?

Kolla på Robsoft, i avdelningen säljes! Länk:http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=61
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in