Såg denna tråd och tänkte då berätta en sak.
När jag var 15/16 och gick i 9an så fick vi ta Jägarexamen gratis i skolan, vi var 4 grabbar från klassen och 1 tjej, (vi var fler innan men några hoppade av.) I alla fall, vi fick låna böckerna och så hade vi lektioner varannan vecka med ett par gamla gubbar som fortfarande var jägare, och så åkte vi iväg och sköt simulator och luftgevär etc. pluggade hemma också en del.
Det här gick inte så snabbt eftersom vi inte hade lektioner allt för ofta.. Sen blev det sommarlov och gubbarna sa att dom skulle höra av sig på lovet, så att vi fick prova skjuta med hagel / kula och även ta resten med teorin och sedan göra proven.. Men dom hörde aldrig av sig, bara att dom skulle ha tillbaka böckerna. *suck*
Väntade väl ett bra tag men det hände inget, kontaktade skolan, eftersom det var dom som hade ordnat allt, men dom kunde inte göra något eftersom vi inte gick kvar i skolan, och jägargubbarna sa att vi skulle göra det.. till hösten, blabla.. det blev ju inget. Nu är jag snart 18 och går andra året på gymnasiet och har fortfarande ingen jägarexamen ;( blev ganska besviken på det där.
Så nu måste jag väl helt enkelt ta Jägarexamen utanför skolan, privat. Men det kostar ju en hel del pengar och ska snart ta körkort när jag fyllt i sommar. Så vet inte riktigt hur man ska göra

:S
Har läst lite om olika alternativ, måste ju gå att plugga teori och skjuta med några jägargubbar som har hand om sånt? och plugga hemma sen göra proven? ( bor i Dalarna utanför Smedjebacken. )
Enklaste skulle ju vara intensivkurs på 3dagar men det kostar liksom ca 9 tusen och det är inget jag har råd med!!!