2017-06-16, 17:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du har fel och de har rätt. Rent juridiskt. Du kan däremot aldrig bli skyldig att betala dubbelt. Det finns mycket bra information om hur man ska göra vid dödsfall som du uppenbart inte tagit till dig. Det är mycket att göra vid ett dödsfall, det vet jag, men grundregeln är att aldrig slänga något brev som kommer innan man läst igenom det noga.

Något som däremot är tveksamt förfarande är att de skriver över på en person som inte bodde på adressen vid dödsfallet. Att de gör det med en make eller sambo är reglerat i lag (eller i alla fall oklanderligt) men att dumpa över den på en son som flyttar in först månader efter tror jag inte de har lagstöd för. Om man avvecklar ett dödsbo, säljer huset och sedan dyker en stor faktura upp till den nye ägaren, då kommer JO springandes.

Överklaga det beslut som är tagit och hänvisa till att du inte är maka/make eller sambo. Kolla först om det är dödsboet som är betalningsskyldigt och inte du. De kan nämligen fortsätta skicka fakturor till ett dödsbo i all evighet och även om den juridiska personen inte finns skickar de till Kronofogden. Vad de förväntar sig av det är höljt i dunkel med de är desperata efter pengar.
Jag har för mig att i brevet ställt till dödsboet ges man en möjlighet att skriva över det på annan person samt säga upp det. Om man inte hör av sig fortsätter avtalet gälla ställt till dödsboet. Det står klart och tydligt i brevet hur man ska förfara.
(Har dock inte brevet tillgängligt just nu så minnet kanske sviker.)
Citera
2017-06-16, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag har för mig att i brevet ställt till dödsboet ges man en möjlighet att skriva över det på annan person samt säga upp det. Om man inte hör av sig fortsätter avtalet gälla ställt till dödsboet. Det står klart och tydligt i brevet hur man ska förfara.
(Har dock inte brevet tillgängligt just nu så minnet kanske sviker.)
Det är möjligt att det är så. Det jag stör mig på är att detta känns som negativ avtalsbildning.
Dvs företaget sänder ut ett brev. Och gör du inget alls. Så vips så anser bolaget att du är skyldig att betala.
Det är orimligt, då du kanske är på jordenrunt resa eller så vidare.
Kallad det inte negativ avtals bindning. https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
Samt jag trodde att det var omöjligt att ärva både skulder och abonnemang.
Citera
2017-06-16, 17:49
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det är möjligt att det är så. Det jag stör mig på är att detta känns som negativ avtalsbildning.
Dvs företaget sänder ut ett brev. Och gör du inget alls. Så vips så anser bolaget att du är skyldig att betala.
Kallad det inte negativ avtals bindning. https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
Nej, det är ingen negativ avtalsbindning. Avtalet fanns med personen, du hade en chans att säga upp det, då detta inte gjordes fortsatte abonnemanget i dödsboets namn.
Detta gäller alla avtal som den avlidne hade (telefon och liknande). De måste aktivt sägas upp alternativt flyttas över på annan person.

Då du hade tillgång till post ställt till dödsboet antar jag att du inte var på jordenruntresa.
Citera
2017-06-17, 08:34
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Eftersom avtalet fanns sedan tidigare är det inte negativ avtalsbindning. Däremot sysslar de med sådant i andra fall. För mig är det konstigt att de ens orkar fakturera dödsbon utan kvarvarande boende på adressen men det är samtidigt svårt för dem att reda ut om det fanns en sambo.

Därför ska man direkt vid dödsfall avanmäla.
Citera
2017-06-17, 08:45
Medlem
Citat:
Eftersom avtalet fanns sedan tidigare är det inte negativ avtalsbindning. Däremot sysslar de med sådant i andra fall. För mig är det konstigt att de ens orkar fakturera dödsbon utan kvarvarande boende på adressen men det är samtidigt svårt för dem att reda ut om det fanns en sambo.

Därför ska man direkt vid dödsfall avanmäla.
Jag betvivlar inte att det är så. Dock utgick jag från att man inte kan ärva skulder och att efterlevande inte skulle blir skyldiga att betala för eventuella abonnemang. Att man hade den skyldigheten som arvtagare visste jag inte. Jag har redan konstaterat att det inte heller finns någon skyldighet för t ex banker att meddela dödsboet om att det finns pengar som tillhör dödsboet. Så det samma gäller nog även för andra instanser. Sedan att företag och myndigheter ändå är anslutna till skatteverket och får meddelande. Samt är hyggliga att sända ut information om innehav eller avtal är en annan femma. Men rent lagligt behöver de tydligen inte meddela ett dödsbo om t ex innestående pengar eller annat.

Som vanligt i detta landet, har du bara skyldigheter och inga rättigheter när det kommer till företag eller myndigheter. Rent juridiskt är inte företag heller skyldiga att sända dig fakturor och liknande. Men de har rätt att lägga på avgifter och höga räntor på ickebetalda skulder. Alla skulder är det upp till dig att hålla reda på. Det kan dock bli svårt om det inte är du som från början tagit abonnemanget eller skrivit avtalet.
Citera
2017-06-17, 09:01
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag betvivlar inte att det är så. Dock utgick jag från att man inte kan ärva skulder och att efterlevande inte skulle blir skyldiga att betala för eventuella abonnemang. Att man hade den skyldigheten som arvtagare visste jag inte. Jag har redan konstaterat att det inte heller finns någon skyldighet för t ex banker att meddela dödsboet om att det finns pengar som tillhör dödsboet. Så det samma gäller nog även för andra instanser. Sedan att företag och myndigheter ändå är anslutna till skatteverket och får meddelande. Samt är hyggliga att sända ut information om innehav eller avtal är en annan femma. Men rent lagligt behöver de tydligen inte meddela ett dödsbo om t ex innestående pengar eller annat.

Det är dödsboet som är skyldigt att betala. Alla andra avtal, utom de som tillhör en fastighet som el och vatten, upphör normalt automatiskt när personen märks som avliden. Ett dödsbo kan också hyra en lägenhet.

Det är inte arvtagaren som ska betala Radiotjänst, det är dödsboet. Om ni skiftar arvet och avslutar dödsboet utan att lösa alla skulder så är det arvtagarna som måste betala tillbaks en andel av det de fått. Inte så komplicerat. Är dödsboet avvecklat och stängt nu?
Citera
2017-06-17, 09:11
Medlem
Citat:
Det är dödsboet som är skyldigt att betala. Alla andra avtal, utom de som tillhör en fastighet som el och vatten, upphör normalt automatiskt när personen märks som avliden. Ett dödsbo kan också hyra en lägenhet.

Det är inte arvtagaren som ska betala Radiotjänst, det är dödsboet. Om ni skiftar arvet och avslutar dödsboet utan att lösa alla skulder så är det arvtagarna som måste betala tillbaks en andel av det de fått. Inte så komplicerat. Är dödsboet avvecklat och stängt nu?
Avtal om att titta på tv, borde vara något som följer personen och inte bostaden. Låt säga att jag bor i en annan villa. Och att jag betalar redan till radiotjänst. Då betalar jag dubbelt för möjligheten till att titta på tv om jag är enda dödsbosdelägaren.
Nu kan jag inte radiotjänsts regler. Men det är väl inte meningen att man ska betala mera, bara för att man fått ärva ytterligare en fastighet eller köpt den på annat sätt?
Så att varje nytt fastighetsinnehav innebär en ny plats att kunna kolla på tv på. Och därmed en nya avgift. Ja, arvskifte är klart och allt är stängt.
Citera
2017-06-17, 09:26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Avtal om att titta på tv, borde vara något som följer personen och inte bostaden. Låt säga att jag bor i en annan villa. Och att jag betalar redan till radiotjänst. Då betalar jag dubbelt för möjligheten till att titta på tv om jag är enda dödsbosdelägaren.
Nu kan jag inte radiotjänsts regler. Men det är väl inte meningen att man ska betala mera, bara för att man fått ärva ytterligare en fastighet eller köpt den på annat sätt?
Så att varje nytt fastighetsinnehav innebär en ny plats att kunna kolla på tv på. Och därmed en nya avgift. Ja, arvskifte är klart och allt är stängt.

Du har missuppfattat något. Det är dödsboets innehav av TV som du betalar för. Det är en juridisk person och fungerar som ett företag. Skulder som uppkommit efter skiftesdagen som hänförs till abonnemang eller dylikt är svårt att driva in. Det finns ju inte längre någon att kräva pengar av. Men fram till den dagen är ni tyvärr skyldiga att betala.
Citera
2017-06-17, 11:09
Medlem
Citat:
Du har missuppfattat något. Det är dödsboets innehav av TV som du betalar för. Det är en juridisk person och fungerar som ett företag. Skulder som uppkommit efter skiftesdagen som hänförs till abonnemang eller dylikt är svårt att driva in. Det finns ju inte längre någon att kräva pengar av. Men fram till den dagen är ni tyvärr skyldiga att betala.
Jag ringde kronofogden och frågade och så lät det inte på dem. De som är arvtagare är alla skyldiga att betala kostnader för abonnemang både före skiftesdagen och även kostnader som uppkommer efter det i alla oändlighet. De som kommer att krävas på pengarna är inte dödsboet utan de fysiska personer som står uppräknade i bouppteckningen som skickas in till skattemyndigheten. Och då kommer fogden att sända krav till alla uppräknade delägare och hur denna betalning delas upp mellan delägarna, bryr de sig inte om, sa de. Men alla delägare kommer att krävas på pengarna.
Så även om det är dödsboets kostnader vi betalar för. Så slutar kraven inte bara för att arvskiftet är genomfört. Dvs det är en form av arv av abonnemang som delägarna får. Abonnemanget övergår till att ägas av arvingarna.
Citera
2017-06-17, 14:02
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:

Som vanligt i detta landet, har du bara skyldigheter och inga rättigheter när det kommer till företag eller myndigheter. Rent juridiskt är inte företag heller skyldiga att sända dig fakturor och liknande. Men de har rätt att lägga på avgifter och höga räntor på ickebetalda skulder. Alla skulder är det upp till dig att hålla reda på. Det kan dock bli svårt om det inte är du som från början tagit abonnemanget eller skrivit avtalet.
Du ärver inte skulder. Det du talar om är räkningar som gäller dödsboet.

Om dödsboet har högre skulder än tillgångar så är du som dödsbodelägare inte skyldig att betala dessa. Däremot kommer alla tillgångar gå till att reglera de skulder som finns dvs inget arv till dig.

I ditt fall tolkar jag det som att tillgångar fanns och då ska alla skulder betalas innan du får ut din arvedel. Har inte alla skulder reglerats är dödsbodelägarna skyldiga att betala men endast upp till det belopp man ärvt - aldrig mer.
Citera
2017-06-17, 21:04
Medlem
miikoss avatar
Man kan inom tre månader efter dödsfallet, avanmäla och få tillbaka pengarna som dödsboet har betalt som är framför dödsdagen (det gäller ej om beloppet är under 150 kr).

Vet inte vad som händer om det finns TV-mottagare i dödsboet, men det borde vara så att en arvtagare behöver anmäla tv-innehav, om man ärver en TV-mottagare (och inte tidigare betalar TV-avgift), innan det så är ju TV-mottagaren i dödsboet.

Att det är olika adresser spelar ingen roll, har man två adresser, och TV-mottagare på bägge, så betalar man endast en avgift. Det är samma sak för enskilda eller juridiska personer. Många privatpersoner har ju hem, sommarbostad, och/eller husvagn med TV-mottagare. Inte betalar man tre avgifter för det.

Visst, så kan de ha svårt att veta hur många som bor på en adress, eller som det handlar om, hur många hushåll det finns på en adress. För avgiften är per hushåll och ej per person. Utan de får lita på det man säger.
Senast redigerad av miikos 2017-06-17 kl. 21:06.
Citera
2017-06-17, 22:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Jag ringde kronofogden och frågade och så lät det inte på dem. De som är arvtagare är alla skyldiga att betala kostnader för abonnemang både före skiftesdagen och även kostnader som uppkommer efter det i alla oändlighet. De som kommer att krävas på pengarna är inte dödsboet utan de fysiska personer som står uppräknade i bouppteckningen som skickas in till skattemyndigheten. Och då kommer fogden att sända krav till alla uppräknade delägare och hur denna betalning delas upp mellan delägarna, bryr de sig inte om, sa de. Men alla delägare kommer att krävas på pengarna.
Så även om det är dödsboets kostnader vi betalar för. Så slutar kraven inte bara för att arvskiftet är genomfört. Dvs det är en form av arv av abonnemang som delägarna får. Abonnemanget övergår till att ägas av arvingarna.

Fakturor som ställts ut på dödsboet och uppkommit eller avtalats innan skiftet, absolut. Ett skiftat dödsbo kan inte ha abonnemang på något. Samtliga avtal om löpande kostnader ska upphöra när dödsboet upplöses.

Ett köp på kredit som är gjort innan dödsdagen, avtal för exempelvis mat som är levererad eller liknande. En telefon skall normalt stängas, samma med prenumerationer på tidningar och annat som levereras fortlöpande.

Annars skulle det kunna utvecklas nya affärsmodeller där man binder upp äldre på avtal som tecknas på 20 år och är mycket förmånliga fram till dödsdagen. Sedan blir det svindyrt. Tänk dig en sur gubbe som inte bryr sig om sina arvingar och tar en tidning för 9:- per år men efter dödsfallet kostar den 9.999:- per år i ytterligare 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in