2013-03-08, 00:46
Medlem
Det är sant att det går att titta på TV med en dator, men det förutsätter förutom själva datorn en webbläsare med insticksprogram (ev specialprogram). samt en distribution av programmet Det ruggiga i Radiotjänst tolkning är ju att SVT väljer att bruka en vedertagen teknik, som inte är utvecklad av SVT, inte utvecklad för SVT, för visning som världens alla datorer nyttjar och sen väljer att kalla denna för licenspliktig TV-mottagare.

Vidare finns då koppling till ""avsedd för. En dator som är tusenfaldigt mer avancerad än en elektronisk digitalmottagare har i ett andetag blivit en TV-motttagare. Min dator, surfplatta och smartphone är definitivt inte avsedda som TV-mottagare.

Utpressning skulle det kunna kallas. Jag har fått ett val av Radiotjänst: Betala linsens eller stäng ner internet. Betala 2000:-/år eller återgå till 1980-talet. Det är inte rimligt.
Citera
2013-03-08, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fast i princip så fungerar alla smartphones, surfplattor, och något så när moderna datorer som mediacenter om man vill bruka sig av de medföljande funktionerna. Inklusive att de kan ta emot tv-sändningar.

Fast skillnaden mot ett Mediacenter är att den utrustningen har ett TV-kort. En Dator har (normalt sett) inte det.
Iofs så är det väl "HTPC" som gäller idag, och dåna grejer utan TV-kort är ju rätt vanliga idag. Vi ska ju inte glömma att det är 8 år sedan prepositionen togs fram.

Framförallt är det uppenbart vad som menades när prepositionen skrevs, eftersom utredarna själv skriver att TV-sändningar inte finns på Internet vid den tidpunkten.

Dessutom har vi ju den lilla snutten:
Citat:
Därmed avses huvudsakligen ...//... utrustning som är avsedd för att ta emot och förmedla rörliga bilder och som har separat tuner, bildskärm och högtalare
Senast redigerad av Etiennef 2013-03-08 kl. 01:01.
Citera
2013-03-08, 15:08
Medlem
Vad gäller om man har ett bolag (AB) skrivet på samma adress som man lever på och man som privatperson betalar TV-Licens. Måste bolaget oxå betala eller går det under samma "hushåll"?
Citera
2013-03-08, 15:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Vad gäller om man har ett bolag (AB) skrivet på samma adress som man lever på och man som privatperson betalar TV-Licens. Måste bolaget oxå betala eller går det under samma "hushåll"?
Det är två olika hushåll.
Citera
2013-03-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är två olika hushåll.
Jag tycker inte att det är riktigt lika enkelt. Tex räknas ju alla studenter i en studentkorridor som ETT hushåll trots att det är skilda från varann (de delar bara viss yta tillsammans).
Citera
2013-03-08, 15:37
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag tycker inte att det är riktigt lika enkelt. Tex räknas ju alla studenter i en studentkorridor som ETT hushåll trots att det är skilda från varann (de delar bara viss yta tillsammans).

Dock så är företaget inte en person så att säga och kan inte vara del av ett hushåll utan räknas alltid som ett eget hushåll.
Citera
2013-03-08, 16:22
Medlem
Precis som professorn skrev i SvD brännpunkt så är inte en dator avsedd för att ta emot utsändningar, en dator tar inte mot utsändningar över huvud taget men nu är det här inte en teknisk fråga utan en juridisk fråga så därför är det om till lagen att avgöra vad en utsändning är i TV-licenslagens mening.

Jag är för att göra det frivilligt eller lägga det på skatten, kommer aldrig betala någon avgift. Om de däremot lade ner Radiotjänst, använde de pengar vi då sparar till något vettigt och lade det på skatten så vore det okej enligt mig.
Citera
2013-03-08, 16:41
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det gör de verkligen inte. Men om tv: n är uställd i ett allmänt utrymme så är det ägaren av korridoren, dvs hyresvärden, som ska betala licensen. Men det är fortfarande en licens om du har en på ditt egna rum. Står exempelvis i FAQ: en som finns på radiotjänsts hemsida.
Citera
2013-03-10, 20:41
Medlem
Radio och tv-tjänsten är på mig..

Flyttade till en ny lägenhet i årsskiftet och tv/radiotjänsten har sedan dess ringt två gånger.

Första samtalet hände ca två veckor efter att jag flyttat in. Tv-tankten frågade påtryckande om jag glömt anmäla min tv hos dem, varpå jag svarade att jag inte äger en tv. Hon bad mig då ringa till dem så snart jag införskaffat mig en tv, jag svarade OK och la på.

Andra samtalet hände igår (lördagkväll.. taskiga tider, ringde säkert i två minuter också tills jag svarade!) den här gången var det en man som först och främst undrade om jag visste vad radio och tv-tjänsten var för något, varpå jag svarade ja. Då sa han att de har sett en registrering den 14 februari där jag köpt en tv från elgiganten, och upplyste mig om att jag måste betala tvlicense för denna. Blev sjukt ställd i den sekunden över var de kan ha fått denna information från. Svarade iaf att jag inte var nöjd med tvn och har sålt den. Mannen sa då "jaha, ja du ser tv via datorn då förstår jag?" varpå jag svarade att jag inte ägde en dator heller.. sedan avslutade vi samtalet eftersom att jag ju påstod att jag varken ägde dator eller tv.

Antar att det bara är en tidsfråga tills de kommer stå utanför min ytterdörr nu.
Jag har kikhål och kommer inte öppna om det är någon jag inte känner, för då antar jag till 99% att det är dem. Hur som helst bor jag på bottenplan med fönster mot vägen, och tittar man in ser man direkt min tv utifrån fönstret. Kan de andvända detta mot mig på någotvis - tex skriva brev och antyda att de sett en tv i mitt vardagsrum etc?

Undrar också hur länge man egentligen kan hålla sig "gömd" från tvtjänsten - hur länge har du som läser lyckats hålla dig borta från dem? Jag menar, förr eller senare haffar de väll en påväg från tvättstugan, eller så väntar de väll utanför dörren tills man måste ut. Måste man släppa in dem om de nu haffar en? Kommer de "hålla på" tills de har tagit en, om de sett tvn genom fönstret? Berätta gärna era historier!

Förstår att endel kan finna inlägget stötande. Pga nedskärningar på jobbet får jag endast jobba 50% nu, ungefär hälften av lönen går till hyra och jag känner verkligen inte för att betala avgiften för tvlicense om jag lyckas slippa. Påhopp om utebliven tvlicense hålls inte i den här tråden, utan vilka knep man kan ta till för att slippa.
Senast redigerad av MrBates1 2013-03-10 kl. 20:47.
Citera
2013-03-10, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates1
Flyttade till en ny lägenhet i årsskiftet och tv/radiotjänsten har sedan dess ringt två gånger.

Första samtalet hände ca två veckor efter att jag flyttat in. Tv-tankten frågade påtryckande om jag glömt anmäla min tv hos dem, varpå jag svarade att jag inte äger en tv. Hon bad mig då ringa till dem så snart jag införskaffat mig en tv, jag svarade OK och la på.

Andra samtalet hände igår (lördagkväll.. taskiga tider, ringde säkert i två minuter också tills jag svarade!) den här gången var det en man som först och främst undrade om jag visste vad radio och tv-tjänsten var för något, varpå jag svarade ja. Då sa han att de har sett en registrering den 14 februari där jag köpt en tv från elgiganten, och upplyste mig om att jag måste betala tvlicense för denna. Blev sjukt ställd i den sekunden över var de kan ha fått denna information från. Svarade iaf att jag inte var nöjd med tvn och har sålt den. Mannen sa då "jaha, ja du ser tv via datorn då förstår jag?" varpå jag svarade att jag inte ägde en dator heller.. sedan avslutade vi samtalet eftersom att jag ju påstod att jag varken ägde dator eller tv.

Antar att det bara är en tidsfråga tills de kommer stå utanför min ytterdörr nu.
Jag har kikhål och kommer inte öppna om det är någon jag inte känner, för då antar jag till 99% att det är dem. Hur som helst bor jag på bottenplan med fönster mot vägen, och tittar man in ser man direkt min tv utifrån fönstret. Kan de andvända detta mot mig på någotvis - tex skriva brev och antyda att de sett en tv i mitt vardagsrum etc?

Undrar också hur länge man egentligen kan hålla sig "gömd" från tvtjänsten - hur länge har du som läser lyckats hålla dig borta från dem? Jag menar, förr eller senare haffar de väll en påväg från tvättstugan, eller så väntar de väll utanför dörren tills man måste ut. Måste man släppa in dem om de nu haffar en? Kommer de "hålla på" tills de har tagit en, om de sett tvn genom fönstret? Berätta gärna era historier!

Förstår att endel kan finna inlägget stötande. Pga nedskärningar på jobbet får jag endast jobba 50% nu, ungefär hälften av lönen går till hyra och jag känner verkligen inte för att betala avgiften för tvlicense om jag lyckas slippa. Påhopp om utebliven tvlicense hålls inte i den här tråden, utan vilka knep man kan ta till för att slippa.

Finns redan en tråd:
https://www.flashback.org/t15519
Citera
2013-03-10, 20:54
Medlem
JBGoodes avatar
Om någon gnäller så kan de sätta sina sossefasoner där någon bryr sig.

Tv-licensen är inget annat än förlegade stalinfasoner!

Mig har de ringt några gånger, men inga hembesök så gå inte och oroa dig i onödan.
Skulle de se tv:n så har du nyss köpt den (du har några dagar på dig att anmäla)
och sen har du "sålt" den efter några dagar igen (du har ångerrätt).
Citera
2013-03-10, 20:54
Medlem
Lothlorias avatar
Hej!

Är själv inget större fan av rånartjänst, men det skall vi hålla utanför diskussionen. Har man inte registrerat tv-innehav så ringer de och kommer på besök med jämna mellanrum. Under en period hade vi faktiskt ingen tv och det var sjukt störande att de inte trodde en när man sade det till dem.

Det har varit besök från radiotjänst hos oss lite då och då men hos oss har de alltid varit trevliga. De frågar lugnt och sansat om vi har tv och har tackat för sig när vi sagt nej. Detta var iofs på den tiden då de inte sökte med ljus och lykta efter alla med något slags elektroniskt föremål i hemmet, alltså innan de började denna hetsjakt på datorer.

Däremot är det så att en kontrollant från radiotjänst plingar på dörren skall han/hon alltid visa legitimation. Dessutom får han/hon inte gå in till dig för att kontrollera om du har tv eller ej.

Om din tv syns ifrån gatan så är det ju inget brott att titta in genom ditt fönster. Om en kontrollant ser din tv kommer han/hon med största sannolikhet att plinga på hos dig för att få dig att självmant teckna dig för ett innehav. Görs inte detta behöver de inte hetsjaga dig till tvättstugan utan det kommer dimpa ned ett kuvert med räkning från radiotjänst eftersom du bevisligen då har tv. Hur du då ev. bestrider blir ju såklart en annan sak.

Att de vet om att du köpt tv är heller ingen överraskning, alla återförsäljare av tv-apparater måste rapportera in dessa uppgifter till radiotjänst. Därför är det smartast att skriva sin tv på någon i hushåll som redan har tv om man själv inte känner för att betala. Dessvärre betyder det inte att du undgår besök och samtal eftersom att radiotjänst ändå utgår ifrån att alla har tv och nu även dator.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in