Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Nu har Luleå Förvaltningsrätt kommit fram till att datorer är avgiftsbelagda, då datorer enligt dem är avsedda att ta emot TV-sändningar.
Är det någon som har länk till domen?
Hur kommer det här gå vidare? Tror ni att kammarrätten skulle göra en likadan tolkning?
Med reservation för att jag inte har sett domen än, så tycker jag att det hela är precis samma sak som följande exempel: Det finns folk som använder knivar till att döda människor. Av den anledningen förbjuder vi alla knivar, eftersom knivar per definition är avsedda att mörda folk. Det spelar ingen roll att huvudanvändningen av en kniv är matlagning, utan det finns de som mördar med dem och därmed är de avsedda för att mörda med.
På vilket sätt skiljer sig detta från Förvaltningsrättens resonerande? (återigen, med reservation för att jag inte har läst domen)
Vi har faktiskt inte förbjudit knivar. Ska man vara väldigt petig så har vi en lag som heter "Lag om knivar
och andra farliga föremål". Inget av dessa är förbjudet rent generellt, men det är förbjudet att ha dem på vissa platser och av vissa syften. Ska du ut i skogen och plocka svamp så är det okej med en svampplockarkniv. Är du på väg till/från jobbet så kan du ha med dig ett bredsvärd eller en machete, om det är så att du har användinng för detta i jobbet. Knivlagen (som den kallas i folkmun) är för att ge polisen det verktyg som behövs för att kunna ta knivar och dylikt från folk som springer omkring med dem på stan utan att de direkt behöver säga "jag ska snitta den jäveln".
Knivlagen är också ett dåligt exempel att jämföra med i denna situation. Ska du jämföra med något så är det vapenlagen som sätter upp licenskrav för de flesta skjutvapen, oavsett om du vill ha ett snyggt gevär på väggen eller kunna ge dig ut och jaga kronhjort.