Radiotjänst har börjat ta avgift för alla internet baserade enheter.
Man gör det med stöd av lagen om TV avgift + att SVT + det finns TV på nätet.
Det jag hävdar är att om man inte kan komma åt SVTs internet baserade tjänster så skall man inte betala avgift. Det tycker inte Radiotjänst utan de hävdar att man måste:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...VT-vad-galler/
Det fula som Radiotjänst gör är att de aldrig prövar detta rättsligt. De kan därmed fortsätta och ljuga om att folk är tvungna att betala för något som de inte kan använda.
Om Radiotjänst skickar beslut på avgift med hänvisning till internet och man överklagar det så avslår det först överklagan. Om man sedan överklagar igen för att få rättslig prövning: här avskriver Radiotjänst ärendena. Eftersom de avskriver avgiften så kan man inte få ett juridiskt utslag i rättegång!
Jag söker därmed vägar att tvinga Radiotjänst att få detta prövat rättsligt.
Har börjat med att JO anmäla Radiotjänst eftersom jag anser att en myndighet som Radiotjänst inte får hävda saker som inte är juridiskt prövade och yrkar på juridiskt prövning av avgift Internet med blockering SVT.
Jag hävdar att det finns prejudikat i detta.
Har man TV utan TV "kanalväljare" så är det lagligt utan avgift. Samma med video.
Det är därmed prövat rättsligt att man inte får ta ut avgift för utrustning som inte kan komma åt "TV".
Om man rättsligt kan ha TV utan "kanalväljare" lagligt så måste man kunna ha Internet utan tillgång till "TV" utan avgift.
Radiotjänst hävdar också att avgiften gäller över internet oavsett vilken TV kanal det gäller i världen . Hur fuan kan Radiotjänst få avgift för ALLA kanaler i världen? Tycker de att tex Netflix är en TV kanal eller iTunes? Vad anses vara TV juridiskt?
Det blir lite absurt om kunderna skall sitta och försöka komma på alla internet adresser som skall blockeras.
Så:
Hur går jag vidare?
Jag har inget beslut om avgift i mitt namn + radiotjänsts ovana att avskriva ärendena.
Kan jag helt enkelt skriva till Radiotjänst och få denna sak prövat rättsligt i Förvalningsrätten?