2013-03-18, 11:38
Medlem
InDrogoVeritass avatar
Radiotjänst kom nyss och bultade på dörren. 2 män som brukligt nu för tiden (i denna stad iaf).

Jag gjorde det enda rätta som nyvaken och det som starkast rekommenderas i tråden,
Jag lät bli att öppna.
Uppenbarligen så är det minst 2 till på min våning som inte vill punga ut denna bisarra avgift.
Citera
2013-03-18, 13:37
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InDrogoVeritas
Radiotjänst kom nyss och bultade på dörren. 2 män som brukligt nu för tiden (i denna stad iaf).

Jag gjorde det enda rätta som nyvaken och det som starkast rekommenderas i tråden,
Jag lät bli att öppna.
Uppenbarligen så är det minst 2 till på min våning som inte vill punga ut denna bisarra avgift.

Helt rätt!

Om dom inte pratar med dig så finns det inga KORREKTA sätt för dom att påföra dig avgift.
Du måste själv ERKÄNNA eller RAPPORTERA innehav, annars klarar du dig alltid.
Sen är det ju en tolkningsfråga vad som är ett erkännande av innehav. Rånartjänsts anställda som ringer/besöker folk kan vara väldigt kreativa där precis som deras jurister.

Mvh
Coden, licensfri sedan 19 år and counting
Citera
2013-03-18, 14:42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Helt rätt!
[...]
Coden, licensfri sedan 19 år and counting

Ja, ignorera fungerar nästan alltid.

19 år är en bra tid. Jag tror jag betalade en eller två kvartal för cirka 19 år sedan och det var inte frivilligt.
Citera
2013-03-21, 16:41
Medlem
Sheepskins avatar
Radiotjänst betalar inte tillbaks summor under 150 kr enligt lagen 1989:41.

Min fråga: Kan man som privatperson göra samma sak och hänvisa till deras regler? Jag har nämligen precis avsagt mig licensen och har en upplupen avgift på typ 60 kr.

Eftersom det ställs i juridikforumet hoppas jag att ni hänvisar till lag, dom eller praxis om ni säger ja.
Citera
2013-03-21, 17:13
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin

Min fråga: Kan man som privatperson göra samma sak och hänvisa till deras regler? Jag har nämligen precis avsagt mig licensen och har en upplupen avgift på typ 60 kr.

Eftersom det ställs i juridikforumet hoppas jag att ni hänvisar till lag, dom eller praxis om ni säger ja.

Kan berätta hur det var för mig, jag hade en skuld till radiotjänst för ett par år sedan tror den låg på 39kr om jag inte minns fel.
Radiotjänst skrev helt enkelt av den skulden pga att de tyckte det va dyrare för dem att fakturera än att få in pengarna.
Dock så har jag någonting i huvudet att tjejen jag talade med sa något om skulder under 50kr så du kanske inte kan få den struken på samma sätt, men det kan vara värt ett försök.
Citera
2013-03-21, 17:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Nej du kan inte det. Och jag kan inte hänvisa till något för det finns inget som säger så, det som finns är undantaget för radiotjänst. Sedan behöver den som är gäldenär (någon är skyldig denne pengar) inte kräva in allt, finns inget krav på det, men som skuldsatt så kan du inte säga "jag betalar inga skulder under x kr".
Citera
2013-03-21, 17:44
Medlem
Sheepskins avatar
Tack för svaren Napi och Emerain (det var bara om ni hade sagt att det gått som jag varit intresserad av källa...). Får se vad RIKAB säger då jag skrev att jag tillämpar samma regelverk som dem, att inte betala skulder under 150 kr.

Såg i samma lag (1989:41) att det däremot fanns en paragraf att de får efterskänka om det är för mycket jobb att driva in.
Citera
2013-03-21, 17:47
Medlem
Sheepskins avatar
När jag ändå är igång...

Har letat efter JO-beslut 1094-2012 som tydligen ska säga att man får säga upp TV-licensen direkt efter att de beslutat om att man ska betala. Jag hittar ingenting officiellt om det. Har sökt igenom JO:s hemsida.

Är det någon som har sett det här beslutet?
Citera
2013-03-21, 18:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tack för svaren Napi och Emerain (det var bara om ni hade sagt att det gått som jag varit intresserad av källa...). Får se vad RIKAB säger då jag skrev att jag tillämpar samma regelverk som dem, att inte betala skulder under 150 kr.

Såg i samma lag (1989:41) att det däremot fanns en paragraf att de får efterskänka om det är för mycket jobb att driva in.
Eftersom du så snällt försöker leka Allan så kan de mycket väl svara "The game is on bitch" (givetvis förklätt till myndighetssvenska) och strunta i att de får välja att strunta i dig.
Citera
2013-03-21, 19:09
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
När jag ändå är igång...

Har letat efter JO-beslut 1094-2012 som tydligen ska säga att man får säga upp TV-licensen direkt efter att de beslutat om att man ska betala. Jag hittar ingenting officiellt om det. Har sökt igenom JO:s hemsida.

Är det någon som har sett det här beslutet?

Ja. Jag har läst hela beslutet.

JO kokade ner hela saken till att damens son avanmälde samma dag när han fått reda på att en polsk kontrollant lurat på mamman en licens. Radiotjänst "missuppfattade" avanmälan (medvetet) och fortsatte debitera avgift. Sonen klagade men fick som vanligt dålig respons från idioterna i Kiruna. Han ansåg att avanmälan skulle räknas från första avanmälan (då mamma inte var kund) och inte från ett senare datum.

JO instämde i sonens åsikt och ansåg att första avanmälan var glasklar.

Så av detta drar jag slutsatsen att en avanmälan är en avanmälan om det står att det är en avanmälan oavsett om man är formellt kund eller ej när avanmälan görs.
Citera
2013-03-21, 19:56
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ja. Jag har läst hela beslutet.

JO kokade ner hela saken till att damens son avanmälde samma dag när han fått reda på att en polsk kontrollant lurat på mamman en licens. Radiotjänst "missuppfattade" avanmälan (medvetet) och fortsatte debitera avgift. Sonen klagade men fick som vanligt dålig respons från idioterna i Kiruna. Han ansåg att avanmälan skulle räknas från första avanmälan (då mamma inte var kund) och inte från ett senare datum.

JO instämde i sonens åsikt och ansåg att första avanmälan var glasklar.

Så av detta drar jag slutsatsen att en avanmälan är en avanmälan om det står att det är en avanmälan oavsett om man är formellt kund eller ej när avanmälan görs.
Var någonstans hittar du detta? Söker på man på jo.se får man ju ingen träff.
Kan du länka?
Citera
2013-03-21, 20:07
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Var någonstans hittar du detta? Söker på man på jo.se får man ju ingen träff.
Kan du länka?

Man får beställa beslutet. Det gjorde jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in