Citat:
Ursprungligen postat av
Bongoman
Ja, där var inte många rätt dar inte.
- De har inte tillgång till listor på fastigheter med triple-play. De får lista av boxleverantören ibland. Ibland forskar de på adressen BRF ligger på.
- Man måste inte lämna tillbaks boxen. Bara att magasinera den. Källare eller vindsförråd går bra.
- Telia har inte varit statligt på många år. Staten är en av många delägare.
- Det är när du är avanmäld som trakasserierna börjar. Folk utan TV betalar ibland bara för att slippa. De anser att det är värt 2100 per år för att slippa ha dem ringande och i dörren.
- Dator med DVD? Har aldrig varit avgiftspliktigt även om Radiotjänst påstod det 2013.
Jag skulle säga att du har en åsikt som kanske stämmer i din sinnevärld men i min verklighet har den information som du presenterar ingen förankring.
I mitt fall beställdes digitalboxen av min hyresvärd. Digitalboxleverantören har noll koll på vilken fastighet som boxen kommer att användas i eller vem slutkunden är. När jag ringde upp Radiotjänst sa de att de hade samkört och fått informationen från Telia och om man ska få slippa betala måste man ha ett kvitto på att boxen lämnats tillbaka till antingen Telia eller hyresvärden. Efter godkänd avanmälan har de inte hört av sig.
Jag citerar vad som står på baksidan av fakturan jag fått av Radiotjänst så att du också bli informerad om vad som gäller eftersom du inte har citerat några källor men har åsikter:
"Begreppet tv-mottagare
Som tv-mottagare räknas utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Exempel på tv-mottagare är tv, video, inspelningsbar DVD, dator med tv-kort och digitalbox".
Läs även på om 2a paragrafen lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst.