Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-04, 22:50
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Visa mig den religion som du tycker att jag ska undersöka så gör jag det.

.....Eller trollar du bara?

Jag har ingen religion att visa dig då jag inte bekänner mig till någon. Tycker däremot att det är en otrolig frihet att få läsa, vad jag vill och och kunna tolka och dra mina egna slutsatser därefter.
Du borde prova på det....det vidgar ens vyer.

Att låta andra diktera vad jag får läsa, vilka jag får umgås med och hur jag skall tolka bibeln - det må vara din "sanning", men inte min.
Citera
2011-07-04, 23:09
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du får det att låta som att det är fel att ändra sig om man har fel?

Vi pratar om en organisation som gör anspråk på att vara den enda sanna kanalen som gud använder idag för att förmedla sig igenom. Enligt denna organisationen så är all annan religion inom och utom kristendom falsk religion - det finns bara enligt dem själva en enda, vilket de själva även kallar "sanningen".

Tragiskt nog har inte "sanningen" haft rätt i en enda av sina profetior eller förutsägelser, inte en enda. Ändå kallar dem sig "sanningen" och säger sig besitta exakt kunskap".

Tja är det fel att ändra sig om man har fel, nej givetvis inte, men frågan man får ställa sig är ju om gud verkligen använder sig av denna apokalyptiska rörelse som ständigt fel informerar, eller kanske han gör det, men gud ger medvetet fel information till rörelsen som har vilselett folk i över hundra år.
Citera
2011-07-04, 23:22
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJinx
Saken är bara den att enligt JV så har de ju aldrig fel, utan skyller bara allt på "nytt ljus". Hela tiden proklameras det som absolut sanning som ej kan ifrågasättas.
Sen att påstås att det är Gud som för fram dessa sanningar. Varför skulle Gud ha fel sex gånger innan han hittar rätt?
Nej?
Citat:
The Watch Tower Society says that unlike Old Testament prophets its interpretations of the Bible are not inspired or infallible, and that its predictions were not claimed as "the words of Jehovah."
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses#Failed_predictions
Citera
2011-07-05, 08:35
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJinx
Saken är bara den att enligt JV så har de ju aldrig fel, utan skyller bara allt på "nytt ljus". Hela tiden proklameras det som absolut sanning som ej kan ifrågasättas.
Sen att påstås att det är Gud som för fram dessa sanningar. Varför skulle Gud ha fel sex gånger innan han hittar rätt?
Vi har aldrig påstått att vi "aldrig har fel". Det är människan som gör misstag, inte Gud. Även Daniel hade svårt att förstå profetior som han ombads skriva ner. Se gärna till att du har mer på fötterna innan du börjar anklaga folk, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Jag har ingen religion att visa dig då jag inte bekänner mig till någon. Tycker däremot att det är en otrolig frihet att få läsa, vad jag vill och och kunna tolka och dra mina egna slutsatser därefter.
Du borde prova på det....det vidgar ens vyer.

Att låta andra diktera vad jag får läsa, vilka jag får umgås med och hur jag skall tolka bibeln - det må vara din "sanning", men inte min.
Ja, det är härligt med känslan av oberoendet av Gud, att leva utan Gud? Vilken (falsk) känsla av frihet! Vet du några fler i Bibeln som tycker om oberoendet från Gud? Adam och Eva var de första. Vilka var de inspirerade av när de ville bli "lika Gud" dvs obereonde av Jehova? Gissa vem som gläder sig över att du vill gå din egen väg? Gud har gett oss principer och riktlinjer för vårt eget bästa, för att skydda vår andliga och fysiska hälsa, inte för att begränsa oss. Precis som trafiken har regler för din säkerhet, ditt eget bästa.

Du skriver om frihet att läsa? Är det frihet du vill ha? Jag är ledsen att behöva säga det men är du inte Jehovas tjänare så är du slav åt någon annan. Ditt "oberoende", min vän, är en illusion. Have a nice life.
Citera
2011-07-05, 09:18
Medlem
KalleGustavs avatar
=Julistaja].
Citat:
Ja, det är härligt med känslan av oberoendet av Gud, att leva utan Gud? Vilken (falsk) känsla av frihet! Vet du några fler i Bibeln som tycker om oberoendet från Gud? Adam och Eva var de första. Vilka var de inspirerade av när de ville bli "lika Gud" dvs obereonde av Jehova? Gissa vem som gläder sig över att du vill gå din egen väg? Gud har gett oss principer och riktlinjer för vårt eget bästa, för att skydda vår andliga och fysiska hälsa, inte för att begränsa oss. Precis som trafiken har regler för din säkerhet, ditt eget bästa.
Du är sååå förutsägbar i ditt svar- ett klassiskt jv svar. Tyvärr så blandar du ihop saker och ting fullständigt och gör som vanligt, att sätter ett = tecken mellan gud och organisationen vakttornet.

Att inte bekänna sig till en organiserad religion, och definitivt inte jv är väl inte det samma som att göra sig oberoende av gud? Vad vet du om hur jag lever och vilka riktlinjer och principer jag följer.
Jag är fullt kapabel att hitta min egen väg och följa de regler som överensstämmer med mitt eget samvete och förnuft, men så fort det inte verkar passa ditt jv ideal så är det en illusion och jag tjänar satan........ja du visar verkligen vilken fin tro ni står för. Hoppas verkligen du är lika ärlig och rätt fram när du är ute och knackar dörr så du visar ditt sanna jag......

Citat:
Du skriver om frihet att läsa? Är det frihet du vill ha? Jag är ledsen att behöva säga det men är du inte Jehovas tjänare så är du slav åt någon annan. Ditt "oberoende", min vän, är en illusion. Have a nice life

Hur var det med att döma andra? Hör ofta från jv - vi dömer ingen!
Nej, jag är ledsen att göra dig besviken, men det är ingen illusion utan en sann verklighet!
Jag förstår att det kan vara svårt för dig att ta till dig detta med friheten att läsa vad man vill och kritiskt tänkande om man är uppvuxen inom sekten.
Det är ju därför man ständigt och åter ständigt varnar för internet och styr vad medlemmarna får och inte får läsa.......precis som man gör i Nord Korea och precis som man gjorde i de forna kommunist länderna. Regler, kontroll och lydnad, precis som du skriver är viktigt för jv....får aldrig heller ifrågasättas - religionens svar på Nord Korea.
Senast redigerad av KalleGustav 2011-07-05 kl. 09:28.
Citera
2011-07-05, 09:45
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
The Watch Tower Society says that unlike Old Testament prophets its interpretations of the Bible are not inspired or infallible, and that its predictions were not claimed as "the words of Jehovah."
http://en.wikipedia.org/wiki/Jehovah's_Witnesses#Failed_predictions

Men de erkänner väl sig själva vara vägledda av gud? Om det som står i Vakttornet nu inte är Guds uttalanden, är det då inte människors ord som JV följer? Tvärt emot vad de själva säger att de gör.

Citat:
Vi har aldrig påstått att vi "aldrig har fel". Det är människan som gör misstag, inte Gud. Även Daniel hade svårt att förstå profetior som han ombads skriva ner. Se gärna till att du har mer på fötterna innan du börjar anklaga folk, tack.

Daniels uppgift var väl ändå att skriva ner profetiorna, han tolkade dem inte? JV försöker tolka dessa profetior, dock utan att vara särskilt pricksäckra, då man ändrar uttydningen så fort dem inte slår in.
Citera
2011-07-05, 10:16
Medlem
Citat:
Vi har aldrig påstått att vi "aldrig har fel". Det är människan som gör misstag, inte Gud. Även Daniel hade svårt att förstå profetior som han ombads skriva ner. Se gärna till att du har mer på fötterna innan du börjar anklaga folk, tack. .

Du skriver gärna att andra borde "ha mer på fötterna" innan de uttalar sig.
Hur vore det att ge samma råd till Sällskapet Vakttornet?
Om de hade sett till "att ha mer på fötterna" innan de skriver litteraturen, så hade de nog inte kommit med så många fullständigt huvudlösa påståenden i frågor, som de senare får "nytt ljus" i!
Ändå kräver de att JV ska följa de regler som gäller för dagen, även när det rör sig om människors liv och hälsa!
Citera
2011-07-05, 10:31
Medlem
Citat:
Du får det att låta som att det är fel att ändra sig om man har fel?

Och du får det att låta som om det gäller bagateller med Sällskapets ändringar.
Men det är inte riktigt så enkelt.

Hur många gånger har Sällskapet erkänt att de har haft fel?
Jämför det med hur många gånger de har ändrat läran i olika frågor!

"Nytt ljus" är ett bedrägligt sätt att få dessa ändringar att låta som något positivt, i stället för att erkänna att det som var 'Sanning' i går, nu inte längre är sant.

Då kan man ju undra om 'sanningen' från i går, verkligen var sanning då?
Och vad var det annars?
Osanning, som alla JV förväntades betrakta som Sanning?
Citera
2011-07-05, 10:32
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Julistaja]Vi har aldrig påstått att vi "aldrig har fel". Det är människan som gör misstag, inte Gud. Även Daniel hade svårt att förstå profetior som han ombads skriva ner. Se gärna till att du har mer på fötterna innan du börjar anklaga folk, tack.
Nu får du faktiskt ta och bestämma dig, du kan inte ha kakan och äta den samtidigt. Är det inte som det står i vaktornet att organisationen är styrd av gud och han använder organisationen som sin profet?

Som jag ser det finns det bara 2 alternativ.

1. Han använder faktiskt organisationen, men har gäckat folk i 130 år.

2. Informationen är som Julistaja skriver människan som gör misstag, låter bra, men med andra ord- man falsk profetierar.

Julistaja som nu är så noga med att leva efter bibelns normer och riktlinjer vet ju vad som sägs om falska profeter (5 Mos 18:20-22) tycker nu inte att det är så noga.....eller???? Vi pratar ju inte om en eller två gånger, det är ju ett mönster som har följt med jv sen starten på slutet av 1800 talet.
Senast redigerad av KalleGustav 2011-07-05 kl. 10:35.
Citera
2011-07-05, 13:07
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Du är sååå förutsägbar i ditt svar- ett klassiskt jv svar.
Precis vad jag tänkte när du skrev ditt förra inlägg.

Citat:
Att inte bekänna sig till en organiserad religion
Näe, det är väl skönt att kunna skjuta på andra människors tro från mörkret utan att tillhöra någon religion själv, eller hur? Ditt typiska avfällingsvar får mig osökt att tänka på en liknelse som kretsis berättade för ett tag sedan:

Två konditorier befinner sig på samma gata. Det ena har välfyllda hyllor med nybakt bröd och gräddiga tårtor och bakelser i skyltfönstret, nybryggt kaffe och en skylt på dörren där det står "ÖPPET! Välkommen in!"

På det andra konditoriet lite längre ner på gatan finns det inget bröd i hyllorna förutom några smulor, och några tårtor och bakelser finns det inte en enda av. Det är dammigt och det verkar inte ha varit någon där på länge. På dörren hänger det en stor skylt "Vi har STÄNGT men gå inte ner till grannkonditoriet!"

Citat:
Jag är fullt kapabel att hitta min egen väg och följa de regler som överensstämmer med mitt eget samvete och förnuft
Precis vad Adam och Eva tyckte efter att Satan hade lurat dom. Står ju klart och tydligt i Bibeln.

Citat:
ja du visar verkligen vilken fin tro ni står för..
Japp. Jag älskar Jehova Gud. Vem älskar du?

Citat:
Hur var det med att döma andra? Hör ofta från jv - vi dömer ingen!
Nej, vi dömer ingen. Vi följer bara Guds principer. Du däremot är väldigt duktig på att döma och spy galla märker jag.

Citat:
Nej, jag är ledsen att göra dig besviken, men det är ingen illusion utan en sann verklighet!
Jag förstår att det kan vara svårt för dig att ta till dig detta med friheten att läsa vad man vill och kritiskt tänkande om man är uppvuxen inom sekten.
Snälla lilla putte nu bet du allt i gräset. Jag var vuxen när jag började studera bibeln, och jag frågade mig blå om precis allt och kritiserade och ifrågasatte precis allting men fick alltid logiska och väl grundade svar från bibeln + att jag på efterhand har gjort noggranna undersökningar, forskat och egna bibelstudium etc etc så försök inte med ditt typiska avfälling-skitsnack.

Citat:
Det är ju därför man ständigt och åter ständigt varnar för internet och styr vad medlemmarna får och inte får läsa.......precis som man gör i Nord Korea och precis som man gjorde i de forna kommunist länderna. Regler, kontroll och lydnad, precis som du skriver är viktigt för jv....får aldrig heller ifrågasättas - religionens svar på Nord Korea.
Aww.. ja du verkar ju verkligen veta vilka motiv som grundar sig på varför man ska vara försiktig på internet. Men vet du vad? Jag fortsätter och lever mitt liv som jag vill och du kör ditt race så får vi väl se sedan vem som hade rätt eller fel, mmmkay? Jag har inget mer att säga till dig. Tack för mig.
Senast redigerad av Julistaja 2011-07-05 kl. 13:18.
Citera
2011-07-05, 13:09
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Du skriver gärna att andra borde "ha mer på fötterna" innan de uttalar sig.
Hur vore det att ge samma råd till Sällskapet Vakttornet?
Om de hade sett till "att ha mer på fötterna" innan de skriver litteraturen, så hade de nog inte kommit med så många fullständigt huvudlösa påståenden i frågor, som de senare får "nytt ljus" i!
Ändå kräver de att JV ska följa de regler som gäller för dagen, även när det rör sig om människors liv och hälsa!
Har du en bättre tro att erbjuda? Undervisa mig i så fall. Berätta för mig hur jag ska tro och följa bibeln. Vilken församling tillhör du? Kan jag besöka er församling och studera Bibeln och lära mig mer om Gud hos er? Du får gärna posta adress eller en länk till din kyrkas hemsida så att jag kan undersöka er "sanning".
Citera
2011-07-05, 14:17
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och du får det att låta som om det gäller bagateller med Sällskapets ändringar.
Men det är inte riktigt så enkelt.

Hur många gånger har Sällskapet erkänt att de har haft fel?
Jämför det med hur många gånger de har ändrat läran i olika frågor!

"Nytt ljus" är ett bedrägligt sätt att få dessa ändringar att låta som något positivt, i stället för att erkänna att det som var 'Sanning' i går, nu inte längre är sant.

Då kan man ju undra om 'sanningen' från i går, verkligen var sanning då?
Och vad var det annars?
Osanning, som alla JV förväntades betrakta som Sanning?
Är det inte något positivt att man ändrar sig om man har fel då?
De har ju inte påstått att det de kommer med är absolut sanning.
Citat:
its interpretations of the Bible are not infallible

För övrigt är ju bibeln full med ändringar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in