Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Vetenskapen ändrar sig ständigt i och med att de gör efterforskningar och fördjupar sig i ämnen som t ex berör vårt universum, de får fram ny information. Samma sak här. Vi forskar dagligen i Guds ord och fördjupar oss i olika ämnen. Sen har vi inga "ständiga förändringar" om "denna generation". Sluta generalisera. Du kommer inte att kunna bjuda på en bira när Har-Magedon kommer, tyvärr.
Jag generaliserar inte, jag nämnde en lära som ni ständigt förändrar. Om ditt minne sviker dig så kan jag lätta på dimman lite:
1953 förklarade man i Vakttornet 1 febr. sid 72 att en generation var en människas normala medellivslängd.
1967 var det dags för nästa ljus i Vakttornet 1 april sid 390 förklarar man att "den generationen" avser de som var tillräckligt gamla för att förstå dess innebörd. De bör väl var i övre tonåren antar jag.
1969 i Vakna för 22 april sid. 12 förklarar man att man måste vara 15 år gamla.
1979 i Vakttornet 15 febr.sid 31 förklaras att det kan inte avse barn som föddes då utan de skall vara såpass gamla att de kan förstå händelserna.
1981 i Vakttornet för 15 juni sid, 30 säger man nu att det räcker om man varit 10 år 1914.
1985 i Vakna för 8 febr. sid,5 så säger man att även dem som föddes det året skall räknas tillhöra "den generationen"
1995 kom sedan förklaringen med att den generationen omfattade även de som var födda efter 1914
Efter det har man gjort ytterligare två ändringar på "generationen"
Är detta på grund av att det kommit in något nytt i ursprungstexten? Eller är det bara för att tiden runnit iväg utan att harmageddon kommit?