Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
"Eftersom de har fösökt förneka".... Men lägg bara ner.... Jag har inte försökt förneka någonting, bara lägg ner dina anklagelser tack, dina insinuationer och lögner betackar jag mig för. Sluta förvräng sanningen!! Jag har redan utförligt förklarat hur man generellt sett sköter sådant här i kristna familjer. Man har umgänge med barnet så länge det bor under samma tak men sen om barnet får vara med i det andliga umgänget inom familjen är en annan femma och under pågående andlig undervisning får barnet vara med men inte delta aktivt.

Förövrigt har jag har inget att tillägga utöver det Malmohenke klistrade in.

Man ska inte som JV ha samröre med avfällingar Malmohenke & Julistaja, lyssna på VT studiet inom kort och sammankomsten.

Man sårar Jehova genom att inte lyssna.
Citera
2011-06-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Man ska inte som JV ha samröre med avfällingar Malmohenke & Julistaja, lyssna på VT studiet inom kort och sammankomsten.

Man sårar Jehova genom att inte lyssna.

Du har iof rätt i sak, bara lustigt att kommentaren kom just från den personen som varit en mycket flitig debattör i detta ämne

Sammankomst är det dax för ja: Åker till Strängnäs imorgon för 3 dagar fyllda med uppbyggande undervisning.

Alla är välkommna att deltaga: Gitte, Leviticus är ni inte sugna
Citera
2011-06-30, 13:45
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Du har iof rätt i sak, bara lustigt att kommentaren kom just från den personen som varit en mycket flitig debattör i detta ämne

Sammankomst är det dax för ja: Åker till Strängnäs imorgon för 3 dagar fyllda med uppbyggande undervisning.

Alla är välkommna att deltaga: Gitte, Leviticus är ni inte sugna
Tänkte samma som dig där Malmohenke. Jag åker också på sammankomsten nu! Drar om 75 minuter!
Citera
2011-06-30, 16:55
Medlem
MrJinxs avatar
Hade planerat att åka på sammankomsten denna helg, dock i Sundsvall istället för Strängnäs. Men jag avbokade just hotellet och spar på så vis ett par tusingar. Tänker ligga hemma i soffan och löka och bli dömd till döden i harmageddon istället
Citera
2011-07-04, 12:17
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJinx
Hade planerat att åka på sammankomsten denna helg, dock i Sundsvall istället för Strängnäs. Men jag avbokade just hotellet och spar på så vis ett par tusingar. Tänker ligga hemma i soffan och löka och bli dömd till döden i harmageddon istället
Tråkigt att du valde att göra så, du missade en kanon-sammankomst! Hoppas du har haft en skön helg på soffan! Men betänk noga dina val, för de kan ha en förödande konsekvens!

"Jehova vill [inte] att någon skall drabbas av förintelse utan att alla skall nå fram till sinnesändring." (2 Petrus 3:9)
Citera
2011-07-04, 15:52
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
Tråkigt att du valde att göra så, du missade en kanon-sammankomst! Hoppas du har haft en skön helg på soffan! Men betänk noga dina val, för de kan ha en förödande konsekvens!

"Jehova vill [inte] att någon skall drabbas av förintelse utan att alla skall nå fram till sinnesändring." (2 Petrus 3:9)

Nåja, den som lever får se. Om man ska tro på JV's ständiga ändringar i läran om "denna generation" så får vi nog se under vår livstid. Om de nu inte ändrar den igen . Har du rätt så bjuder jag dig på en bira.
Citera
2011-07-04, 16:09
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Julistaja]"Jehova vill [inte] att någon skall drabbas av förintelse utan att alla skall nå fram till sinnesändring." (2 Petrus 3:9

Ja se, än har du chansen Julistaja.....
Citera
2011-07-04, 19:24
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Nåja, den som lever får se. Om man ska tro på JV's ständiga ändringar i läran om "denna generation" så får vi nog se under vår livstid. Om de nu inte ändrar den igen . Har du rätt så bjuder jag dig på en bira.
Vetenskapen ändrar sig ständigt i och med att de gör efterforskningar och fördjupar sig i ämnen som t ex berör vårt universum, de får fram ny information. Samma sak här. Vi forskar dagligen i Guds ord och fördjupar oss i olika ämnen. Sen har vi inga "ständiga förändringar" om "denna generation". Sluta generalisera. Du kommer inte att kunna bjuda på en bira när Har-Magedon kommer, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Ja se, än har du chansen Julistaja.....
Visa mig den religion som du tycker att jag ska undersöka så gör jag det.

.....Eller trollar du bara?
Senast redigerad av Julistaja 2011-07-04 kl. 19:26.
Citera
2011-07-04, 19:42
Medlem
citizen.kalls avatar
Citat:

För att återgå till topic. Det här är ett tydligt exempel på hur JV använder hot för att kontrollera sina medlemmar. Att på detta sätt använda rädsla (i detta fall för förintelse i Har-Mageddon) för att binda medlemmar till en organisation kallas ibland fobiindoktrinering och är en väldigt effektiv manipulationsmetod.
Citera
2011-07-04, 21:08
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
Vetenskapen ändrar sig ständigt i och med att de gör efterforskningar och fördjupar sig i ämnen som t ex berör vårt universum, de får fram ny information. Samma sak här. Vi forskar dagligen i Guds ord och fördjupar oss i olika ämnen. Sen har vi inga "ständiga förändringar" om "denna generation". Sluta generalisera. Du kommer inte att kunna bjuda på en bira när Har-Magedon kommer, tyvärr.

Jag generaliserar inte, jag nämnde en lära som ni ständigt förändrar. Om ditt minne sviker dig så kan jag lätta på dimman lite:

1953 förklarade man i Vakttornet 1 febr. sid 72 att en generation var en människas normala medellivslängd.

1967 var det dags för nästa ljus i Vakttornet 1 april sid 390 förklarar man att "den generationen" avser de som var tillräckligt gamla för att förstå dess innebörd. De bör väl var i övre tonåren antar jag.

1969 i Vakna för 22 april sid. 12 förklarar man att man måste vara 15 år gamla.

1979 i Vakttornet 15 febr.sid 31 förklaras att det kan inte avse barn som föddes då utan de skall vara såpass gamla att de kan förstå händelserna.

1981 i Vakttornet för 15 juni sid, 30 säger man nu att det räcker om man varit 10 år 1914.

1985 i Vakna för 8 febr. sid,5 så säger man att även dem som föddes det året skall räknas tillhöra "den generationen"

1995 kom sedan förklaringen med att den generationen omfattade även de som var födda efter 1914

Efter det har man gjort ytterligare två ändringar på "generationen"

Är detta på grund av att det kommit in något nytt i ursprungstexten? Eller är det bara för att tiden runnit iväg utan att harmageddon kommit?
Citera
2011-07-04, 21:56
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Du får det att låta som att det är fel att ändra sig om man har fel?
Citera
2011-07-04, 22:31
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du får det att låta som att det är fel att ändra sig om man har fel?

Saken är bara den att enligt JV så har de ju aldrig fel, utan skyller bara allt på "nytt ljus". Hela tiden proklameras det som absolut sanning som ej kan ifrågasättas.
Sen att påstås att det är Gud som för fram dessa sanningar. Varför skulle Gud ha fel sex gånger innan han hittar rätt?
Senast redigerad av MrJinx 2011-07-04 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in