Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-10, 22:23
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Konklusion:

JV tror att de följer Guds Lag genom att följa ett svagt dekret från DSK.

Varför botade Jesus sjuka? Det var väl ganska onödigt slöseri med Guds kraft, de skulle ju ändå bara leva tiotalet år till.

Konklusion nummer två:
JV hjärntvättar verkligen sina medlemmar, detta är Julistaja ett lysande exempel på.
Vi tror inte att vi följer Guds lag. Vi vet att vi gör det. Svagt dekret från DSK? Snarare en direkt befallning från Guds ord:

Apostlagärningarna 15:28, 29 "Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter: Ni skall avhålla er ... från blod"

Jesus botade människor för att visa att han verkligen hade Guds godkännande, att han var den utlovade Messias, det var också en försmak om vad som komma ska när paradiset ska återinföras på jorden. Hans huvudsakliga uppgift på jorden var inte att bota sjuka människor utan för att undervisa om Guds kungarike precis som de sanna kristna i det första århundradet fortsatte med, precis det arbetet som Jehovas vittnen upptog igen sedan den sanna kristendomen legat i träda i ca 1900 år efter att den siste aposteln dog och falska läror drog in som en stormvind och därmed föddes Katolska kyrkan. Vilka är det idag som bedriver den största predikokampanj som mänskligheten har skådat? Vilken profetia uppfylls idag?

Vilka är det som predikar dessa goda nyheter om Guds kungarike idag, till den milda grad att ingen nation har undgått det? Det har blivit "till ett vittnesbörd för alla nationerna".

Matteus 24:14 "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

Matteus 28:19, 20" Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”"

Vilka är det som huvudsakligen bedriver bibelstudier världen över med människor idag och "lär dem att hålla allt" som Kristus Jesus har befallt? Matteus 24:14 och 28:19, 20 pekar på en grupp människor som faktiskt lyder Kristi befallning: Jehovas vittnen.

Hjärntvättar? Titta på dig själv som har blivit gravt indoktrinerad till att tro på falska läror. När era doktriner och läror granskas i ljuset av Guds ord så blir ni avslöjade.
Citera
2011-07-10, 23:27
Medlem
citizen.kalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Vi tror inte att vi följer Guds lag. Vi vet att vi gör det. Svagt dekret från DSK? Snarare en direkt befallning från Guds ord:

Apostlagärningarna 15:28, 29 "Den helige Ande och vi har nämligen beslutat att inte lägga någon börda på er förutom följande nödvändiga föreskrifter: Ni skall avhålla er ... från blod"

Vad Bibeln säger är "Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: att ni avhåller er från det som är offrat åt avgudar och från blod och från köttet av kvävda djur och från otukt." (Apostlagärningarna 15:28, 29, Nya Världens Översättning).

Biblen säger ingenting om blodtransfusioner. Det är en tolkning.

Man kan inte bara rycka ut en Bibeltext ur sitt sammanhang. Denna bibletext är resutatet av en diskussion angående om troende som inte var judar skulle omskäras och hålla Mose lag. "Men några av dem från fariséernas sekt som hade kommit till tro reste sig från sina platser och sade: ”Det är nödvändigt att omskära dem och ålägga dem att hålla Moses lag.”" (Apostlagärningarna 15:5, Nya Världens Översättning). Resultatet av denna diskussion blev alltså ovan nämna uppmanding. Vad som sägs där syftar alltså på befallningen om att inte ÄTA djurblod i Mose lag. Det sägs ingenting om blodtransfusioner. Det är en tolkning av vakttornet.

För skall man hårddra det så kan man ju inte säga att man avhåller sig från blod om man tillåter sitt eget blod rinna genom sin ådror. Blir JVs nästa steg att de kommer införa obligatorisk åderlåtning så trogna JV kan visa sen respekt för blodets helighet och tömma ut sitt blod?

Vad jag menar är att säga att denna bibletext inbegriper blodtransfusioner är något som vakttornet själv har tolkat det till. Vattornet säger själv att de inte är inspirerade. Därmed är förbudet mot blodtransfussion inte Guds lag utan människors regler.

Att sätta likhetstecken mellan Gud och Vattornet är tecken på att man är under manipulation.
Senast redigerad av citizen.kall 2011-07-10 kl. 23:31.
Citera
2011-07-10, 23:42
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nej, jag menade i blodfrågan.
Du brukar ju alltid försvara JV i alla frågor.
Vad ska jag ha svar på i blodfrågan?

Jag skriver mest i den här tråden för att det är roligt att diskutera och tänka igenom argument och det finns mycket tillfällen till det då många JVs här inte alltid har den bästa argumentationen, eller retoriken för den delen. Det skulle inte vara lika kul att argumentera för andra sidan. Hela tråden är för övrigt bara full av massa pajkastning, så jag tar inget här särskilt seriöst...
Citera
2011-07-10, 23:43
Medlem
anjoh66s avatar
[quote=Julistaja]
Citat:
Ni tror att ni vet men ni vet inget alls eftersom ni är förblindade av dessa nya falska lärare som Kristus varnade för.
Citat:

Det har ni ju enligt din egen utsaga brutit ned i delar och accepterar vissa blodsbestånds delar, som Gitte ovan påpekade är naturligtvis detta helt obibliskt och har endast sina rötter hos DSK och absolut inte JHWH.
Citat:
Jesus botade människor för att visa att han verkligen hade Guds godkännande, att han var den utlovade Messias, det var också en försmak om vad som komma ska när paradiset ska återinföras på jorden. Hans huvudsakliga uppgift på jorden var inte att bota sjuka människor utan för att undervisa om Guds kungarike precis som de sanna kristna i det första århundradet fortsatte med, precis det arbetet som Jehovas vittnen upptog igen sedan den sanna kristendomen legat i träda i ca 1900 år efter att den siste aposteln dog och falska läror drog in som en stormvind och därmed föddes Katolska kyrkan. Vilka är det idag som bedriver den största predikokampanj som mänskligheten har skådat? Vilken profetia uppfylls idag?

Jesu primära uppgift var att komma med helande, både andligen och kroppsligen, däri ingår att bota sjuka och detta arbete tog upp en stor del av hans verksamhet på jorden.

Rent dravel i den fetstilta texten.
JV är en sekt som Jesus varnade för, kristendomen har inte legat i träta 1900 år för att återupplivas av JV.
Katolska kyrkan har bedrivit och bedriver fortfarande betydligt större predikokampanjer än JV, bara att se dig omkring i världen och räkna antalet katoliker vs JV, när du gjort det kan du vakna upp ur din (mar)dröm.

Citat:
Vilka är det som predikar dessa goda nyheter om Guds kungarike idag, till den milda grad att ingen nation har undgått det? Det har blivit "till ett vittnesbörd för alla nationerna".

Matteus 24:14 "Och dessa goda nyheter om kungariket skall bli predikade på hela den bebodda jorden till ett vittnesbörd för alla nationerna; och sedan skall slutet komma."

Matteus 28:19, 20" Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”"

Katolska kyrkan uppfyllde dessa kriterier långt innan Herrarna Russel och Rutherford ens var födda

Citat:
Vilka är det som huvudsakligen bedriver bibelstudier världen över med människor idag och "lär dem att hålla allt" som Kristus Jesus har befallt? Matteus 24:14 och 28:19, 20 pekar på en grupp människor som faktiskt lyder Kristi befallning: Jehovas vittnen.

Nej, Jehovas vittnen är och förblir arianer och därmed är de heretiker och kättare som inte predikar Guds sanning utan faller i kategorin falska lärare som Jesus varnade för.

Citat:
Hjärntvättar? Titta på dig själv som har blivit gravt indoktrinerad till att tro på falska läror. När era doktriner och läror granskas i ljuset av Guds ord så blir ni avslöjade.

Våra läror bygger alla på Guds ord eftersom det var denna kyrka som gav dig en skrift att läsa.

Vill dock inte gå in närmare på det i denna tråd eftersom vi då går OT, det är inte katolska läror som diskuteras utan huruvida JV hjärtvättar eller ej och efter att ha följt dig käre Julistaja i denna tråd är jag tyvärr tvungen att medge att JV verkligen hjärntvättar sina medlemmar, ett gott råd, försök ta dig därifrån innan det är för sent.
Citera
2011-07-11, 01:30
Medlem
Imponerande tråd. Julistaja är i en klass för sig själv. Eller tyvärr inte, finns indoktrinerade JV överallt.
Sjukt.

Läst igenom de senaste 10-15 sidorna, och den debatt- och diskussionsteknik som Julistaja använder har jag aldrig ens sett under grundskoledebatter. Han svarar helt enkelt på det som han anser sig kunna bemöta(fast när det inte går så bra bryr han sig inte om svaren utan ignorerar folks frågor och motargument) samt de som han helt enkelt väljer att inte bemöta för att han inte ens kan fundera ut eller slå upp svar från JV-broschyrer. Imponerande teknik. Sjukt att folk fortfarande svarar på tråden(och egentligen, att jag skriver detta..).

Han kommer aldrig att erkänna att sekten hans har fel i någonting. De är perfekta, vi andra inte. Oavsett om det presenteras fakta som bevisar att de har fel. De har ändå inte fel.
Det måste vara otroligt kul att bara kunna avfärda fakta sådär, kräver ingen tankeverksamhet eller kritiskt tänkande.

OnT: Jehovas vittnen, och religion är, enligt mig, totalt idiotiskt, ologiskt, och värdelöst på så otroligt många sätt.

Av vilken anledning ska jag som modern människa leva enligt uråldriga skriverier av getherdar från Mellanöstern, X antal tusen år sedan? För ja människor skrev bibeln(och alla andra "profetiska" och "heliga" verk, bara tanken på att en (imaginär) överhet skulle bry sig om ifall du tar emot blodtransfusioner, arbetar på sabbaten, eller inte offrar djur(seriöst, vafan?) är löjlig.

Är den Gud som alla pratar om ett avundsjukt, megalomaniskt massmördande småbarn som vill att alla ska tycka som honom? Tanken på en Gud i sig är främmande för mig, men folks idéer är ju skrattretande. Gud har aldrig givit mig någonting. En människa gör sin egen lycka. Vad tjänar jag på att dyrka något icke-existerande?

Men ja, det första svaret i tråden hade räckt: JV, kristendomen och islam hjärntvättar. ALLA religioner gör det.

PS. Intressant ordval innan på ett av dina svar Julistaja:

...som slav mot Gud. Imponerande...

Slava du på bäst du vill, jag har roligt med mitt liv utan någon som helst skitnödig Gud som tydligen har problem med hur jag bedriver mitt liv. För verkligen, det finns så otroligt mycket roligt att utföra i detta livet. Ingen vet vad som händer efteråt. Ingen. Ha kul medan du kan. DS.

Disclaimer: Du får tro vad du vill, det respekterar jag. Förstår inte, men det är en annan diskussion.

Edit: Insåg att Julistaja är precis som Död o återfödd i kreationisttråden. Den sistnämnda har tydligen gett upp då han blev dränkt av fakta mot sin sak. Tror inte att vi har samma tur här.
Senast redigerad av CC-Cowboy 2011-07-11 kl. 01:33.
Citera
2011-07-11, 07:24
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Mycket bra parallell mellan sabbaten och blodfrågan, bra där Eberhard.
Citera
2011-07-11, 17:14
Medlem
Citat:
Samvetsfråga. När slutar blodet bli blod? Blodfraktioner är en samvetsfråga som var och en får personligen avgöra. Det är ett beslut som står mellan patienten och Jehova. Ingen annan. Varken du eller jag behöver bry oss om den andres samvete! Bra, va? Tack för mig!

Står det mellan patient och Gud säger du?
Jag skulle vilja säga att i JVmedlemmarnas beslut finns det en hel massa inblandade...de själva, sjukhuskommitéen, DenStyrandeKretsen, de äldste och deras JVfamilj.
Eller nej förresten....DSK berättar vad patienten ska göra annars åker denne ut med huvet före.
Citera
2011-07-11, 17:15
Medlem
Citat:
Konklusion: Ni vill hellre bryta Guds lag och rädda livet för att leva tiotalet år till, istället för att lyda Gud och leva för evigt. Ni gör er själva en björntjänst.

...men nu är det ju så att Gud inte kräver ngt dylikt av oss....så ni dör lixom i onödan...
Citera
2011-07-11, 17:20
Medlem
Citat:
Konklusion: Ni vill hellre bryta Guds lag och rädda livet för att leva tiotalet år till, istället för att lyda Gud och leva för evigt. Ni gör er själva en björntjänst.

Var i Guds lag står det att det är ok att använda delar av blodet? Var står det att det helt plötsligt ska vara en "samvetsfråga"? Varför ingår det då inte i denna "samvetsfråga" att själv bestämma vad man vill använda ur blodet och oxå bestämma om man vill använda allt?
Organisationen gör fel mot Gud hur de än gör när de tillåter delar av blodet (om man nu som JV gör påstår att Gud menar detta öht)...det står i bibeln att "blodet ska hällas ut på marken".
Hur kan Organisationen rättfärdiga att man får ta delar ur blodet (delar som de själva bestämt) när allt ska hällas ut på marken? Hur använder man ngt som ska kasseras??
Var snäll och svara på dessa frågor
Citera
2011-07-11, 17:23
Medlem
Citat:
Ett troget Jehovas vittne skulle inte bryta Guds lag och gå emot hans ord genom att ge sitt barn blod.

Men barndop är inte ok? Varför? För att barnet inte kan ta ett eget moget beslut huruvida han ska döpa sig eller inte?

Kan barnet ta ett moget eget beslut att med stor sannolikhet dö pga blodvägran?
Citera
2011-07-11, 21:41
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Var i Guds lag står det att det är ok att använda delar av blodet? Var står det att det helt plötsligt ska vara en "samvetsfråga"? Varför ingår det då inte i denna "samvetsfråga" att själv bestämma vad man vill använda ur blodet och oxå bestämma om man vill använda allt?
Organisationen gör fel mot Gud hur de än gör när de tillåter delar av blodet (om man nu som JV gör påstår att Gud menar detta öht)...det står i bibeln att "blodet ska hällas ut på marken".
Hur kan Organisationen rättfärdiga att man får ta delar ur blodet (delar som de själva bestämt) när allt ska hällas ut på marken? Hur använder man ngt som ska kasseras??
Var snäll och svara på dessa frågor

Bra frågor! Tyvärr kan du nog inte räkna med svar från julistaja, som jv är man väldigt selektiv på vad man svarar på och vad man inte svarar på- konstruktiv debatt tror jag till och med han kallade det för.

Jag har märkt att det är ett återkommande mönster hos honom och flera inom jv när svaren tryter- "bättre fly än illa fäkta"....
Citera
2011-07-12, 00:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGustav
Bra frågor! Tyvärr kan du nog inte räkna med svar från julistaja, som jv är man väldigt selektiv på vad man svarar på och vad man inte svarar på- konstruktiv debatt tror jag till och med han kallade det för.

Jag har märkt att det är ett återkommande mönster hos honom och flera inom jv när svaren tryter- "bättre fly än illa fäkta"....

I alla lägen får du vänta minst en vecka på svar av Julistaja p.g.a detta: https://www.flashback.org/t1595312
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in