Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo0321mar
Jo men ändå låter det väldigt konstigt att han ska ha skickat ner sig själv för att dödas.
Och desutom så finns det inget ställe i bibel som styrker treenigheten, det är människans filosofiska tankar, och är vi så perfekta utan omoraliska tankar att vi kan bedöma något sånt?

När man menar OSS så är det som OSS i grupp vilket vi också brukar säga. Mamma, pappa och jag = oss. Det betyder inte att min mamma och pappa är mig bara för att dom skapade mig.

Vilken människa vet sanningen jo0321mar? Var snäll och svara mig på det.
Citera
2011-03-21, 17:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
MKT bra och tänkvärt skrivet! Tack!

Varsegod Leviticus!
Citera
2011-03-21, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och sedan säger resten av översättningarna: "Ordet var Gud" Eller finns det flera?

Hur ser dessa översättare på Lukas 20:38? Att det gudomliga inte är för de döda utan för de levande? Om Lukas 20:38 kan översättas med "Gud" trots att det endast står theos där - då kan även Joh 1:1 också göra det!

Lukas 20:38
Han är inte de dödas Gud utan de levandes, ty för honom lever de alla.

så står det i min bibel.

Vad händer då med anden när någon dör? I Psalm 146:4 sägs det: ”Hans ande går ut, han vänder tillbaka till sin mark; på den dagen förgås verkligen hans tankar.” När någon dör, fortsätter inte dennes opersonliga ande att existera i en annan värld som en andevarelse. Den ”vänder åter till den sanne Guden som gav den”. (Predikaren 12:7) Detta innebär att allt hopp om ett framtida liv för den personen nu helt och hållet ligger i Guds händer.

De forntida grekiska filosoferna Sokrates och Platon trodde att människan har en själ i sig och att den aldrig dör. Vad lär Bibeln om själen? Adam ”blev en levande själ”, sägs det i 1 Moseboken 2:7. Han fick inte en själ; han var en själ – hela människan var en själ. Bibeln talar om själar som utför arbete, längtar efter mat, blir kidnappade, är sömnlösa osv. (3 Moseboken 23:30; 5 Moseboken 12:20; 24:7; Psalm 119:28) Ja, människan själv är en själ. När hon dör, dör den själen. (Hesekiel 18:4)
Citera
2011-03-21, 17:55
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Lukas 20:38
Han är inte de dödas Gud utan de levandes, ty för honom lever de alla.

så står det i min bibel.

Vad händer då med anden när någon dör? I Psalm 146:4 sägs det: ”Hans ande går ut, han vänder tillbaka till sin mark; på den dagen förgås verkligen hans tankar.” När någon dör, fortsätter inte dennes opersonliga ande att existera i en annan värld som en andevarelse. Den ”vänder åter till den sanne Guden som gav den”. (Predikaren 12:7) Detta innebär att allt hopp om ett framtida liv för den personen nu helt och hållet ligger i Guds händer.

De forntida grekiska filosoferna Sokrates och Platon trodde att människan har en själ i sig och att den aldrig dör. Vad lär Bibeln om själen? Adam ”blev en levande själ”, sägs det i 1 Moseboken 2:7. Han fick inte en själ; han var en själ – hela människan var en själ. Bibeln talar om själar som utför arbete, längtar efter mat, blir kidnappade, är sömnlösa osv. (3 Moseboken 23:30; 5 Moseboken 12:20; 24:7; Psalm 119:28) Ja, människan själv är en själ. När hon dör, dör den själen. (Hesekiel 18:4)

Ja det stämmer att det står så i vår Bibel - men i den grekiska texten står det såhär:

"theos de ouk estin nekrôn alla zôntôn pantes gar autô zôsin"

Här står det alltså endast "theos" och inte "o theos" Men än dock stavas det i alla översättningar med Gud med ett stort G! Alltså skall även Joh 1:1 stavas med Gud med ett stort G! Så med andra ord spelar det ingen roll - både theos och o theos kan översättas till Gud!
Citera
2011-03-21, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Det verkar vara lite väl mycket inlägg som är utanför ämnet (kanske även mitt) eller 'Off Topic' för dem som inte vet att det finns svenska ord med samma betydelse eller kanske hellre använder engelska ord eftersom det får dem att känna sig märkvärdiga.

Jag trodde den här tråden handlade om föräldrar och deras eventuella hjärntvättning av sina barn. Eller den kanske handlade om eventuell hjärntvättning av människor överhuvudtaget. Skulle det inte vara schysstare om Rottweilern, Smedjan, Gitte, Kalten och andra diskuterade bibelförståelse och religiösa läror vs JV i en annan tråd?

Dessutom tycker jag att Smedjan istället för att bli indragen i en massa diskussioner här skulle följa Jesu exempel. Han brukade ju, när han träffade fariséer som inte var intresserade av att lära utan bara ville diskutera för diskussionens skull eller för att hitta fel på honom, lämna dem som onödiga blockklossar. Om Smedjan tycker att h*n behöver bevisa något skulle h*n kunna skicka ett PM till de andra så att de kunde träffas någonstans och fortsätta chatta där istället för på flashback. Deras ältande påminner mer om tråden om Linda Rosing eller tråden om nätdejting där vissa medlemmar också använder flashback istället för ett chatrum, MSN eller Skype.

Vad är ok för dig att vi diskuterar?
Tråden handlar om JV och hjärntvätt. Jag tycker att det faktum att JV ändrar om i bibeln för att få det att passa deras läror och att de menar sig vara den enda kontakten till Gud är som en del i hjärntvätt....

Och VAD menar du att vi ska lära av Smedjan?? Öh....var har han visat att han seriöst vill svara på frågor och föra en vettig diskussion?

Stör tråden dig så till den milda grad att du snart trillar av stolen kanske du inte behöver sitta där och stirra i den? Det finns andra trådar.
Citera
2011-03-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Vilken människa vet sanningen jo0321mar? Var snäll och svara mig på det.

Vi fortsätter att undersöka den enda boken som blivit inspirerad att skrivas av den ende och sanne Guden.
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.

Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.

Den sanna religionen känns igen på sina läror och sedvänjor. (Matteus 7:16, 17)
Det finns bara en enda sann religion. (Matteus 7:13, 14)

(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”
Citera
2011-03-21, 18:09
Medlem
overseer101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Och sedan säger resten av översättningarna: "Ordet var Gud" Eller finns det flera?

Det finns tre översättningar till som har "en gud" har jag fått reda på. Det är:

Bible, 1926. James Moffatt, A New Translation of the Bible
I översättningskommentaren till denna bibel kan vi finna följande: For the New Testament he used the Greek text of Hermann von Soden, which was generally regarded as an eccentric text, and he often substituted conjectural emendations for the text of both Testaments. In the New Testament alone he adopts some thirty conjectures which have no support at all in the manuscripts.
En ytterst tveksam översättning vetenskapligt sett alltså.

New Testament in an Improved Version and Newcome's New Translation
I kommentarer till denna översättning så får vi veta följande: Published by a Society for Promoting Christian Knowledge and the Practice of Virtue, by the Distribution of Books -- Unitarian." Yes, the key word above is "UNITARIAN". This is a cult teaching that Jesus was an extraordinarily good man only, nothing more.
Översättarna har alltså målet att förklara att Jesus bara var en go gubbe och inte ens Guds son...

The Bible du Centenaire (1916-1947)
blev aldrig klar eller publicerad i annat än provöversättningar...
Citera
2011-03-21, 18:11
Medlem
overseer101s avatar
Citat:

Ja och dessa sedvänjor förbjuder dem att hjälpa dessa minsta som är Jesu bröder.
De som låter bli att hjälpa dem går ett ganska bittert öde till mötes, åtminstone om man får tro Matt 25

Flera av organisationens läror går dessutom tvärt emot vad bibeln lär.
Citera
2011-03-21, 18:21
Medlem
Citat:
Vi fortsätter att undersöka den enda boken som blivit inspirerad att skrivas av den ende och sanne Guden.
Och att bara veta sanningen räcker inte till. Alla vet lagen, men följer alla den?
Att följa sanningen innebär att leva med ett gott samvete.

Jag kan inte specifikt säga vem som vet sanningen, kan däremot påpeka väldigt många skriftställen där man klart och tydligt ser att Guds vilja inte följs i andra kristna religioner.
Och jag ser att JV gör sitt bästa i att följa Guds ord, dom lever efter bibelns ord och lagar.

Det finns bara en enda sann religion. (Matteus 7:13, 14)

(Jesaja 43:10) ”Ni är mina vittnen”, lyder Jehovas uttalande, ”ja, min tjänare som jag har utvalt, för att ni skall veta och ha tro på mig och förstå att jag är densamme. Före mig blev ingen Gud formad, och efter mig är det fortfarande ingen. 11 Jag, jag är Jehova, och förutom mig finns ingen som kan ge räddning.”

Jaha, och vad skulle Jes 43 visa eller bevisa?
Eftersom JV SJÄLVA har tagit namnet Jehovas vittnen, och inte fått namnet av Gud, så bevisar det absolut ingenting.
Det finns fö andra grupper som på något sätt har tagit Hans namn. Så det kan lika gärna vara någon av dessa grupper som verkligen är HANS vittnen.

Dessutom togs detta namn långt efter att JV påstår sig ha blivit utvalda! Varför fick de inte namnet på en gång då.

Nej, det skriftstället bevisar verkligen inte att JV är Guds folk.
Citera
2011-03-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overseer101
Ja och dessa sedvänjor förbjuder dem att hjälpa dessa minsta som är Jesu bröder.
De som låter bli att hjälpa dem går ett ganska bittert öde till mötes, åtminstone om man får tro Matt 25

Flera av organisationens läror går dessutom tvärt emot vad bibeln lär.

Det står klart att vi ska hålla oss borta från världen. För där styr Satan Djävulen.
Och med det menas att hålla sig borta från Politiken, inte ta till vapen och inte heller göra omoraliska saker.

JV hjälper till på sitt eget sätt, genom sina egna rörelser runt om i världen. Saken är väll bara den att det inte görs reklam om det på tv, och därmed kanske det är därför du aldrig har hört talas om den hjälpen.
Citera
2011-03-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jaha, och vad skulle Jes 43 visa eller bevisa?
Eftersom JV SJÄLVA har tagit namnet Jehovas vittnen, och inte fått namnet av Gud, så bevisar det absolut ingenting.
Det finns fö andra grupper som på något sätt har tagit Hans namn. Så det kan lika gärna vara någon av dessa grupper som verkligen är HANS vittnen.

Dessutom togs detta namn långt efter att JV påstår sig ha blivit utvalda! Varför fick de inte namnet på en gång då.

Nej, det skriftstället bevisar verkligen inte att JV är Guds folk.

Men läste du dom andra skrifställena?
Du verkar ha fastnat i tanken på att motbevisa alldeles för mycket att det förblindar dig.
Citera
2011-03-21, 18:31
Medlem
Citat:
Det står klart att vi ska hålla oss borta från världen. För där styr Satan Djävulen.
Och med det menas att hålla sig borta från Politiken, inte ta till vapen och inte heller göra omoraliska saker.

JV hjälper till på sitt eget sätt, genom sina egna rörelser runt om i världen. Saken är väll bara den att det inte görs reklam om det på tv, och därmed kanske det är därför du aldrig har hört talas om den hjälpen.

Hjälper sina egna, ja.
Berömvärt, men det räcker liksom inte.
Att JV är emot hjälpverksamhet utanför den egna organisationen är välkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in