2011-06-07, 14:21
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabxorzz
Någon som har tips på en bra champagne man kan ha på sin champagnefrukost nu till studenten?

Dom Pérignon 1996. Köp den på bolaget i side-by-sidepaketet med Oenothèque 1996 så har du en till kvällen också. Allt till det facila priset av 5294:-
Citera
2011-06-07, 15:17
Medlem
Halloj. Är det någon som vet om champagne slutar att utvecklas om man har haft den i kylskåpet i 2 dagar? ca 5 grader. DP - 99 La grande dame -98. Tacksam för svar!
Citera
2011-06-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabxorzz
Någon som har tips på en bra champagne man kan ha på sin champagnefrukost nu till studenten?

Om Feadogs förslag lät lite saftigt är Pol Rogers brut réserve ett bra alternativ för 357kr, som i jämförelse är betydligt billigare och mer lagom till frukost
Citera
2011-06-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swanken
Halloj. Är det någon som vet om champagne slutar att utvecklas om man har haft den i kylskåpet i 2 dagar? ca 5 grader. DP - 99 La grande dame -98. Tacksam för svar!

Ingen expert men förmodligen inte. Lägg tillbaka den i lagringsmiljön så får den åter gosa till sig och fortsätta utvecklingen. Någon mer kunnig får gärna ge sin åsikt
Citera
2011-06-09, 13:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Dom Pérignon 1996. Köp den på bolaget i side-by-sidepaketet med Oenothèque 1996 så har du en till kvällen också. Allt till det facila priset av 5294:-

Det där var väl mest en fingervisning om att det kan vara bra att få lite mer info än att det ska vara en champagne (för vissa som absolut inte vill lägga mer än 100:- för sin flaska "champagne" så innefattar det begreppet även andra mousserande viner). Prisklass och nån smakpreferens kan vara bra att ha.
Citera
2011-06-11, 12:08
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:

Ja, den är körd, det är bara att vaska.
Citera
2011-06-14, 21:36
Medlem
Citat:

Nej, den slutar inte att utvecklas.
Citera
2011-06-14, 21:42
Medlem
Citat:
Hur klarar sig en flaska champagne (valfri sort, men i första hand någon hyfsad prestigecuvée som Dom Perignon eller Grande Année) i nått år i ett vanligt vinställ i ett ljust (dock ej i direkt solljus) och ganska varmt rum (en bit över 20 grader), där temperaturerna kan skifta några grader under dygnet? Kommer det ske en påtaglig förändring till det sämre eller händer det inte så mycket under den tiden? Det är ju inte tal om nån form av lagring, utan helt enkelt hur vinet tål att utsättas för så ogynnsamma förhållanden om man nu har några sådana flaskor som man inte vill dricka upp direkt och om man ej heller har möjlighet att införskaffa en vinkyl.

Jag tror den klarar sig ganska bra de första 1-2 åren - den kanske rentav utvecklas till det bättre - men varför över huvud taget tänka tanken? Som någon skrev innan: stoppa in flaskorna i valfri garderob!
Citera
2011-06-15, 17:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Jag tror den klarar sig ganska bra de första 1-2 åren - den kanske rentav utvecklas till det bättre - men varför över huvud taget tänka tanken? Som någon skrev innan: stoppa in flaskorna i valfri garderob!

Två anledningar: 1- I princip proppfullt i de få garderober som finns. Risk att saker trillar ut när dörrarna öppnas (ink. ev. flaskor som ligger där), 2- Man vill att flaskorna ska synas.

Menar ni alltså att ljuset är det absolut största problemet? Temperaturen i garderoberna lär ju följa de i rummet. De flesta flaskor har ju färgat glas. Borde inte det motverka problemet? De flesta vinkylar har ju ändå glasdörr.
Citera
2011-06-16, 00:57
Medlem
Citat:
Två anledningar: 1- I princip proppfullt i de få garderober som finns. Risk att saker trillar ut när dörrarna öppnas (ink. ev. flaskor som ligger där), 2- Man vill att flaskorna ska synas.

Menar ni alltså att ljuset är det absolut största problemet? Temperaturen i garderoberna lär ju följa de i rummet. De flesta flaskor har ju färgat glas. Borde inte det motverka problemet? De flesta vinkylar har ju ändå glasdörr.

Ljuset är det minsta problemet! Om vi bortser från ev direkt solljus, som så klart skapar förödande värme. Det är värmen och de stora temperaturskillnader som normalt uppstår under en normal sommardag som är de stora problemen! Temperaturen i en stängd garderob håller sig i regel ganska jämn under dygnet, medan den i ett kök mycket väl kan röra sig mellan 20 och 35 grader en enskild sommardag!

Varför vill du att flaskorna ska synas?
Citera
2011-06-16, 11:59
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Varför vill du att flaskorna ska synas?

Det förstår du väl? För att det ser lite flashigt ut när folk kommer och hälsar på så klart. Varför köper man märkeskläder, fina bilar och annat? Antagligen dels för en kvalitetskänsla, dels för användarglädje (eller i fallet med champagne och annat vin en njutningsfull dryckesupplevelse) och dels för att det är förknippat med en viss prestige och status.

Jag tror inte att temperaturen i mina garderober håller sig mer konstant än i resten av rummet, men vad vet jag. Kanske ska lägga en termometer där och kolla av några gånger under dan. Men då vet jag att flaskorna åtminstone håller sig bra i nått halvår eller så?
Citera
2011-06-17, 00:59
Medlem
Citat:
Det förstår du väl? För att det ser lite flashigt ut när folk kommer och hälsar på så klart. Varför köper man märkeskläder, fina bilar och annat? Antagligen dels för en kvalitetskänsla, dels för användarglädje (eller i fallet med champagne och annat vin en njutningsfull dryckesupplevelse) och dels för att det är förknippat med en viss prestige och status.

Jag tror inte att temperaturen i mina garderober håller sig mer konstant än i resten av rummet, men vad vet jag. Kanske ska lägga en termometer där och kolla av några gånger under dan. Men då vet jag att flaskorna åtminstone håller sig bra i nått halvår eller så?

Man tänker bevisligen olika. I min värld känns det billigt att flasha!

I ett halvår kan du vara lugn. Din flaska vinner dessutom sannolikt på att ligga framme som du beskriver, eftersom den kommer att utvecklas snabbare jämfört med om du förvarar den på "rätt" sätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in