Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-07-21, 11:35
  #1
Moderator
Ruskigbusss avatar
Det finns ju öl-tråd, bästa vinerna, whiskey, rödvinstråd och har för mig att jag har sett en vitvinstråd (men hittar inte nu), goda viner, favoritviner - till och med en om bögvin - men märkligt nog så hittade jag bara en tråd om "bästa champagnen" - vilket var en omröstning - och en kort en om Gula Änkan - men ingen om champagne som sådan - så jag startar en.

Vet inte om den skall hamna i Alkohol eller Mat & Dryck - men tycker väl att den passar bättre här. Annars får väl köksmästarna flambera den dit.

****************************************
Info om champagne:
http://www.tf.hut.fi/wow/vininfo/Champagne_00.html

Hur man inte gör med champagne:
http://corren.se/sidor/tidningen/990...s/CHAMPAGc.HTM
Citera
2004-07-21, 12:10
  #2
Medlem
Memnoks avatar
Jag drack cristal när jag var nere i Cannes på semester härom veckan, som tur var behövde jag inte betala den. Det var faktiskt riktigt gott, och jag brukar inte vara så mycket för champagne. Men rallyfull blir man i alla fall, går direkt in i skallen om man tar ett par glas.
Citera
2004-07-21, 22:41
  #3
Medlem
Roger Pontares avatar
Dom Perignon(rätt stavat?)är den godaste jag testat, Cristal är också bra men Dompa är godare.
Citera
2007-03-02, 16:57
  #4
Medlem
korvgobbens avatar
Får blåsa liv i denna tråden....!


Vilken är den bästa/sämsta champagne ni druckit??

Bästa/sämsta champagneminne??

Själv får jag nog då jag är ganska novis inom området men väldigt intresserad, säga att de godaste champagnerna jag druckit är Bollinger RD 1988, samt Cuvée William Deutz Brut 1988. Men jag har nog igenteligen aldrig druckit någon riktigt dålig champagne. Men den mest prisvärda champagnen jag druckit och brukar dricka är Bollinger Special Cuvée Brut, väldigt god champagne till ett överkomligt pris.


Däremot har jag i min samling ett par "rariteter" eller några flaskor som skall bli väldigt intressant att dricka, La Grande Dame Rosé 1995, Salon 1990, samt en flaska Dom Pérignon Rosé 1982.


Bästa minnet är nog när jag och min dåvarande flckvän blev ihop vi var i skagen, jag hade gjort en god picnic (hmmn....stavas det så) med ostron, Havskräftor, lax, pilgrimsmusslor och till det drack vi en flaska Louise (Pommery). Det var pricken över i.


Sämsta minnet är på interfoodmässan 2003. När Piper-Heidsieck Brut skulle lanseras, då var jag å en kompis på bubbles i göteborg å drack gratischampagne drog i mig någonstans mellan 2½-3 flaskor, mådde inte speciellt bra kan jag säga.....!!
Citera
2007-03-02, 17:20
  #5
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Får blåsa liv i denna tråden....!


Vilken är den bästa/sämsta champagne ni druckit??

Bästa/sämsta champagneminne??

Själv får jag nog då jag är ganska novis inom området men väldigt intresserad, säga att de godaste champagnerna jag druckit är Bollinger RD 1988, samt Cuvée William Deutz Brut 1988. Men jag har nog igenteligen aldrig druckit någon riktigt dålig champagne. Men den mest prisvärda champagnen jag druckit och brukar dricka är Bollinger Special Cuvée Brut, väldigt god champagne till ett överkomligt pris.


Däremot har jag i min samling ett par "rariteter" eller några flaskor som skall bli väldigt intressant att dricka, La Grande Dame Rosé 1995, Salon 1990, samt en flaska Dom Pérignon Rosé 1982.


Bästa minnet är nog när jag och min dåvarande flckvän blev ihop vi var i skagen, jag hade gjort en god picnic (hmmn....stavas det så) med ostron, Havskräftor, lax, pilgrimsmusslor och till det drack vi en flaska Louise (Pommery). Det var pricken över i.


Sämsta minnet är på interfoodmässan 2003. När Piper-Heidsieck Brut skulle lanseras, då var jag å en kompis på bubbles i göteborg å drack gratischampagne drog i mig någonstans mellan 2½-3 flaskor, mådde inte speciellt bra kan jag säga.....!!

Läste en artikel för ett tag sen i en av mammas vintidningar om Veuves grand dame och doms rose.

Själv gillar jag bollinger och veuve.
Citera
2007-03-02, 17:24
  #6
Avstängd
kukmolekylens avatar
Veuve Clicquot är min favorit.
Frisk och pärlande men ändå inte så torr som många övriga, dvs den har en viss sötma (observera VISS)
Citera
2007-03-02, 17:26
  #7
Medlem
Mysonoxens avatar
Bäst:

Svårt men Krug 1988 och 1989 ligger bra till.

Sämst:

Nån N/V gegga jag fick som "förrätt" på en restaurang i Frankrike i nådens år 2002, som jag förträngt namnet på. Ta en Pommac, häll en grabbnäve salt i och spetsa med en flaska vichyvatten så fattar ni...
Citera
2007-03-02, 18:32
  #8
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Bäst:

Svårt men Krug 1988 och 1989 ligger bra till.


Krug 88 är grym, det var 3 år sedan jag drack den senast så det vore kul att prova den igen. Salon 1996 skulle gärna villja prova igen om en 10-15 år eller så, detsamma gäller för Bollinger 1995 som också var bra.

Vad gäller äldre årgångar tycker jag mycket om Moët 1966 och Veuve Clicquot 1962.

Den roséchampagne jag verkligen gillat är Veuve Clicquot 1975 (på magnum).
Citera
2007-03-02, 19:04
  #9
Medlem
OliTs avatar
Om tråden ska få överleva ska detta inte vara en listtråd där folk kommer in och skriver "Jag gillar Bollinger bäst!", utan där man diskuterar om andras och sina egna erfarenheter. Inlägg i stil med det jag skrev kommer att tas bort utan pardon.

/Moderator
Citera
2007-03-02, 19:12
  #10
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejzan
Krug 88 är grym, det var 3 år sedan jag drack den senast så det vore kul att prova den igen. Salon 1996 skulle gärna villja prova igen om en 10-15 år eller så, detsamma gäller för Bollinger 1995 som också var bra.

Vad gäller äldre årgångar tycker jag mycket om Moët 1966 och Veuve Clicquot 1962.

Den roséchampagne jag verkligen gillat är Veuve Clicquot 1975 (på magnum).

Mmm, samma här, de hade ju ett parti 1988 Krug på bolaget vid den tiden.

En Bollinger jag minns var en 1970 Vielles Vignes Francais, gjord på deras pre-phylloxeraodling. Himmelskt god för 14 år sedan...
Citera
2007-03-02, 19:24
  #11
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Om tråden ska få överleva ska detta inte vara en listtråd där folk kommer in och skriver "Jag gillar Bollinger bäst!", utan där man diskuterar om andras och sina egna erfarenheter. Inlägg i stil med det jag skrev kommer att tas bort utan pardon.

/Moderator

Sorry käre kollega. Jag bidrar med ett par provningsanteckningar som motiverar mitt val av 1988 Krug. (hittar inte de för 1989 ännu men ge er till tåls)

Krug 1988

Färg: Halmgul, korrekt mousse.

Doft: Brödig, mogen karaktär, angenämt "bett"

Smak: Enormt fin ton av rostat bröd, påtaglig syra, välbalanserad, mindre Pinot Noir i denna än i '82, viss ton av nötter i avslutningen, lång eftersmak.

Betyg: Mycket bra.
Citera
2007-03-02, 22:27
  #12
Medlem
Blodulvs avatar
Jag tycker inte att jag känner någon större skillnad mellan div. champagnesorter. Det mesta tycks smaka likadant, men då har jag bara druckit standardchampagne i stil med Moët, Bolli, Clicquot, Black Label osv.

Smakbeskrivningarna av viner, inkl. champagne, är bland det värsta ordbajseri jag känner till. Det är choklad hit, mörka bär dit, vanilj här och citrus där. Rostat, komplext, ungt, kex, nötter och fan och hans moster. Inte känner jag något sådant i smaken eller lukten, men jag kanske har något fel på smaklökar/luktsinne.

Någon gång ska jag genomföra ett smaktest av diverse champagner under en och samma kväll. Om jag ändå ska utse någon som jag tycker är godare än de andra, tror jag att det får bli Bolli. Vid tillfälle ska jag prova Krug, Dompa, Cristal och Salon etc för att se om det är så extraordinärt.

För övrigt undrar jag om inte det här kommer bli en snoppmätartråd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback