2010-09-13, 21:37
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Har fått en flaska Moët & Chandon Brut Imperial i present som jag hade tänkt dricka (nu är det väl visserligen som att komma och snacka om Eldorado-kaffe i livsnjutartråden om kaffe), men det är ju trots allt äkta champagne.

Vad är det bästa tilltugget? Vill ha något lätt som inte förstör smaken av bubblet. Har läst att lättsaltade potatischips och salta pinnar är bra, stämmer det?

Jupp, det stämmer bra. Neutrala saltade chips är standardtilltugget för min del, i alla fall i kategorin snacks. Annars är små skagenkanapeer ett trevligt val om du vill ha något lite mer tilllagat. Stansa ut små rundlar av formbröd, stek i smör, lägg på skagenröra och garnera med dill och eventuellt lite rom.
Citera
2010-09-14, 08:16
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Jupp, det stämmer bra. Neutrala saltade chips är standardtilltugget för min del, i alla fall i kategorin snacks. Annars är små skagenkanapeer ett trevligt val om du vill ha något lite mer tilllagat. Stansa ut små rundlar av formbröd, stek i smör, lägg på skagenröra och garnera med dill och eventuellt lite rom.

Tack! Perfekt, då köper jag potatischips och provar med!
Citera
2010-09-15, 20:13
Medlem
här har ni champagnetokiga en ny investering!

http://cgi.ebay.co.uk/Cristal-Champagne-Millennium-2000-Vintage-1990-6-liter-/110582752649?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bf3e e589

smakade på tal om annat en 95629 de Venoge Brut Blanc de Noirs , någon som har smakat på den efter några års lagring?

är det någon som har erfarenhet av att köpa årgångschampagne från ebay i uk?
såg att det fanns en hel del intressanta priser där
Citera
2010-09-16, 12:14
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresve
här har ni champagnetokiga en ny investering!

http://cgi.ebay.co.uk/Cristal-Champagne-Millennium-2000-Vintage-1990-6-liter-/110582752649?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19bf3e e589

smakade på tal om annat en 95629 de Venoge Brut Blanc de Noirs , någon som har smakat på den efter några års lagring?

är det någon som har erfarenhet av att köpa årgångschampagne från ebay i uk?
såg att det fanns en hel del intressanta priser där

Jag skulle inte köpa Champagne på Ebay. Vill du handla på auktion har du de stora auktionsfirmorna, och vid sidan om det finns det en uppsjö av enskilda vinbutiker och större kedjor som har ett brett sortiment.
Citera
2010-09-21, 21:57
Medlem
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7428&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERAND E+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3ablan d+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aF yllighet%3aFruktsyra%3a

kan lagras

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96906&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERAN DE+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abla nd+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aF yllighet%3aFruktsyra%3a

bör lagras

dom som är kan lagras kan man dricka dom endå typ 1 vecka efter man köpt eller blir hela smaken förstörd då, samma sak med dom som kan lagras

och sett att ett antal champanger har rose också, vad menas med det blire mer sliskig smak då eller blire mer surt för när man läser smak o allt så verkar de nästan sötare som t.ex moët & chandon rose eller någon annan, också finns fler moët smaker en dom som finns på systemet sida, nått med nectar och så, finns de något sätt att få tag på detta eller är det massa frakt, eller kan man köpa de här i utlandet typ tyskland eller danmark eller något dylikt och vad ligger dessa flaskor på då?!
Citera
2010-09-22, 11:57
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerface.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7428&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERAND E+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3ablan d+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aF yllighet%3aFruktsyra%3a

kan lagras

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=96906&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERAN DE+VINER%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abla nd+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aF yllighet%3aFruktsyra%3a

bör lagras

dom som är kan lagras kan man dricka dom endå typ 1 vecka efter man köpt eller blir hela smaken förstörd då, samma sak med dom som kan lagras

och sett att ett antal champanger har rose också, vad menas med det blire mer sliskig smak då eller blire mer surt för när man läser smak o allt så verkar de nästan sötare som t.ex moët & chandon rose eller någon annan, också finns fler moët smaker en dom som finns på systemet sida, nått med nectar och så, finns de något sätt att få tag på detta eller är det massa frakt, eller kan man köpa de här i utlandet typ tyskland eller danmark eller något dylikt och vad ligger dessa flaskor på då?!

hej gå en kurs i att använda punkt när du skriver annars förstår man inte vad du menar?!
Citera
2010-09-22, 12:32
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerface.

kan lagras

bör lagras

På systembolagspråk betyder "bör lagras" normalt "lagra minst 10 år",
"kan lagras" betyder "lagra minst 5 år", "vinner ej på lagring" kan mycket väl betyda "lagra 3-5år"

Skillnaden mellan rosé och "vanlig" champagne är oftast försumbar.

Den ekonomiska vinsten med att importera champagne är oftast liten om man räknar in frakt och skatt - däremot är utbudet större. Det kan dock finnas undantag så det kan löna sig att kolla priser.

Det är inte alls omöjligt att jag har missförstått dina frågor - texten var inte helt lättläst
Citera
2010-11-04, 13:35
Medlem
Någon som har åsikter om skumpa från Gosset?
Citera
2010-11-04, 17:50
Medlem
Någon av er som hunnit dricka Langlois Crémant de Loire Brut(Ej champagne)? Kan ju säga att jag har hittat mitt "vardags-alternativ" till äkta champagne. Man märker ju hur mycket landets kommersiella vinjournalister kan om ämnet, inget alls! Tänker dels på alltommat samt tasteline. Förväxlades med äkta champagne av vissa personer på den lokala nyhetsprovningen av munskänkarna. Rekomenderas!
Senast redigerad av Lazermonkey 2010-11-04 kl. 17:54.
Citera
2010-11-05, 03:13
Medlem
Rogbianuzs avatar
Hej!

Jag ska i helgen anordna en sammankonst där det ska finnas snittar. Till detta tänkte jag servera en god champagne.

Jag vill ha tips på en god och prisvärd champagne som inte är alltför dyr.

Vi blir 8 personer så jag undraräven hur mycket Champagne jag ska köpa.

Tack på förhand
Citera
2010-11-05, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogbianuz
Hej!

Jag ska i helgen anordna en sammankonst där det ska finnas snittar. Till detta tänkte jag servera en god champagne.

Jag vill ha tips på en god och prisvärd champagne som inte är alltför dyr.

Vi blir 8 personer så jag undraräven hur mycket Champagne jag ska köpa.

Tack på förhand

Billig prisvärd champagne i magnumstorlek.

7686 André Clouet Grande Réserve Frankrike Magnum 1500 ml (352.66) 529.00

Eller

7418 Bollinger Special Cuvée Brut Frankrike Magnum 1500 ml (532.66) 799.00

Till 8 personer tror jag 2 Magnum blir lagom.
Senast redigerad av Tristanqx 2010-11-05 kl. 10:26.
Citera
2010-11-05, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristanqx
Billig prisvärd champagne i magnumstorlek.

7686 André Clouet Grande Réserve Frankrike Magnum 1500 ml (352.66) 529.00

Eller

7418 Bollinger Special Cuvée Brut Frankrike Magnum 1500 ml (532.66) 799.00

Till 8 personer tror jag 2 Magnum blir lagom.

Jag brukar räkna 6 glas per flaska (normalstorlek), så 2 flaskor magnum ger runt tre glas per person.
Kanske blir lite mycket som aperitif?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in