2011-06-20, 13:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Man tänker bevisligen olika. I min värld känns det billigt att flasha!

I ett halvår kan du vara lugn. Din flaska vinner dessutom sannolikt på att ligga framme som du beskriver, eftersom den kommer att utvecklas snabbare jämfört med om du förvarar den på "rätt" sätt!

Ja att flasha så att det är uppenbart att man flashar är väldigt billigt. Att bara ha några fina flaskor liggande i ett vinställ som man aldrig pratar om så länge inte folk frågar om dem är inte tillräckligt uppenbart för att verka billigt. Man måste ju få ha ett vanligt vinställ hemma utan att folk ska tro att man försöker flasha
Citera
2011-06-20, 13:58
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja att flasha så att det är uppenbart att man flashar är väldigt billigt. Att bara ha några fina flaskor liggande i ett vinställ som man aldrig pratar om så länge inte folk frågar om dem är inte tillräckligt uppenbart för att verka billigt. Man måste ju få ha ett vanligt vinställ hemma utan att folk ska tro att man försöker flasha

Att ha vin i vinställ är alltid billigt Vin och champagne har man i källaren och/eller kylen. Vill du flasha sofistikerat så satsa på spriten istället.
Citera
2011-06-20, 17:04
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Att ha vin i vinställ är alltid billigt Vin och champagne har man i källaren och/eller kylen. Vill du flasha sofistikerat så satsa på spriten istället.

Medges, men då det rör sig om ett studentrum så finns det inte möjlighet till varken det ena eller det andra. Finns inte ens plats för en mindre vinkyl i nuläget, och jag tror ni förstår att jag inte vill lägga en dompa eller dylikt i det gemensamma korridorköket. Därför får folk ha förståelse för att man har ett vinställ. Som sagt är garderoberna i stort sett proppfulla också så inte ens det är ett alternativ.
Citera
2011-07-08, 21:28
Medlem
Har tänkt att dricka lite Champagne nu på semestern men är ingen van champagne drickare. Har kollat upp 3 st som verkar vara bra och prisvärda,

Andre Clouet Grand Reserve
Pol Roger Blanc de Blancs
Bollinger Special Cuvee Brut

Hur rangordnar ni dessa?

mvh
Citera
2011-07-09, 16:43
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekob
Har tänkt att dricka lite Champagne nu på semestern men är ingen van champagne drickare. Har kollat upp 3 st som verkar vara bra och prisvärda,

Andre Clouet Grand Reserve
Pol Roger Blanc de Blancs
Bollinger Special Cuvee Brut

Hur rangordnar ni dessa?

mvh

Som det står fast omvänt. Bollingern är klart bäst i min bok. Pol Roger tvåa, men med helt annan stil så köp båda (Bollingern är muskulös och pinot noir-driven, Pol Rogern är naturligtvis gjord på 100% Chardonnay).

André Clouet är i grunden ett rätt bra hus men deras Grande Reserve är tyvärr överproducerad och har tappat i kvalitet.
Citera
2011-07-09, 16:50
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Med risk för att få smäll på fingrarna..
Jag vet att Cremant är producerad utanför champagne men lita på en frankofil man med hus i normandie. Jag tycker många gånger att den smakar bättre och framför allt när den är sabrerad!
Citera
2011-07-09, 18:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker
Med risk för att få smäll på fingrarna..
Jag vet att Cremant är producerad utanför champagne men lita på en frankofil man med hus i normandie. Jag tycker många gånger att den smakar bättre och framför allt när den är sabrerad!

Någon särskild Cremant du har i åtanke? De flesta som finns på bolaget ligger i 100-kronorsklassen. Naturligtvis är de inte lika omsorgsfullt framställda som de flesta Champagner. Druvorna är sannolikt inte lika bra (bl.a. pga högre uttag) och de får inte lika lång tid på jästfällningen. Jag har dock aldrig smakat en dyrare Cremant så jag vet inte hur bra de kan bli.
Citera
2011-07-10, 12:06
Medlem
Var och firade sambons födelsedag hos hennes föräldrar och släktingar, där någon hade köpt lite billigt spansk bubbel. Hur som helst, alla skålar och hon som köpt det säger: "Jag förstår inte varför Champagne är så populärt, gott är det ju inte". Många nickar instämmande. Vad säger man som bott i Frankrike 4 år och älskar skumpa?
Citera
2011-07-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klentrogne
Var och firade sambons födelsedag hos hennes föräldrar och släktingar, där någon hade köpt lite billigt spansk bubbel. Hur som helst, alla skålar och hon som köpt det säger: "Jag förstår inte varför Champagne är så populärt, gott är det ju inte". Många nickar instämmande. Vad säger man som bott i Frankrike 4 år och älskar skumpa?
Man säger ingenting Att i en sådan situation få rätt i sak är inte lika viktigt som att undvika att: inköperskan känner sig dum/snål, själv framstå som lite dryg, möjligtvis sänka stämmningen. Ni var ju där för att fira din sambo framför allt.

Men nästa gång det vankas fest och du själv står för inköpet, då ser du såklart till att bubblorna har en ädlare stamtavla!
Citera
2011-07-11, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klentrogne

Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Man säger ingenting Att i en sådan situation få rätt i sak är inte lika viktigt som att undvika att: inköperskan känner sig dum/snål, själv framstå som lite dryg, möjligtvis sänka stämmningen. Ni var ju där för att fira din sambo framför allt.

Men nästa gång det vankas fest och du själv står för inköpet, då ser du såklart till att bubblorna har en ädlare stamtavla!

Känner igen det där allt för väl. Finns inget värre än när man är i ett stort sällskap med icke vinintresserade som korkar upp en flaska Asti Cinzano som fördrink. Alla står och tycker det är sååååå gott och ifrågasätter Champagne. En annan står tyst och knyter näven i fickan och känner hur munnen näst intill klistras igen av allt socker och vet att hade det varit innanför ens egna fyra väggar hade jag kräkts, med en nypa salt. Jag brukar aldrig ta sådana diskussioner, jag håller masken, precis som L.Castel nämner. Allt handlar egentligen om okunskap och brist på erfarenheter från dessa människor. Se istället till att när det är din egen tur att stå för dryck så ha något bättre.

Hehe något annat jag irriterar mig något frukansvärt på är att gemene man kallar allt mousserat vitt vin för Champagne. Du kan sitta på en förfest där några sitter och dricker något billigt för 60kr flaskan hävdar att de dricker Champagne. Eller så dyker det upp en statusuppdatering på Facebook med en bild på ett billigt "Tyskland-vin" tillsammans med en skål med jordgubbar. Texten som kommer med bilden brukar vara "Mmm, Champagne och jordgubbar". Jag vill bara sjunka genom jorden............Antar att man är ganska så larvigt känslig hehe
Citera
2011-07-13, 02:51
Medlem
Dharmas avatar
Finns det någon bra årgångschampagne för inte allt för stora summor så att man kan lagra ett par lådor utan att bli ruinerad?

Ett bra tips är en direktlänk till systembolagets hemsida :-)
Citera
2011-07-18, 22:35
Medlem
The moonmans avatar
Champagne som liknar Törley Gala?

Låt mig förklara innan alla börjar skrika...

Min tjej dricker inte vin då hon aldrig har hittat något som hon tycker om. Hon drack Törley Gala på en middag och tyckte det faktiskt var ok. Grejen är att jag kommer att bila genom Champagne i sommar och skulle då vilja köpa lite champagne och helst något som hon kan uppskatta.

Jag är själv inte så kunnig utan har försökt läsa på. Törley Gala är tydligen klassat som sec men innehåller enbart 17g socker vilket gör att den lika gärna skulle kunna vara klassat som en extra sec. Vet inte hur viktiga dessa klassificeringar är?

Kikade på Systembolagets hemsida där Törley Gala har följande värden:
Sötma: 5
Fyllighet: 4
Fruktsyra: 9

Sökte på deras sida efter en champagne med liknande värden och fann bara en Cuvée Jean de la Fontaine Sec, lite torrare, lite fylligare med samma fruktsyra. Är det något att testa eller tänker jag fel? Såg att den innehöll 24g socker mot 17g, är det stor skillnad i smak?

Kikade även på Gula Änkan, samma sötma, fylligare samt samma fruktsyra dock 24g socker precis som Jean de la Fontaine.

Hittade precis Taittinger Nocturne. Kan det vara något?

Ni som kan hjälp mig!
Senast redigerad av The moonman 2011-07-18 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in