2011-05-11, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imoyes
Godkväll, tänkte höra om någon har testat en flaska Baron-fuenté?
Några tankar?

Har nämligen en flaska liggandes här hemma.
Har för mig jag druckit den och den var väl trevlig men finns bättre. År är dock A & O.
Citera
2011-05-11, 16:13
Medlem
Imoyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Har för mig jag druckit den och den var väl trevlig men finns bättre. År är dock A & O.

Tack!

04
Citera
2011-05-12, 07:02
Medlem
Citat:
Tack!

04
Ett bättre år så bör väl vara gott.
Citera
2011-05-13, 21:46
Medlem
Citat:
Tack!

04

Låt den ligga ett par år till!
Citera
2011-05-13, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sir.hejhopp
Är det någon av er som har provat Dom Pérignon 2002? Hur är den i komplexitet just nu och hur länge tror ni är lagom att lagra den? 10år?

Jag har druckit den vid ett par tillfällen och den är fortfarande väldigt ung. Absolut en trevlig upplevelse nu, men egentligen är det vansinne att dricka den de närmaste fem åren! Hur länge det är lagom att lagra den beror helt och hållet på hur moget du vill att vinet ska bli - och hur länge du vill vänta! Det kommer sannolikt att fortsätta utvecklas i (minst) 15 år till!
Citera
2011-05-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Har 2 flaskor Cristal 2002 och 1 flaska Cristal 2000. Hade från början sex flaskor men drack de tre andra ganska fort. Har ej druckit någon nu på ett par år. Hur är de jag har att lagra, när blir de som bäst? Jag har en vinkyl jag lagrar dem i.

2002:an är fortfarande en rejäl syrabomb och jag tror man måste vara fransman, alternativt helt omedveten om hur bra champagne ska smaka, för att uppskatta den idag!

När de blir som bäst är jättesvårt att svara på, men en grov uppskattning är att 2000 Cristal borde smaka bäst någon gång mellan 2015 och 2025 och 2002:an någon gång mellan 2025 och 2035!

Drick 2000 och den ena 2002:an i en minivertikal om sisådär 7-8 år och spara den sista 2002:an så länge du klarar det. Om inte annat bör den bli värd en rejäl slant!
Citera
2011-05-22, 16:37
Medlem
Feadogs avatar
Hur klarar sig en flaska champagne (valfri sort, men i första hand någon hyfsad prestigecuvée som Dom Perignon eller Grande Année) i nått år i ett vanligt vinställ i ett ljust (dock ej i direkt solljus) och ganska varmt rum (en bit över 20 grader), där temperaturerna kan skifta några grader under dygnet? Kommer det ske en påtaglig förändring till det sämre eller händer det inte så mycket under den tiden? Det är ju inte tal om nån form av lagring, utan helt enkelt hur vinet tål att utsättas för så ogynnsamma förhållanden om man nu har några sådana flaskor som man inte vill dricka upp direkt och om man ej heller har möjlighet att införskaffa en vinkyl.
Citera
2011-05-22, 20:20
Medlem
Tänkte höra med er en grej angående champagne nere i Frankrike runt rivieran. Ska nämligen dit om 1 vecka och jag tänkte köpa en flaska Krüg, dom perignon eller liknande.. Tänkte bara höra vart det går att få tag på och ifall priserna är som i Sverige ca 1500 per falska ? Det är till Perpignan jag ska till !
Citera
2011-05-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hur klarar sig en flaska champagne (valfri sort, men i första hand någon hyfsad prestigecuvée som Dom Perignon eller Grande Année) i nått år i ett vanligt vinställ i ett ljust (dock ej i direkt solljus) och ganska varmt rum (en bit över 20 grader), där temperaturerna kan skifta några grader under dygnet?
Placera gärna flaskan nära en ugn också, sen så tror jag du har lyckats pricka in alla saker man inte bör göra. Nej men seriöst, visst kan flaskan klara sig, det märker du först när du öppnar den. Men det är samtidigt väldigt enkelt att minska riskerna genom att lägg den längst ner i en mörk garderob. Det är inte perfekt, men bara för att vinkyl inte finns att tillgå så behöver man ju inte heller tortera vinet mer än nödvändligt.
Citera
2011-05-24, 11:26
Medlem
big.spenders avatar
Gott folk, tänkte bara fråga om någon här inne har några erfarenheter av champagneprovningar i stockholmsområdet? Vad jag har för mig ska prime wine bar på östermalmstorg ha champagneprovningar, någon med erfarenhet?
Citera
2011-06-07, 01:14
Medlem
Rabxorzzs avatar
Någon som har tips på en bra champagne man kan ha på sin champagnefrukost nu till studenten?
Citera
2011-06-07, 01:31
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabxorzz
Någon som har tips på en bra champagne man kan ha på sin champagnefrukost nu till studenten?

Men för helvete, fel tråd!

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in