2011-12-11, 21:01
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smakarsprit
Varför ska jag dricka folköl och käka dextrosol för?

Visst jag kan köpa en Moet flaska eller något annat dyrt champagne märke för några tusentalskronor, men vad finns det för vits att göra det när jag ändå inte kommer uppskatta smakerna Bättre att jag börjar i den lägre prisklassen och lär mig att uppskatta champagnen, för att sedan kunna njuta av de dyrare flaskorna.

Fredagar är knappast någon religiös dag, det är den dan jag går hem ifrån mitt 5dagars kontorsarbete och får äntligen 2kvällar där jag inte behöver bry mig om hur det går med företaget. Så jag uppskattar fredagen mer än vad jag gör de 4 tidigare dagarna, det gör att jag finner det lämpligt att få koppla av lite och ta något gott att dricka.
Måste det vara just champagne? I ditt prisintervall finns det mycket prisvärda cavor och franska mousserande. Svårare med champagne.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=louis+bouillot&filters=searchquery%2c &artikelId=42360&varuNr=7688&referringUrl=%2fTempl ates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fse archquery%3dlouis%2bbouillot% 26filters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26 epslanguage%3dsv

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=freixenet&filters=searchquery%2c&arti kelId=4060&varuNr=7738&referringUrl=%2fTemplates%2 fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchqu ery%3dfreixenet%26filte rs%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslang uage%3dsv

Två prisvärda flaskor som gör sig bra en fredagkväll.

Är du beredd att gå upp lite i pris så skulle jag testa Pol Rogers standardchampagne. Den är finfin!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=pol+roger&filters=searchquery%2c&arti kelId=3986&varuNr=7549&referringUrl=%2fTemplates%2 fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchqu ery%3dpol%2broger%26fil ters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsla nguage%3dsv
Citera
2011-12-11, 21:22
Medlem
Smakarsprits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Måste det vara just champagne? I ditt prisintervall finns det mycket prisvärda cavor och franska mousserande. Svårare med champagne.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=louis+bouillot&filters=searchquery%2c &artikelId=42360&varuNr=7688&referringUrl=%2fTempl ates%2fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fse archquery%3dlouis%2bbouillot% 26filters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26 epslanguage%3dsv

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=freixenet&filters=searchquery%2c&arti kelId=4060&varuNr=7738&referringUrl=%2fTemplates%2 fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchqu ery%3dfreixenet%26filte rs%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslang uage%3dsv

Två prisvärda flaskor som gör sig bra en fredagkväll.

Är du beredd att gå upp lite i pris så skulle jag testa Pol Rogers standardchampagne. Den är finfin!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=pol+roger&filters=searchquery%2c&arti kelId=3986&varuNr=7549&referringUrl=%2fTemplates%2 fPublic%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchqu ery%3dpol%2broger%26fil ters%3dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epsla nguage%3dsv

Klassas dessa flaskor som du har länkat som champagne? Jag är helt nybörjare inom champagne träsket (om inte det redan har märkts )
vad ska jag gå efter när jag ska leta efter en champagne?
Citera
2011-12-11, 21:42
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Klassas dessa flaskor som du har länkat som champagne? Jag är helt nybörjare inom champagne träsket (om inte det redan har märkts )
De två första klassas inte som champagne, men Pol Rogern är champagne. I de lägre prisklasserna skulle jag vilja påstå att man kan få mer för pengarna om man inte måste ha just champagne.

Vad du ska gå efter? Tja... Jag vet inte så mycket om champagne, men läs på om olika tillverkare och vilka som brukar anses vara bra, och prova deras champagne helt enkelt.

Läs den här tråden, den innehåller många bra tips.
Citera
2011-12-11, 21:48
Medlem
Citat:
Nej, de två vinerna är 'Cremant de Bourgogne' respektive 'cava'. För att vara en Champagne så måste flaskan komma ifrån just Champagne i Frankrike. Och under tvåhundringen hittar du nästan ingenting, och de som finns har ofta dåligt rykte. Men det behöver inte bli svindyrt för det. Någonstans runt 250 kr börjar det finnas en hel del. Sedan så finns det ju halvflaskor, de är ofta dyra cl/kr, men om man mest är nyfiken så kan det vara ett alternativ. Här har du två standardrekar som brukar komma upp:

André Clouet (en BdN, bara pinot noir i flaskan)

Pierre Peters (en BdB, alltså druvren Chardonnaychampagne)

Flaska nummer ett brukat upplevas som fylligare och snällare än den syrligt slanka tvåan.
Citera
2011-12-11, 22:44
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Den här tråden har övertygat mig att det blir Bollinger La Grande Année 2002 till nyår. Egentligen är jag alltför lite av en kännare för att ha igen att kliva upp över 500kronorsklassen när det gäller bubbel.
Citera
2011-12-12, 00:20
Medlem
Nemjungs avatar
Har en Pertois-Morisett Grand Cru magnum i min kyl hemma, nån som vet om de e nåt bra eller?
Citera
2011-12-12, 04:03
Medlem
Citat:
Tänkte köpa en Pol Roger Vintage 2000 till nyårsafton. Nån som smakat och har invändningar? Är den värd de extra kronorna gentemot standardchampagnen?
år 2000 var ett år som inte var något vidare. Det är min invändning men jag har inte smakat en från 2000.

Som nämnts tidigare i tråden är Bollinger väldigt prisvärd. För 400 kr får du ju en vanlig Bollinger från systemet, annars La Grande Année om du har mer pengar över.

I överlag har jag annars inget emot Pol Roger. En väldigt frisk Champagne som passar väl till nyår i överlag men vad är tanken med Champagnen? Ska du ha den och hälla upp vid själva nedräkningen, vad ska du servera då, ska du ens servera något? Ska du ha den till aperitif vid början av kvällen?

Nu passar väl Pol Roger i överlag till båda men jag skulle (eller ska) välja en riktig brut (Nicolas Feuillatte Brut Extrem för min del) till min apertif. Tänk dig ostron, kalixlöjrom på en bit toast osv. En riktigt brut sitter i mina ögon bättre än något annat. Dock är riktig brut något svår för vissa, vill du vara säker så ta en vanlig enklare brut från större hus.

Kring midnatt blir det väl även samma för mig; Bollinger La Grande Année, Bara provat enklare Champagner från Bollen men systemet säger den är väldigt frisk så lär väl passa perfekt till nyår i min käft. (jag har överseende till att systemet inte alltid har rätt).

Andra i tråden får givetvis hissa och dissa det jag säger.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-12-12 kl. 04:06.
Citera
2011-12-12, 10:25
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
år 2000 var ett år som inte var något vidare. Det är min invändning men jag har inte smakat en från 2000.

Som nämnts tidigare i tråden är Bollinger väldigt prisvärd. För 400 kr får du ju en vanlig Bollinger från systemet, annars La Grande Année om du har mer pengar över.

I överlag har jag annars inget emot Pol Roger. En väldigt frisk Champagne som passar väl till nyår i överlag men vad är tanken med Champagnen? Ska du ha den och hälla upp vid själva nedräkningen, vad ska du servera då, ska du ens servera något? Ska du ha den till aperitif vid början av kvällen?

Nu passar väl Pol Roger i överlag till båda men jag skulle (eller ska) välja en riktig brut (Nicolas Feuillatte Brut Extrem för min del) till min apertif. Tänk dig ostron, kalixlöjrom på en bit toast osv. En riktigt brut sitter i mina ögon bättre än något annat. Dock är riktig brut något svår för vissa, vill du vara säker så ta en vanlig enklare brut från större hus.

Kring midnatt blir det väl även samma för mig; Bollinger La Grande Année, Bara provat enklare Champagner från Bollen men systemet säger den är väldigt frisk så lär väl passa perfekt till nyår i min käft. (jag har överseende till att systemet inte alltid har rätt).

Andra i tråden får givetvis hissa och dissa det jag säger.
Tanken är att den ska drickas till tolvslaget, men en aperitif vore ju inte dumt heller.

Möjligt att vi tar ett glas till hummern. Bollingern var lite för dyr för min smak. Runt 400:- är mitt pristak.

Hur är Bollinger Special Cuvée Brut? Bättre eller sämre än Pol Rogern till skaldjur och till skålande?
Citera
2011-12-12, 12:47
Medlem
Citat:
Tanken är att den ska drickas till tolvslaget, men en aperitif vore ju inte dumt heller.

Möjligt att vi tar ett glas till hummern. Bollingern var lite för dyr för min smak. Runt 400:- är mitt pristak.

Hur är Bollinger Special Cuvée Brut? Bättre eller sämre än Pol Rogern till skaldjur och till skålande?
Tycker Bollinger Special Cuvée Brut är undervärderad på systemet. I mina ögon en Champagne som prismässigt är värd runt 500 kr.

EDIT:
En vanlig Pol Roger är väl heller inte dålig men vintage från 2000 känns mest som man köper just för det är vintage utan att ta hänsyn till år.

Pol Roger är det inget fel på men jag skulle ändå valt att lägga ner 30 kr mer för en Bollinger.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-12-12 kl. 12:57.
Citera
2011-12-12, 14:43
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Tycker Bollinger Special Cuvée Brut är undervärderad på systemet. I mina ögon en Champagne som prismässigt är värd runt 500 kr.

EDIT:
En vanlig Pol Roger är väl heller inte dålig men vintage från 2000 känns mest som man köper just för det är vintage utan att ta hänsyn till år.

Pol Roger är det inget fel på men jag skulle ändå valt att lägga ner 30 kr mer för en Bollinger.
Ja, var 2000 inget toppenår så känns det som att det är en onödig merkostnad.

Kanske skulle köpa Bollinger då. Gillar den vanliga Pol Rogern mycket, så om inte Bollingern är väldigt annorlunda så kan jag inte se att det skulle bli annat än jättebra.
Citera
2011-12-12, 14:48
Medlem
Citat:
Kanske skulle köpa Bollinger då. Gillar den vanliga Pol Rogern mycket, så om inte Bollingern är väldigt annorlunda så kan jag inte se att det skulle bli annat än jättebra.
Det är vad jag skulle köpt. Folk i tråden kan ju ev ha andra åsikter så köp inte bara efter min mun utan ta även in vad andra har att säga först.

Annars är det ju alltid kul att prova nya champagner.
Citera
2011-12-12, 14:56
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Det är vad jag skulle köpt. Folk i tråden kan ju ev ha andra åsikter så köp inte bara efter min mun utan ta även in vad andra har att säga först.

Annars är det ju alltid kul att prova nya champagner.
Ja, jag känner för att prova nåt nytt i år, och Bollinger ska man ju ha testat.

Vanliga Pol Rogern har vi haft de två senaste nyåren, så nu är det dags för nåt annat. Vintagen hoppar jag över. Tror det blir Bollinger faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in