2008-01-07, 10:38
Medlem
Dra igång det hela lite nu. På nyår så blev det en Gronget 1996 special club innan maten som smakade helt underbart. Har inte så mycket att jämföra med.
Det är här som FB panelen kommer in.

Hade tänkt att testa lite olika sorter Champagne och andra finare mousserande. Så nu söker jag tips på vilka sorter som kan vara en bra start. Då jag är själv i umgängeskretsen men detta så vill jag med fördel köpa halvflaskor. Priset är viktigt så hade tänkt att börja i de lägre prisklasserna till att börja med och jobba mig uppåt till högre nivåer lagom till den riktiga lönen kommer . Så vad rekommenderar ni till en nybörjare?

Det första jag kommer köpa som inte är Champagne blir intressant just för skillnaden.

Giulio Ferrari Riserva 1997 399:-
Citera
2008-01-07, 17:09
Medlem
slabadans avatar
Den mest intressanta, och troligen godaste, Champagne jag druckit var en Salon 1988. Mycket intensiv i smak och doft, med portvinsliknande upplevelser. Mörkt gyllengul, härlig färg och mycket bubbel. Faktiskt värd pengarna, cirka 1000 kr.

I övrigt håller jag med om att Delamotte är klart prisvärd. Även Deutz "budgetvariant" är fin.

Innan jul dracks det en Gosset Grand Reserve. Även den kan rekommenderas, klart psivärd med sin 369 kr. På nyåret dracks en magnumbutelj Delamotte Brut (budgetvarianten alltså hehe)

Champagne skall ju alltid drickas (nåja, ofta iaf) så därför är det trevligt att det de enaste åren kommit så många prisvärda Champagne i sortimentet.

En lite fråga på detta. Vad äter ni helst till Champagne? Själv fördrar jag nog en klassisk löjromstoast, men tar gärna emot tips på andra, kanske lite udda, rätter/förslag som ni prövat. Är inte så förtjust i skaldjur, vilket ju utesluter en del andra klassiska tillbehör typ hummer.
Citera
2008-01-07, 20:29
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Hittade en gammal 1989 Mumm Cordon Rouge hemma hos föräldrarna som visst var min, så nu finns den på närmare avstånd. Flaskan har förvarats rätt bra tror jag, så jag har gott hopp. Det borde vara rätt klar att dricka nu för tiden väl? Klarar den ett par år till?
Citera
2008-01-07, 23:47
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Hittade en gammal 1989 Mumm Cordon Rouge hemma hos föräldrarna som visst var min, så nu finns den på närmare avstånd. Flaskan har förvarats rätt bra tror jag, så jag har gott hopp. Det borde vara rätt klar att dricka nu för tiden väl? Klarar den ett par år till?
Jag skulle inte våga chansa...
Citera
2008-01-07, 23:50
Medlem
Butterss avatar
Dagens tips. På restaurang Touch på South Beach i Miami serverar de standard-Krug för om jag minns rätt $150 (kan också varit $100). Inga amerikaner köper Krug, så de säljer av förrådet. Marginellt dyrare än deras bulk-Moet (White Star).
Citera
2008-01-08, 00:35
Medlem
FNGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butters
Dagens tips. På restaurang Touch på South Beach i Miami serverar de standard-Krug för om jag minns rätt $150 (kan också varit $100). Inga amerikaner köper Krug, så de säljer av förrådet. Marginellt dyrare än deras bulk-Moet (White Star).

Gratis ju! Det låter ju helt lysande. Är det någon som kan räkna ut hur många flaskor man måste köpa för att det ska löna sig att köpa en biljett till Miami, om man tänker på skillnaden mellan restaurangpriset och utpris på bolaget?
Citera
2008-01-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon

Drick nu!

Jag har ingen uppfattning om årgångs-Mumm, men jag skulle inte chansa på att den blir bättre. Och 89 är en riktigt bra årgång.
Citera
2008-01-08, 21:16
Medlem
.

på nyår blev det en salon 96 magnum den var nog top3
skulle nog kunna säga att krug79 ligger en bit före.
annars tycker jag som standard att billecart salmon funkar bra
Citera
2008-01-08, 22:32
Medlem
På nyåret bidde det en Pierre Peters Blanc de blanc som smakade riktigt bra. Lite senare bidde det en Mumm Cordon rouge som tyvärr blev en sliskig besvikelse....
Citera
2008-01-08, 22:58
Medlem
siarens avatar
Alla här inne verkar ha oändliga pengatillgångar!

Jag läste att Bollinger skulle förhandla med systembolaget om priset. Bollinger ville tydligen att deras standard Cuvèe skulle kosta ungefär 600:- per flaska , istället för 330:- som den kostar idag. Är det någon som har hört mer? Och om det är sant, är det värt att köpa på sig ett par flaskor?
Citera
2008-01-09, 00:00
Medlem
Blodulvs avatar
Du kan räkna med att priset på många skumpor går upp rejält inom kort (april?), men att priset skulle dubblas låter osannolikt. Däremot kan jag tänka mig att det landar på en 450 kr flaskan. Huruvida det är värt att köpa på sig ett gäng standardflaskor är upp till dig, du vet ju vad de kostar nu och kan räkna med att de blir en hundring eller två dyrare om ett tag.

Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Alla här inne verkar ha oändliga pengatillgångar!

Jag läste att Bollinger skulle förhandla med systembolaget om priset. Bollinger ville tydligen att deras standard Cuvèe skulle kosta ungefär 600:- per flaska , istället för 330:- som den kostar idag. Är det någon som har hört mer? Och om det är sant, är det värt att köpa på sig ett par flaskor?
Citera
2008-01-09, 23:34
Medlem
Butterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Gratis ju! Det låter ju helt lysande. Är det någon som kan räkna ut hur många flaskor man måste köpa för att det ska löna sig att köpa en biljett till Miami, om man tänker på skillnaden mellan restaurangpriset och utpris på bolaget?
Har man vägarna förbi så tycker jag man ska titta in. Killen som ansvarar för källaren är fransman och tycker att det är kul att prata vin. Men det hörs inte, för han har inte en tillstymmelse till accent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in