2024-07-13, 20:38
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med om Paul. Gene sjunger däremot i det närmaste identiskt som han gjorde på sjuttiotalet än idag - han har mer eller mindre alltid varit en usel sångare.

Tydligen vrålade Gene som värst 1982-83, enligt de exempel jag fann. Senare lät han faktiskt lite bättre. Bara lite bättre. Av soloplattorna från 1978 tycker jag Pauls är bäst med tanke på sångrösten. Peters som tvåa, eftersom jag gillar hans röst, men många av låtarna är kassa. Peter borde ha förtjänat bättre, men det gick som det gick, och han hade till stor del sig själv att skylla. Aces soloplatta rockar, bokstavligen, jämfört med de andras, men jag anser att han borde ha haft en till gitarrist istället för att lägga på lager av sin egen gitarr och bas. Instrumenten blir för perfekt synkade så att resultatet blir lite livlöst.
Citera
2024-07-13, 20:45
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Håller med, om både Paul och Kiss. COTN är den sista riktigt bra låten Kiss spelade in, sedan gick det käpprätt åt skogen. Dock var första återföreningen riktigt bra live 1996-1997.

Jag gillar hela Creatures of the Night-albumet. Lick it up går delvis att lyssna på, men sen tappade de gnistan. Psycho Circus (låten) är bra, liksom Into the Void. Sonic Boom och Monster kan jag inte lyssna på.
Citera
2024-07-13, 20:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Tydligen vrålade Gene som värst 1982-83, enligt de exempel jag fann. Senare lät han faktiskt lite bättre. Bara lite bättre. Av soloplattorna från 1978 tycker jag Pauls är bäst med tanke på sångrösten. Peters som tvåa, eftersom jag gillar hans röst, men många av låtarna är kassa. Peter borde ha förtjänat bättre, men det gick som det gick, och han hade till stor del sig själv att skylla. Aces soloplatta rockar, bokstavligen, jämfört med de andras, men jag anser att han borde ha haft en till gitarrist istället för att lägga på lager av sin egen gitarr och bas. Instrumenten blir för perfekt synkade så att resultatet blir lite livlöst.

Ja, live verkar Gene ha vrålat in absurdum i mitten på åttiotalet, man undrar varför. Pauls soloskiva tycker jag också är bäst. Lite synd på Peters skiva, han har ju grym röst, men tyvärr är merparten av låtarna rätt kassa, han sjöng ju dock på ett gäng låtar på Kiss-albumen, de är alla grymma. Håller med om Ace skiva, Genes album är olyssningsbart, tycker jag.
Citera
2024-07-13, 20:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag gillar hela Creatures of the Night-albumet. Lick it up går delvis att lyssna på, men sen tappade de gnistan. Psycho Circus (låten) är bra, liksom Into the Void. Sonic Boom och Monster kan jag inte lyssna på.

Ja, titellåten Psycho Circus är grym, Into The Void är okej, retsen är inte min kopp te. Vinnie Vincent gjorde oerhört och bidrog med mycket på de två albumen. Utan honom hade det nog blivit halvskräpigt. Sonic Boom tyckte jag hade några låtar när den kom, men minns inte vilka idag (så bra var dom). Det finns ju en limiterad variant på Sonic Boom med en bonus-skiva, där de spelat in nya versioner av gamla sjuttiotalslåtar, den var lite kul att höra, minns jag.
Citera
2024-07-13, 21:03
Medlem
Saloths avatar
Jag anser att Kiss Alive är helt jävla fuckin grym!
En av världens bästa skivor.
Men även Alive 2 är jävligt bra!
Om ni kunde ta bort, ändra lite.
Tänk om man kunde ta bort 5 låtar från Alive 1 och addera från Alive 2!
Vilka låtar hade ni valt?
Tänk att ni måste göra det här valet.
Alltså ta bort 5 låtar från Alive 1 och ta 5 låtar från Alive 2.
Vilka val hade ni gjort?
Själv hade jag tillfört DRC, LG, ISYL, IWY, och TAT.
Men fy fan vilka val att ta bort 5 låtar från Alive 1.
Kanske NTL, F, HTH, P och Strutter.
Citera
2024-07-13, 21:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Från Alive 1 hade jag plockat bort:
Nothin' To Loose
Let me Go Rock'n'Roll
Rock And Roll All Nite
Firehouse
Hotter Than Hell

och ersatt från Alive 2:
I Stole Your Love
Shock Me
Detroit Rock City
King Of The Night Time World
Shout It Out Loud
Citera
2024-07-13, 21:21
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Genes album är olyssningsbart, tycker jag.

Kan bara hålla med. Jag kan inte ta Genes soloalbum seriöst, ens som en skämtplatta.

Citat:
Ja, titellåten Psycho Circus är grym, Into The Void är okej, retsen är inte min kopp te. Vinnie Vincent gjorde oerhört och bidrog med mycket på de två albumen. Utan honom hade det nog blivit halvskräpigt. Sonic Boom tyckte jag hade några låtar när den kom, men minns inte vilka idag (så bra var dom). Det finns ju en limiterad variant på Sonic Boom med en bonus-skiva, där de spelat in nya versioner av gamla sjuttiotalslåtar, den var lite kul att höra, minns jag.

Du tänker på Jigoku-Retsuden med nyinspelningarna som gavs ut i Japan. Har för mig att det var i ungefär samma veva som de släppte några livelåtar från "70-talet", men som uppenbart hade överdubbade röster.

Vinnie Vincent spolade ned sin karriär i avloppet, tyvärr. Förutom att han var en bra låtskrivare så hade han faktiskt en bra sångröst. HAN borde ha sjungit på Vinnie Vincent-plattorna. Som låtskrivaren hade han rätt "feeling" för låtarna, något som är uppenbart på demoversionerna.

https://www.youtube.com/watch?v=IRtwaFALkWc
https://www.youtube.com/watch?v=JguVlo3TnO8
https://www.youtube.com/watch?v=QBjoTr6Y1AE
Citera
2024-07-13, 21:25
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Jag anser att Kiss Alive är helt jävla fuckin grym!
En av världens bästa skivor.
Men även Alive 2 är jävligt bra!
Om ni kunde ta bort, ändra lite.
Tänk om man kunde ta bort 5 låtar från Alive 1 och addera från Alive 2!
Vilka låtar hade ni valt?
Tänk att ni måste göra det här valet.
Alltså ta bort 5 låtar från Alive 1 och ta 5 låtar från Alive 2.
Vilka val hade ni gjort?
Själv hade jag tillfört DRC, LG, ISYL, IWY, och TAT.
Men fy fan vilka val att ta bort 5 låtar från Alive 1.
Kanske NTL, F, HTH, P och Strutter.

Jag kan inte välja. Jag hade plockat bort de nya studiolåtarna från Alive II och gett ut dem på en EP istället.

Föredrar Alive! av de två. Även om den är lite fejk så är den skön att lyssna på, och jag förstår inte Pauls gnäll om Peters trumsolo. Det är ju i stort sett bara Peter som är live på riktigt på skivan.
Citera
2024-07-13, 21:28
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Kan bara hålla med. Jag kan inte ta Genes soloalbum seriöst, ens som en skämtplatta.

Du tänker på Jigoku-Retsuden med nyinspelningarna som gavs ut i Japan. Har för mig att det var i ungefär samma veva som de släppte några livelåtar från "70-talet", men som uppenbart hade överdubbade röster.

Vinnie Vincent spolade ned sin karriär i avloppet, tyvärr. Förutom att han var en bra låtskrivare så hade han faktiskt en bra sångröst. HAN borde ha sjungit på Vinnie Vincent-plattorna. Som låtskrivaren hade han rätt "feeling" för låtarna, något som är uppenbart på demoversionerna.

https://www.youtube.com/watch?v=IRtwaFALkWc
https://www.youtube.com/watch?v=JguVlo3TnO8
https://www.youtube.com/watch?v=QBjoTr6Y1AE

Ja, Genes platta är verkligen ett skämt. Han gjorde väl även en studioplatta till på 00-talet, som i vanlig ordning var skräp. Dock innehåller ju den där "Vault"-boxen om typ 16cd en del kul grejer, främst från 70/80talet så klart, de modernare grejerna låter i vanlig ordning apa.

Vad Jigoku-Retsuden är vet jag inte. Däremot släppte de väl albumet You Want The Best, en slags märklig samling med livelåtar från sjuttiotalet, en del outgivna, samt en del spår med överdubbad sång? Fast den kom väl typ 1996-97? Plattan jag tänker på var ifrån 2009, med nyinspelningar av klassiker:

https://www.discogs.com/release/1961066-Kiss-Sonic-Boom

edit, You Wanted The Best
https://www.discogs.com/master/226778-KISS-You-Wanted-The-Best-You-Got-The-Best

edit 2: läste precis att bonus-skivan på Sonic Boom släpptes separat i Japan som Jigoku-Retsuden!
Senast redigerad av pojkpingis 2024-07-13 kl. 21:36.
Citera
2024-07-13, 21:56
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Vad Jigoku-Retsuden är vet jag inte. Däremot släppte de väl albumet You Want The Best, en slags märklig samling med livelåtar från sjuttiotalet, en del outgivna, samt en del spår med överdubbad sång? Fast den kom väl typ 1996-97? Plattan jag tänker på var ifrån 2009, med nyinspelningar av klassiker:

Ok, det var inte i samma veva. Jag skyller på åldern. Ett decennium hit eller dit...

Haha, intressant att försöka gissa vad på denna inspelning är live från 70-talet och vad som är överdubbat. Genes sång, givetvis, och trummorna låter som 90-talets Peter. Aces solo låter lite väl segt för att vara 70-tal. Publiken... Svårt att säga.

https://www.youtube.com/watch?v=Ws2EsBqFi5U
Citera
2024-07-13, 22:01
Medlem
Saloths avatar
Citat:
Från Alive 1 hade jag plockat bort:
Nothin' To Loose
Let me Go Rock'n'Roll
Rock And Roll All Nite
Firehouse
Hotter Than Hell

och ersatt från Alive 2:
I Stole Your Love
Shock Me
Detroit Rock City
King Of The Night Time World
Shout It Out Loud

Inte Love Gun?
För mig är det chockerande!
Citera
2024-07-13, 22:04
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Inte Love Gun?
För mig är det chockerande!

Har aldrig gillat låten Love Gun, oklart varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in