Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-29, 01:39
  #1
Medlem
Jaha, tänkte starta en Kiss-tråd här då eftersom jag inte hittade nån ordentlig . Personligen tycker jag dom har gjort en mängd jävligt bra låtar även fast dom är rätt dåliga och tråkiga musiker. Så här diskuterar vi då coolaste bandmedlemmen, bästa låten, bästa solot, bästa albumet... ja helt enkelt allt som har med Kiss att göra

Min lista:

Coolaste bandmedlemmen: Ace Frehley utan tvekan

Bästa låten: Svårt men står nog mellan Cold Gin, Rock Bottom och Room Service

Bästa solot: I låten Shock Me från skivan Love Gun. Skriven av Ace Fehley där han även ger sin första sånginsats. Väldigt bra solo.

Bästa albumet: Får nog bli debuten, men Dressed To Kill hamnar inte långt därefter.
Citera
2010-11-29, 02:16
  #2
Medlem
C.O.T.Ns avatar
KISS är bäst!

Bästa skivan: Räknas liveskivor? I så fall är Alive den bästa skivan. Efter det kommer nog debutalbumet för mig.
Coolaste medlemmen är ju Ace Frehley, rock´n´roll personifierad! Peter Criss var ju också rätt cool när det begav sig och hade, enligt mig, suverän röst.
Bästa låt är ju omöjligt att välja då låtskatten är enorm. Eftersom jag gillar Criss sjungande säger jag Strange Ways.

Var och såg KISS i Malmö i somras och måste säga att det var mycket bra. Man hade ju inte så höga förväntningar efter att ha hört Pauls röst bli sämre på senare tid. Att Criss men framförallt Ace saknades höjde ju inte förväntningarna. En ytterligare orsak till min irritation är Genes ständiga idiotier, nu senast då han påstod att han och FBI skulle jaga fatt dom som hade hackat hans sida. Verkar vara en dryg herre.

Tycker dessutom att man får välja sämsta låt. Jag har så svårt att välja sämst låt då Gene gjorde så förbannat många dåliga låtar på 80-talet.

Avslutningsvis: Det finns bara en katt och det är Peter Criss. En rymdman - Ace Frehley!
Citera
2010-11-29, 09:51
  #3
Medlem
Geomeisters avatar
Destroyer får man väl ändå säga är Kiss riktigt stora album i termer av försäljning och popularitet? Jag gillar det, men då det är för baserat på catchiga refränger (det är inget negativt i sig, men hållbarheten över tiden blir inte lika stark) anser jag att debuten Kiss från 1974 är bandets bästa album. Låtarna är starka och produktionen är superb. Det är inget album som "jagar" en stor hit utan det låter mer som ett gemensamt verk där musiken är i större fokus än annat.

Favoritlåtarna med bandet är Strutter och Hard Luck Woman.

Att ta av sminket anser jag var ett dåligt val. Jag förstår varför och om de inte gjort det hade det kunnat låta så här istället: "vafan, löjligt med gubbar som fortfarande kör med smink på scen.. det var coolt 1978.. inte 2007" men sminket var och är en stor del av bandet. Precis som Alice Coopers smink, Black Sabbaths nedtonade svarta klädsel eller Nirvanas jeans och t-shirt.
__________________
Senast redigerad av Geomeister 2010-11-29 kl. 10:11.
Citera
2010-11-29, 12:08
  #4
Medlem
Don_Burres avatar
Aah, har älskat Kiss sen jag var liten. Fick som tur var se orginaluppsättningen -99 i Globen.
Paul och Ace är utan tvekan mina favoriter även om Thayer och Singer gör skitbra jobb också (kunde dock ändrat sminket, men orkar inte gnälla om det, det gör alla andra så bra). Eric Singer har en fantastisk röst.

Bästa albumt är utan tvekan Rock And Roll Over tycker jag. Ren och skär rock n roll rakt igenom! Destroyer som många hyllar har jag väldigt svårt för. Tycker den plattan är rätt tråkig. Alldeles för överproducerad även om den innehåller stora hits.
__________________
Senast redigerad av Don_Burre 2010-11-29 kl. 12:14.
Citera
2010-11-29, 15:57
  #5
Medlem
thegodofthunders avatar
Coolare band än Kiss får man leta länge efter

Kan omöjligen välja bara en favoritplatta, men 3 kan jag nog klara av: Alive!, Destroyer och Dressed to Kill.
Citera
2010-11-29, 19:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Det finns bara en katt och det är Peter Criss. En rymdman - Ace Frehley!

Möjligen, men numera håller ingen av dom måttet. Peter Criss hade tacklat ur redan -96 när dom återförenades. Han var urusel. Tommy Thayer & Eric Singer måste nu anses vara Kiss skarpaste knivar, rent musikaliskt alltså!

Det jag retar mig mest på...
Tommy sminkar sig inte till Spaceman, Eric sminkar sig inte till Catman - dom sminkar sig till Ace Frehley och Peter Criss, vilket är sjukt synd. Dom förjänar egna karaktärer och egna roller. Men det fungerar väl inte med Pauls och (framför allt) Genes företag/rockband Kiss.
Citera
2010-11-29, 20:08
  #7
Medlem
Deedles avatar
Favoriten är Love Gun, älskar den låten...
Citera
2010-11-29, 20:54
  #8
Medlem
Secunduss avatar
Bästa låt: Black Diamond, Goin’ Blind
Bästa ”bortglömda” låtarna: Magic Touch och A Million to One (Paul Stanley körde dem dock på sin soloturné senast)
Bästa gitarrsolo: 100,000 Years
Bästa medlemsbyte: Att ta in Vinnie Vincent efter att Ace Frehley lämnat bandet.
Snyggaste omslag: Destroyer, Love Gun och Alive!
Fulaste omslag: Animalize och Asylum (jävla 80-tal)
Häftigaste minne: Att springa på Gene Simmons i New York för några år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av C.O.T.N
Tycker dessutom att man får välja sämsta låt. Jag har så svårt att välja sämst låt då Gene gjorde så förbannat många dåliga låtar på 80-talet.

Håller med dig. Hans låtar på framförallt Animalize är helt intetsägande. Men så hade han också för många järn i elden under 80-talet för att även hinna skriva bra låtar, t.ex. skådespelade han, producerade plattor, var manager, hade eget skivbolag o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av amw
Peter Criss hade tacklat ur redan -96 när dom återförenades. Han var urusel. Tommy Thayer & Eric Singer måste nu anses vara Kiss skarpaste knivar, rent musikaliskt alltså!

Det jag retar mig mest på...
Tommy sminkar sig inte till Spaceman, Eric sminkar sig inte till Catman - dom sminkar sig till Ace Frehley och Peter Criss, vilket är sjukt synd. Dom förjänar egna karaktärer och egna roller. Men det fungerar väl inte med Pauls och (framför allt) Genes företag/rockband Kiss.

Jag såg original-Kiss 1996 och ja, Peter Criss var väl musikaliskt sett den svaga länken. Minns hur trist jag tyckte att hans trumsolo var. Synd, för han har/hade en riktigt bra röst å andra sidan, lyssna t.ex. på I Can’t Stop the Rain från hans soloplatta från 1978.

Angående Thayer och Singer så får man, tyvärr, ge Stanley och Simmons rätt. De menar ju att många av dagens nya fans inte vet eller bryr sig om vilka som spelade i bandet förr i tiden. Även om många fans surar över sminket så går ju tillräckligt många fortfarande på konserterna och applåderar när Shock Me eller Beth spelas.

Lustigt är ju dock att förr i tiden sa Kiss alltid att sminket representerar medlemmarnas inre personligheter. Nuförtiden rimmar ju detta illa då man kan undra vilka fan Thayer och Singer egentligen är…
Citera
2010-12-03, 11:35
  #9
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secundus
Lustigt är ju dock att förr i tiden sa Kiss alltid att sminket representerar medlemmarnas inre personligheter. Nuförtiden rimmar ju detta illa då man kan undra vilka fan Thayer och Singer egentligen är…

Håller med. Gene Simmons har nog fått lära sig den hårda vägen att det är Ace och Peter Criss som fansen vill se. Originaluppsättningen. Men många som går på en Kiss konsert (yngre barn som går med sina föräldrar, kompisar som hänger med i sista sekund osv.) vet antagligen bara just hur de olika Kiss-medlemmarna ska "se ut". De har ingen aning om vilka Ace eller Peter är så duger det, delvis, ju med samma smink på de nya killarna. Personligen, i det här skedet, tror jag dock inte det spelar någon roll. Folk som gillar "äldre" rock går på konserten oavsett vilka som byts ut då det kan vara "sista" chansen att se bandet. Ge Thayer och Singer eget smink...

Gene Simmons "affärsattityd" tycker jag inte passar i intervjuer heller. Killen har baserat alla miljoner från början genom att spelat Glamrock med massa smink.. ta inte dig själv på så stort allvar, Gene (?). Av det jag sett pratar han nästan aldrig om musiken utan sakerna omkring och hur många utmärkelser de har vunnit.
Citera
2011-03-19, 21:45
  #10
Medlem
personligen måste jag säga att jag inte fattar varför alive! är en så stor favorit.. Asså enligt mig låter det bara så himla gammalt och låter som att gitarrernas förstärkare är fyllda med damm... Alive 3 och 4 låter ju så mycket bättre?!
Citera
2011-03-20, 20:16
  #11
Medlem
Jippa86s avatar
Har gillat kiss sedan runt 95, sett dom 4 gånger, första gången 97 och nu senast 2010. Har en polare som är personlig vän mer eric singer och han har fått resor till usa och kanada för att umgås och se kiss. han va även hem bjuden till paul stanley nu när han fyllde år i januari.
Citera
2011-03-20, 21:23
  #12
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmonstunga
personligen måste jag säga att jag inte fattar varför alive! är en så stor favorit.. Asså enligt mig låter det bara så himla gammalt och låter som att gitarrernas förstärkare är fyllda med damm... Alive 3 och 4 låter ju så mycket bättre?!

Alive! är en favorit eftersom den låter live (att den sedan inte är helt live hör inte hit). Att det låter gammalt (70-tal) och "dammigt" är plattans styrka. Detta till skillnad mot framförallt dyngan Alive III som är stor, ofrivillig humor; en studioplatta rätt igenom. Det har t.o.m. ryktats att mellansnacket är inspelat i studio, antagligen inte taget helt ur luften. Men gillar man det så, visst...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback