2018-01-28, 20:02
Bannlyst
Nu är ju jag jävligt sällan på Lidl och handlar, men har förstått att de ska ha sina guldkorn. En sak som stör mig i andra affärer är att ölkorven är så förbannat jävla dyr. Har Lidl någon prisvärd variant?
Citera
2018-01-29, 15:34
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatos99
Är det Majjon i glass burk så har de bytt leverantör till Kanian. Försök ta dig till en Lidl butik med lite sämre omsättning som kanske dehar kvar någon kolli med vitador.

Gissar dock att både Kania och Vitador har samma innehåll, Lidl håller på med en rätt så omfattande uppdatering av sina varumärken just nu. Samma produkter men nya/uppdaterade namn.

Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Nu är ju jag jävligt sällan på Lidl och handlar, men har förstått att de ska ha sina guldkorn. En sak som stör mig i andra affärer är att ölkorven är så förbannat jävla dyr. Har Lidl någon prisvärd variant?
Japp, kolla i kyldisken. Både salaminis, lufttorkade smala österrikiska korvar och lite större rökt chorizo, alla är bra och rejält mycket billigare än på ICA/COOP.
Citera
2018-01-29, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand-Piech
Gissar dock att både Kania och Vitador har samma innehåll, Lidl håller på med en rätt så omfattande uppdatering av sina varumärken just nu. Samma produkter men nya/uppdaterade namn.

Japp, kolla i kyldisken. Både salaminis, lufttorkade smala österrikiska korvar och lite större rökt chorizo, alla är bra och rejält mycket billigare än på ICA/COOP.
Såja! Tack för det. Ska kolla imorgon efter jobbet. Kan man säga rent generellt att kött håller hög kvalitet på Lidl?
Citera
2018-01-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Finns det info online nånstans om det där kniverbjudandet?
Japp, i Lidls reklamblad som finns i pdf-format på deras hemsida.
Citera
2018-01-29, 18:39
Citat:
Såja! Tack för det. Ska kolla imorgon efter jobbet. Kan man säga rent generellt att kött håller hög kvalitet på Lidl?

Absolut tycker jag det. Korv i synnerhet.

Några ggr per år så har Lidl kampanjveckor med Alptema, då brukar det finnas mycket att välja på i ölkorvsväg.

När det är alptema går dock bara att veta genom deras reklamblad/veckobrev.
Citera
2018-01-29, 19:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Lidl har några bra varianter som några har redan påpekat.
MEN i mitt tycke är den polska kabanosen den absolut bästa ölkorven. Torr, bjuder på tuggmotstånd, kryddig men inte stark. Perfekt!
Sök upp en polsk butik nära dig. Kika efter nåt som liknar https://www.tabele-kalorii.pl/photo-...Tarczynski.jpg
Ja, korven ska inte vara vac-packad utan "öppen". Och torrare är bättre.
Om du inta har en balkanbutik i närheten så funkar Lilds korvar bra. Men ibland/ofta är de inte torra nog så var beredd på att köra/torka dessa några dagar i kylskåp. Hushållspapper på en tallrik med korven på brukar funka.
Citera
2018-01-29, 20:30
Medlem
pollenpers avatar
Jag vill slå ett slag för pomelo, en sorts grapefrukt light.
Skalningsvideo finns på tuben.

Skalad håller den sig flera dygn i en plastpåse

Förvånande mättande.
Citera
2018-01-29, 20:30
Medlem
Ingen som jobbar på Lidl och har "insider"-information hur vårens temaveckor ser ut?
Citera
2018-01-29, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
MEN i mitt tycke är den polska kabanosen den absolut bästa ölkorven. Torr, bjuder på tuggmotstånd, kryddig men inte stark. Perfekt!
Sök upp en polsk butik nära dig. Kika efter nåt som liknar https://www.tabele-kalorii.pl/photo-...Tarczynski.jpg
Om du inta har en balkanbutik i närheten så funkar Lilds korvar bra. Men ibland/ofta är de inte torra nog så var beredd på att köra/torka dessa några dagar i kylskåp. Hushållspapper på en tallrik med korven på brukar funka.
Tänkte kolla bilden men länken visar bara svart. Är på mobil, kan vara därför. Men den lät intressant
Citera
2018-01-29, 20:58
Medlem
japanskbruds avatar
Lidl där jag bor verkar bara ha kläder från mellanöstern längs hela mittgången ..förutom maten.. testade den där nixe makrill i tomatsås .. blev chockad när den va kryddad med curry.. kommer iaf köpa den igen.. har inte den där råa fisksmaken smaken som svenska märken. Den va inte torr som fan heller.
Citera
2018-01-29, 21:22
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Tänkte kolla bilden men länken visar bara svart. Är på mobil, kan vara därför. Men den lät intressant
Jag har ingen speciell favorit. Så länge korven är "lagom torr" och då oftast öppet förpackat så brukar den ha samma koncistens och smak. Men visst finns det variationer.
Testa följande bilder...
https://www.polskastugan.se/butik/44...wy-ok-300g.jpg
http://www.wabel.com/sites/all/custo...20masa%201.jpg
http://agafoodltd.com/image/cache/ca...ra-250x250.jpg

Lidls korvar kan vara allt från perfekta till "lite under-torkade".
Att en korv är lite "under torkad" förklaras enklast genom att kilopriset är gynsammare för säljaren om det finns mer vätska kvar i varan.
Men visst har det hänt att jag har köpt "under-torkad" polsk korv också.
Jag brukar göra ett "bryttest" på korven för att kolla hur klar den är. Korven ska knäckas vid brytning. Om den bara böjer sig så är den inte klar.

Jaja. En hel del offtopic, men allt som gynnar tråden.
Sammanfattning. Lidl har bra ölkorvar. Se till att köpa "torra" varor bara.
Men ett bra alternativ är att kika på baltiska/polska kabanos. Dessa håller ofta hög/högre kvalitet.
Citera
2018-01-30, 09:06
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Citat:

Ja, det är riktigt bra kvalitet enligt min erfarenhet. Nu har jag visserligen mest köpt lidls svenska kött (Svea lantkött) men ibland köpt deras utländska kött också. Bra den med.

Citat:

Citat:
Jag har ingen speciell favorit. Så länge korven är "lagom torr" och då oftast öppet förpackat så brukar den ha samma koncistens och smak. Men visst finns det variationer.
Testa följande bilder...
https://www.polskastugan.se/butik/44...wy-ok-300g.jpg
http://www.wabel.com/sites/all/custo...20masa%201.jpg
http://agafoodltd.com/image/cache/ca...ra-250x250.jpg

Lidls korvar kan vara allt från perfekta till "lite under-torkade".
Att en korv är lite "under torkad" förklaras enklast genom att kilopriset är gynsammare för säljaren om det finns mer vätska kvar i varan.
Men visst har det hänt att jag har köpt "under-torkad" polsk korv också.
Jag brukar göra ett "bryttest" på korven för att kolla hur klar den är. Korven ska knäckas vid brytning. Om den bara böjer sig så är den inte klar.

Jaja. En hel del offtopic, men allt som gynnar tråden.
Sammanfattning. Lidl har bra ölkorvar. Se till att köpa "torra" varor bara.
Men ett bra alternativ är att kika på baltiska/polska kabanos. Dessa håller ofta hög/högre kvalitet.

Intressant, det har jag inte tänkt på tidigare. Lidl har för det mesta "öppna" förpackningar för torkad/rökt korv som är av "ölkorvskaraktär" jämfört med ICA/COOP som alltid kör vacuum. Särskilt de torkade österrikiska ölkorvarna (0.5 cm breda och cirka 10 cm långa, ca 10 st i paketet) tycker jag är torkade till en bra nivå. Chorizon/kabanosen i öppet paket ska jag testa att torka lite extra, tack för tipset.

Alpveckan har ofta riktigt bra torkad och rökt korv, tyvärr tar den slut snabbt. Både landjäger och bergwurst hamstrar jag som en galning när de kommer. De håller sig länge, men innan bäst före är slut brukar korven mystiskt nog ha försvunnit från min kyl....

Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Lidl där jag bor verkar bara ha kläder från mellanöstern längs hela mittgången ..förutom maten.. testade den där nixe makrill i tomatsås .. blev chockad när den va kryddad med curry.. kommer iaf köpa den igen.. har inte den där råa fisksmaken smaken som svenska märken. Den va inte torr som fan heller.

En liten varning här, makrill i tomatsås i enkel pack har kryddningen och de i trepack har inte kryddningen. Har gjort detta misstag tidigare, dock åt andra hållet...

Av nyfikenhet, vad är det för mellanösternkläder som finns på ditt Lidl? Det är inte fezar och burkor längst hela mittgången gissar jag?
Senast redigerad av Ferdinand-Piech 2018-01-30 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in