2016-12-12, 18:17
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Nalle Valtiala - Narkissos? Googlade litegranna...
Sådärja! Narkissos av Nalle Valtiala (Scriptum 1988), härmed kallt nedklubbad på nära håll, men desto varmare rekommenderad å vår annans blekblå blomma. Det var länge sedan jag så gillade en läsnings form & fyllning.

Magmunnen sparkar liket åt sidan och bjuder frusna fingrar något välkomnare!
Citera
2016-12-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Sådärja! Narkissos av Nalle Valtiala (Scriptum 1988), härmed kallt nedklubbad på nära håll, men desto varmare rekommenderad å vår annans blekblå blomma. Det var länge sedan jag så gillade en läsnings form & fyllning.

Magmunnen sparkar liket åt sidan och bjuder frusna fingrar något välkomnare!

Tackar för din kulturgärning att ha introducerat oss i Nalles diktning.

Nästa citat, kanske hade den eftersökte måndagsångest när hen skrev det här svärmeriet för det överjordiska:

Försvinnen, i töckniga stränder!
Ett kvidande dårhus är världen.
Jag längtar till sällare länder,
till helgonens saliga chor.
O rycktes jag fjärran ur gruset,
från villorna, ondskan och flärden,
dit opp, där i etern och ljuset
den himmelska kärleken bor.
Citera
2016-12-12, 18:58
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Tackar för din kulturgärning att ha introducerat oss i Nalles diktning.

Nästa citat, kanske hade den eftersökte måndagsångest när hen skrev det här svärmeriet för det överjordiska:

Försvinnen, i töckniga stränder!
Ett kvidande dårhus är världen.
Jag längtar till sällare länder,
till helgonens saliga chor.
O rycktes jag fjärran ur gruset,
från villorna, ondskan och flärden,
dit opp, där i etern och ljuset
den himmelska kärleken bor.

Får Stagneliusvibbar, men vad dikten heter vetefan.
Citera
2016-12-12, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Eller Ofvandahl?
Citera
2016-12-12, 20:36
Medlem
Citat:

Din Stagneliusradar visar rätt. Längtan till det himmelska heter dikten.

Din tur!
Citera
2016-12-12, 21:06
Avslutad
Det var som fan, fick helt andra vibbar av ordet "flärden"...
Citera
2016-12-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Det var som fan, fick helt andra vibbar av ordet "flärden"...

Flärd betyde, skulle jag tro, på Stagnelius tid ungerfär värdslig, ytlig, fåfängt. Gör det väl i dag med, men för en tungsint, mystifierat grubblande, ofta sjukliggande prostson från Gärdslösa socken på Öland under adertonhundratalets början var så klart "flärden" nåt att blicka bort ifrån. Inte Stagnelius bästa dikt, men långt ifrån något pekoral. "Ett kvidande dårhus är världen", klockrent.
Senast redigerad av Magmunnen 2016-12-12 kl. 21:31.
Citera
2016-12-13, 19:56
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Din Stagneliusradar visar rätt. Längtan till det himmelska heter dikten.

Din tur!

Tack! Här kommer mitt citat:

Att av förväntan känna saliven tjockna i mun och anta en ljusröd smak,
att flyta i varmt vatten omgiven av jättestora körsbär, medan en lysmask kryper omkring inne i örat,
att sova med ena handen i en kruka med honung och fånga en svalkande vattenstråle i den andra,
att smekas över ryggen med avblommade maskrosor eller torka sig i ändan med levande ankungar:
Vällusten.

Att kasta en sten så våldsamt att den slår ut i lågor och spotta mot en spegel så att den brister i skärvor,
att hälsa med yxhugg i stället för handslag och rycka ut tungan på den som talar,
att antända sig själv och flamma upp som den brinnande busken,
att krevera som en bomb och slå allt i spillror omkring sig:
Vreden.

Att under flödande tårar av medlidande förtära näktergalstungor och bita i bröstvårtor som om de vore hallon,
att festa på nyfödda musungar indränkta i sockerlake och gurgla sig med råa ägg innan man sväljer ner dem,
att njuta av vita sniglar i svart grädde eller av rosta myror inrullade i pannkakor,
att slutligen fylla buken med luft som man brett smör på:
Frosseriet.
Citera
2016-12-13, 20:08
Medlem
Citat:

att flyta i varmt vatten omgiven av jättestora körsbär, medan en lysmask kryper omkring inne i örat,
att sova med ena handen i en kruka med honung och fånga en svalkande vattenstråle i den andra,
att smekas över ryggen med avblommade maskrosor eller torka sig i ändan med levande ankungar:
Vällusten.

Att kasta en sten så våldsamt att den slår ut i lågor och spotta mot en spegel så att den brister i skärvor,
att hälsa med yxhugg i stället för handslag och rycka ut tungan på den som talar,
Vreden.

Att under flödande tårar av medlidande förtära näktergalstungor och bita i bröstvårtor som om de vore hallon,
att festa på nyfödda musungar indränkta i sockerlake och gurgla sig med råa ägg innan man sväljer ner dem,
att njuta av vita sniglar i svart grädde eller av rosta myror inrullade i pannkakor,
Frosseriet.

Tre av de sju dödsynderna. Vågar dock inte gissa på författare. Kommer från ett katolskt land kanske? Fransman?
Senast redigerad av HerrWarum 2016-12-13 kl. 20:13.
Citera
2016-12-13, 20:24
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Tre av de sju dödsynderna. Vågar dock inte gissa på författare. Kommer från ett katolskt land kanske? Fransman?

Författaren uppehöll sig på nordligare breddgrader och jag vågar påstå att han definitivt inte var katolik.
Citera
2016-12-13, 20:32
Medlem
Citat:

Vällusten.

Vreden.

Frosseriet.

Stig Larsson?
Citera
2016-12-13, 20:38
Medlem
atts avatar
Torka sig i ändan med levande ankungar, jag säger då det.

Har läst dina egna texter och de är mycket bra. Nu sticker jag ut hakan och gissar på NoTruce som författare till citatet!

Men, du omtalar författaren i förfluten tid. Gissar som alternativ på någon svensk med absurd humor. Säger Beppe Wolgers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in