2010-04-29, 16:00
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Jösses, vad svår den här tråden har blivit!
Kan ingen starta upp en "light" version för oss vanliga WT som är stolta över att ha stavat oss igenom "Röde Orm" några Sven Hasselböcker, samt om vi är "högutbildade", även "Parfymen" (efter att ha sett den på DVD naturligtvis)

Skämt åsido, börjar inte den här tråden bli lite "elitistisk"? Verkar som en del flashar med totalt okända (och många gånger totalt ointressanta) författare bara för att påskina sitt breda läsande och sin kulturella överlägsenhet?

Visst är det svårt ibland, men jag tror faktiskt att en "light" version skulle vara ännu knepigare

Nu rör det sig ofta om klassiker (allt annat än ointressanta i mitt tycke. Jag har fått fler bra lästips här än i någon annan tråd). Dessa har ofta en pregnant stil, möjlig att identifiera, och minnesvärda passager som fastnar. (Till denna kategori räknar jag i och för sig både Röde Orm och Parfymen, som du nämner. Hassel är väl ett gränsfall )
Men om du med "light" menar populära underhållningsförfattare, så är dessa ofta lätt lästa, men också lätt glömda, och därför svårare att känna igen i ett kort citat. Något illasinnat flashande tror jag inte det är frågan om
Citera
2010-04-29, 16:17
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayward
Sjyrre. Ett nytt:

Jag tror att det är Oedipa Maas och Pierce Inventary som beundrar gobelängen, och gissar därmed på Thomas Pynchon's "The Crying of Lot 49".
Citera
2010-04-29, 16:38
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Jag tror att det är Oedipa Maas och Pierce Inventary som beundrar gobelängen, och gissar därmed på Thomas Pynchon's "The Crying of Lot 49".
Rätt!
Citera
2010-04-29, 16:49
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Rätt!

Då kör vi vidare!

Citat:
Platsen låg avsides och öde, dess enslighet var utan slut. Där kändes dagens hetta mer tröttande och luften mer tryckande att andas. De dammhöljda buskarna stod och gulnade i solen i en stämning av fullkomlig isolering. En bisarr känsla av meningslöshet svävade över denna glänta någonstans i världen, någonstans där jag hade råkat hamna en sommareftermiddag som också den var utan mening. En eftermiddag som kaotiskt hade gått sig vilse i solhettan i ett buskage förankrat i rummet någonstans i världen. Då kände jag djupare och smärtsammare att jag inte hade någonting här i världen att göra, inget mer än att driva omkring i parker - i dammiga, solsvedda, förvildade, ödsliga gläntor. Det var ett kringdrivande som till slut blev hjärtslitande.
Citera
2010-04-29, 17:33
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Då kör vi vidare!

Händelser ur den omedelbara verkligheten av Max Blecher
Citera
2010-04-29, 18:20
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Händelser ur den omedelbara verkligheten av Max Blecher

Det var snabbt marscherat och ganska korrekt, "Händelser ur den omedelbara overkligheten" skall det dock vara. En fin liten bok, och en underbar titel. Klart läsvärd, i synnerhet om man håller författarens sjukdomsöde i minnet.

Soulreaper var dock absolut nära nog och lämnar därmed över till honom/henne!
Senast redigerad av Papa.Ubu 2010-04-29 kl. 18:22.
Citera
2010-04-29, 18:42
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Det var snabbt marscherat och ganska korrekt, "Händelser ur den omedelbara overkligheten" skall det dock vara. En fin liten bok, och en underbar titel. Klart läsvärd, i synnerhet om man håller författarens sjukdomsöde i minnet.

Soulreaper var dock absolut nära nog och lämnar därmed över till honom/henne!

Sry my mistake...

Här kommer nästa citat:

Citat:
-Fitta, jag är en liten fitta, sa Richard Dixon Jr. med kraftig amerikansk brytning. Själv trodde han att han sa "älsklingar, ni är såna sköna älsklingar." Han log brett. Systrarna Ulla och Lena Muttander fnittrade åt sitt lyckade skämt.
Citera
2010-04-29, 18:46
Medlem
haywards avatar
Är det måhända den där Roth-satiren, Our Gang?
Citera
2010-04-29, 18:55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Är det måhända den där Roth-satiren, Our Gang?

Nope svensk bok...
Citera
2010-04-29, 19:09
Medlem
haywards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Nope svensk bok...
Måste la medge att jag bara läste första raden - varken Ulla eller Lena eller Muttander låter ju särskilt amerikanskt.
Citera
2010-04-29, 19:26
Medlem
Cesares avatar
Usch, det är ju någon av Anastasia Wahls Klittyböcker... Gissar på Den vidrige?
Citera
2010-04-29, 19:29
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cesare
Usch, det är ju någon av Anastasia Wahls Klittyböcker... Gissar på Den vidrige?

Jajamensan! Den vidrige var ju tvungen att ta det för att fira att den femte boken snart kommer!

Cesare tar över klubban och gissar på kommentaren att det inte kommer innehålla könsord..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in