Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Jösses, vad svår den här tråden har blivit!
Kan ingen starta upp en "light" version för oss vanliga WT som är stolta över att ha stavat oss igenom "Röde Orm" några Sven Hasselböcker, samt om vi är "högutbildade", även "Parfymen" (efter att ha sett den på DVD naturligtvis)
Skämt åsido, börjar inte den här tråden bli lite "elitistisk"? Verkar som en del flashar med totalt okända (och många gånger totalt ointressanta) författare bara för att påskina sitt breda läsande och sin kulturella överlägsenhet?
Visst är det svårt ibland, men jag tror faktiskt att en "light" version skulle vara ännu knepigare
Nu rör det sig ofta om klassiker (allt annat än ointressanta i mitt tycke. Jag har fått fler bra lästips här än i någon annan tråd). Dessa har ofta en pregnant stil, möjlig att identifiera, och minnesvärda passager som fastnar. (Till denna kategori räknar jag i och för sig både Röde Orm och Parfymen, som du nämner. Hassel är väl ett gränsfall

)
Men om du med "light" menar populära underhållningsförfattare, så är dessa ofta lätt lästa, men också lätt glömda, och därför svårare att känna igen i ett kort citat. Något illasinnat flashande tror jag inte det är frågan om