2013-02-09, 00:55
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Mycket riktigt är författaren rysk, dock inte Tjechov.
Den korta novellen består nästan bara av en inre monolog förd av en sårad soldat, sårad under det rysk- turkiska kriget som bröt ut 1877. Novellen kan nog ses som självbiografisk.
"
Efter lite research tror jag mig ha svaret i form av Vsevolod Garsjin och novellen Fyra dagar.
Citera
2013-02-09, 19:57
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etkanoukia
Efter lite research tror jag mig ha svaret i form av Vsevolod Garsjin och novellen Fyra dagar.

Rätt! Din tur.
Citera
2013-02-10, 17:50
Medlem
etkanoukias avatar
Nytt citat.

Citat:
I en dag eller två var mina nya kamraters nio personligheter en aning hopblandade. De var väldigt olika varandra förstås, men det tar tid att lära sig skilja folk åt. Efter en första kort granskning vågade jag inte titta för noga på dr Gambit, eftersom jag var rädd att verka oförskämd. Han satt vid kortsidan av bordet, vilket var naturligt antar jag eftersom han var den ende herren i sällskapet.
Det första intrycket jag fick av honom var att han var skallig, nästan fullkomligt skallig, väldig knubbig och nervös. Det var svårt att se hans ögon eftersom han hade väldigt tjocka glasögon på sig. När jag till slut lyckades kika bakom de där tjocka glasen såg jag att han hade vänliga gröna ögon med mörka ögonfransar, vilket inte riktigt gick ihop med ett sådant ansikte; de såg ut som ögonen på ett barn. Det var ögon som inte tittade på någonting. Jag antar att han var så närsynt att det inte fanns mycket han kunde se ändå, den stackars mannen.
Citera
2013-02-12, 12:11
Medlem
etkanoukias avatar
[...]
Citat:
En måndag eller tisdag, jag har glömt vilket, satt jag vid bidamen och försökte lära mig att virka. Fru Gambit sade att lättja var den verkliga orsaken till min girighet, så jag tänkte att jag skulle försöka virka en sjal. Maude hade gett mig lite grön ull och en lektion i virkning. Det var inte ens i närheten av att vara så lätt som hon försökte få mig att tro. Jag hade slutat att beundra bina och avundas dem deras effektiva arbete, när Natacha Gonzales plötsligt dök upp. Hennes huvud var invirat i en lila sjal som om hon hade tandvärk.
"Jag är helt utmattad", sade hon och himlade med ögnen som om de vore enorma roterande katrinplommon. "Det har varit omöjligt att få någon sömn i tre dagar."
"Fru Gambit kanske kan ge dig lite sedebrol om du ber henne. Det ska vara väldigt effektivt", sade jag vänligt. Natacha tog sig för huvudet och stönade. "Sedebrol! Men det är klart att du inte förstår. Jag är yr av sömnighet, men jag vågar inte stänga ögonen av rädslal för råttorna."
Det här gav mig en chock, jag har alltid varit livrädd för råttor och möss. "Vad hemskt", sade jag, "har du råttor i din bungalow?"
"ENORMA råttor", sade Natacha. "Jag skulle vilja påstå att de här råttorna är nästan lika stora som en hund. Så det är klart att jag inte vågar sova. De skulle kunna gnaga av mig näsan."
Citera
2013-02-13, 20:17
Medlem
etkanoukias avatar
Det är en kvinnlig författare. Ledtråd: surrealism.
Citera
2013-02-14, 01:38
Avslutad
Leonora Carrington, hörluren?
Citera
2013-02-14, 11:35
Medlem
etkanoukias avatar
Det är helt rätt. Över till dig.
Citera
2013-02-14, 20:39
Avslutad
Tackar. Fortsätter med:

Citat:
Det är dags att tygla inspirationen och göra uppehåll en stund på vägen, som när man betraktar en kvinnas vagina; det är gott att se över sträckan som redan tillryggalagts, och sedan, med utvilade lemmar, kasta sig framåt med häftiga språng. Att i ett enda andetag lägga sträckan bakom sig är inte lätt; och vingarna blir mycket uttröttade under en flykt utan hopp och ånger. Nej… låt oss inte leda den ursinnigt grävande och hackande pöbeln djupare ner i denna sångs explosiva gruvgångar! Krokodilen ändrar inte ett ord av spyan som forsade ur hans kranium. Det kan inte hjälpas om någon hemlighetsfull skugga, eggad av det lovvärda målet att hämnas den männsklighet jag så orättvist attackerat, förstulet öppnar dörren till mitt rum, stryker som en måsvinge mot väggen, och stöter en dolk mellan revbenen på denne missdådare, denne plundrare av ett himmelskt vrak! Stoftet kan lika gärna lösas upp sina atomer på det här sättet som på något annat.
Citera
2013-02-15, 22:17
Avslutad
Man borde låta sina fingernaglar växa i fjorton dagar. Å, så underbart att brutalt slita ur sängen en pojke som ännu inte har några fjun på överläppen, och med vidöppna ögon låtsas smeka honom mjukt över pannan och stryka hans vackra lockar bakåt! Och att helt plötsligt, när han minst anar det, gräva in sina långa naglar i hans mjuka bröst, men inte så att han dör; för om han dog skulle man berövas åsynen av hans fortsatta lidanden. Sedan suger man på såren och dricker hans blod; och under den här tiden, som borde vara för evigt, gråter barnet. Ingenting är så gott som hans varma blod, utvunnet på det vis jag beskrivit – med undantag för hans tårar, bittra som salt. Människa, har du aldrig smakat ditt eget blod när du råkat skära dig i fingret? Det är gott, inte sant, eftersom det inte har någon smak.

Man såg hur jag svävade ner, långsamt som en fågel, buren på ett osynligt moln, och hur jag lyfte upp huvudet, för att tvinga det att bevittna det tredubbla brott jag skulle begå just den dagen, och huden på mitt bröst var lugn och stilla som locket på en kista! Medan jag höll ett huvud, vars kranium jag gnagde på, gav jag mig iväg mot platsen där pålarna som håller upp giljotinen står. Under klingan placerade jag tre unga flickors behagfulla och ljuvliga halsar. Som skarprättare släppte jag repet, uppenbarligen med en hel livstids erfarenhet, och det trekantiga bladet föll diagonalt ner och högg av tre huvuden som tittade fogligt på mig. sedan lade jag mitt eget huvud under den tunga rakkniven, och bödeln gjorde sig redo att fullgöra sin plikt. Tre gånger föll bladet ner genom sina falsar med förnyad styrka; tre gånger skakades min fysiska kropp, särskilt platsen för nacken, ner till sina grundvalar, som när man i en dröm tror sig krossas i ett sammanstörtande hus.
Citera
2013-02-15, 22:28
Medlem
Condottieris avatar
Den omissigenkännlige Sade?
Citera
2013-02-16, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Den omissigenkännlige Sade?

En högst befogad gissning, men dessvärre inte rätt.
Vi befinner oss dock i Frankrike, om än några årtionden senare.
Citera
2013-02-16, 01:13
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukio
Man borde låta sina fingernaglar växa i fjorton dagar. Å, så underbart att brutalt slita ur sängen en pojke som ännu inte har några fjun på överläppen, och med vidöppna ögon låtsas smeka honom mjukt över pannan och stryka hans vackra lockar bakåt! Och att helt plötsligt, när han minst anar det, gräva in sina långa naglar i hans mjuka bröst, men inte så att han dör; för om han dog skulle man berövas åsynen av hans fortsatta lidanden. Sedan suger man på såren och dricker hans blod; och under den här tiden, som borde vara för evigt, gråter barnet. Ingenting är så gott som hans varma blod, utvunnet på det vis jag beskrivit – med undantag för hans tårar, bittra som salt. Människa, har du aldrig smakat ditt eget blod när du råkat skära dig i fingret? Det är gott, inte sant, eftersom det inte har någon smak.

Man såg hur jag svävade ner, långsamt som en fågel, buren på ett osynligt moln, och hur jag lyfte upp huvudet, för att tvinga det att bevittna det tredubbla brott jag skulle begå just den dagen, och huden på mitt bröst var lugn och stilla som locket på en kista! Medan jag höll ett huvud, vars kranium jag gnagde på, gav jag mig iväg mot platsen där pålarna som håller upp giljotinen står. Under klingan placerade jag tre unga flickors behagfulla och ljuvliga halsar. Som skarprättare släppte jag repet, uppenbarligen med en hel livstids erfarenhet, och det trekantiga bladet föll diagonalt ner och högg av tre huvuden som tittade fogligt på mig. sedan lade jag mitt eget huvud under den tunga rakkniven, och bödeln gjorde sig redo att fullgöra sin plikt. Tre gånger föll bladet ner genom sina falsar med förnyad styrka; tre gånger skakades min fysiska kropp, särskilt platsen för nacken, ner till sina grundvalar, som när man i en dröm tror sig krossas i ett sammanstörtande hus.
"Greve" Isidore Ducasse av Lautréamont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in