Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-24, 13:19
  #12277
Medlem
Jag gissar på Moby Dick av Herman Melville.
Citera
2017-11-24, 13:54
  #12278
Medlem
Massajens avatar
Det är inte Moby Dick! Författaren är en dryg generation yngre.
Finns dock ett par beröringspunkter.
Citera
2017-11-24, 13:59
  #12279
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det är inte Moby Dick! Författaren är en dryg generation yngre.
Finns dock ett par beröringspunkter.

Conrad? Anarkisten?
Citera
2017-11-24, 14:26
  #12280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Det är inte Moby Dick! Författaren är en dryg generation yngre.
Finns dock ett par beröringspunkter.
Varg-Larsen av Jack London?
Citera
2017-11-24, 15:09
  #12281
Medlem
Massajens avatar
Varg-Larsen är rätt!

Stafettpinnen över till tfalken.
Citera
2017-11-24, 16:50
  #12282
Medlem
Tack! Från en klassiker till en annan:

"Du läste väl två sidor per bok i sju böcker varje kväll? Jag var ung. Du bugade mot dig själv i spegeln, klev fram och applåderade ivrigt, en anslående syn. Hurra för en fördömd idiot! Hra! Ingen såg: säg inget. Böcker du skulle skriva med bokstäver som titlar. Har du läst hans F? Jodå, men jag föredrar Q. Ja, men W är fantastisk. Javisst, W. Minns du epifanierna skrivna på ovala gröna ark, djupt djupa, om du dog skulle kopior sändas till alla stora bibliotek i världen, inklusive det i Alexandria? [---] När man läser dessa märkliga sidor skrivna av en som är borta sedan länge känner man att man är ett med en som en gång …"

Det var inte lätt att hitta en citat som Google inte kände till.
Citera
2017-11-25, 15:53
  #12283
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfalken
Tack! Från en klassiker till en annan:
Elmer Diktonius?
Citera
2017-11-25, 16:39
  #12284
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Elmer Diktonius?
Inte Elmer Diktonius, men författaren vars verk jag citerade är också modernist och skriver på engelska till skillnad från Diktonius.
__________________
Senast redigerad av tfalken 2017-11-25 kl. 17:34.
Citera
2017-11-25, 17:02
  #12285
Medlem
Massajens avatar
Lawrence Durrell? Betecknas väl av somliga också som postmodernist.
Citera
2017-11-25, 17:42
  #12286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Lawrence Durrell? Betecknas väl av somliga också som postmodernist.
Inte Lawrence Durrell, men den jag söker har en författarskap som är eller ansågs vara kontroversiell på sin tid. Ett till citat från hans magnum opus:

"Ful och futil: smal hals och tjockt hår och en bläckfläck, en snigels bädd. Ändå hade någon älskat honom, burit honom i sina armar och i sitt hjärta. Om det inte hade varit för henne skulle han ha blivit nedtrampad under världens gång, en mosad benlös snigel. Hon hade älskat hans tunna vattniga blod som tappats ur hennes eget. Var då detta verkligt? Det enda sanna i livet? Moderns utsträckta kropp som den hetlevrade Columbanus klev över i heligt nit. Hon fanns ej mer: det skälvande skelettet efter en kvist som brunnit i brasan, en doft av rosenträ och fuktad aska. Hon hade räddat honom från att bli nedtrampad och sedan försvunnit, hade knappt funnits. En stackare som hämtats till himlen; och på en hed under blinkande stjärnor stod en räv med den röda stanken av rov i pälsen, lyssnade och krafsade i marken med skoningslösa ljusa ögon, krafsade upp marken och lyssnade, krafsade och krafsade."
Citera
2017-11-25, 18:07
  #12287
Medlem
Massajens avatar
Ulysses om man betänker den skiftande stilen
Citera
2017-11-25, 18:17
  #12288
Medlem
Jag har inte läst denna, men stilen påminner en hel del om James Joyce.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback