Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Jag valde mellan Nerval och Gautier, men Nerval kändes mer rätt... Vilket verk? Det står då mellan Sylvie och Aurélia... Sist jag var i Paris köpte jag Nervals fina lilla Flâneries parisiennes med förord av Gautier. Hashrökarklubbens vackra hus finns för övrigt kvar för beskådan på lugna Île St Louis. Och en oas i staden är Palais-Royal där Nerval promenerade med sin hummer. Den slummig gränd, och hela det kvarter, där Nervals dagar ändades är sedan länge borta.
Det var den hallucinatoriska lilla pärlan Aurélia som citerades (här hämtad ur textsamlingen Andra Riken).
Apropå Gautier så skriver Nerval i ett brev till honom, angående sin minst sagt märkliga syn på resandet,
följande: "En gång var du oförståndig nog att förstöra ditt Spanien genom att åka dit, sedan fick du uppbåda mycket begåvning och uppfinningsrikedom för att slippa medge det. Själv har jag redan, rike efter rike, provins efter provins, förlorat den vackraste halvan av världen, och snart kommer jag inte längre att veta var jag ska söka tillflykt för mina drömmar, men det är Egypten som jag mest ångrat att jag fördrivit ur min fantasi för att sorgligt nog ge plats i mina minnen. "
Skulle gärna ta en titt på Haschrökarklubbens hus jag också, men efter Nervals brev vet jag inte om jag vågar, haha.
Nåväl över till farbror!