Okej, här kommer ett sista citat.
Citat:
De äta, men de behöva inte. En månad, säger ni, utan föda? Min herre, ni är blygsam. Vet ni, där drogs stackars gamle Whipple vid näsan, trots hans fromma prat. Han trodde han dödat alltihop, men han var halvdöv av oljudet Utifrån och varken såg eller hörde något från schakten. Han anade aldrig att de fanns där över huvud taget. De fördömda bestarna ha ylat där nere sedan etthundrafemtio år! (Curwen)
"En man inlåst i en fönsterlös cell två meter under jorden. Ett rum i mörker.
Far och mor kom till Åker 1957, två år innan jag föddes; fången fanns där redan då, men det är förstås troligt att han inte var ensam därnere, det fanns ju flera dörrar i korridoren, jag minns bara inte hur många. Å andra sidan behöver inte Graven ha byggts med tanke på dessa fångar (om det nu verkligen fanns flera). Kanske tjänade annexet till en början en numera förlegad psykiatrisk behandlingsform, och först efteråt, när den metoden i sin brutalitet väl övergivits, hade de mörka cellerna befunnits duga utmärkt till att hysa fången, eller fångarna. Kanske.
Bakom en dörr som inte bara var låst och förbommad, utan dessutom igensvetsad. I ett rum som inte bara var underjordiskt och fönsterlöst, utan dessutom försänkt i ett totalt mörker."
Ytterligare ledtrådar: Författaren är intresserad av amerikansk science fiction och utrikespolitik. Har flera gånger (i andra verk) skrivit med utgångspunkt i kriget mot terrorismen (9/11 och framåt). De hittills postade citaten är dock ur en bok utgiven före 2001.