2026-03-05, 03:32
Medlem
Torgny Lindgren
Citera
2026-03-05, 09:44
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Varken Janne eller Peter.

Men likt ovanstående är den sökte författaren både levande och död.

Författaren är alltså Schrödingers katt, men vilket verk?
Citera
2026-03-05, 11:55
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Författaren är alltså Schrödingers katt, men vilket verk?
Eller Stig Larsson, som jag aldrig läst. Citaten har givit både högt &, nu senast, lågt.
Citera
2026-03-05, 12:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Eller Stig Larsson, som jag aldrig läst. Citaten har givit både högt &, nu senast, lågt.

Tror du har det. Det finns ju både en död och en levande sådan.

Edit: eller vänta nu, han är redan gissad.
Citera
2026-03-05, 12:26
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tror du har det. Det finns ju både en död och en levande sådan.

Edit: eller vänta nu, han är redan gissad.
Jahaja, av kretinsky7 ser jag nu. Tänkte att han är ju s.a.s odöd: läst, metoo:ad, nedgången & nyssutkommen.
Citera
2026-03-05, 12:33
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Jahaja, av kretinsky7 ser jag nu. Tänkte att han är ju s.a.s odöd: läst, metoo:ad, nedgången & nyssutkommen.

Han delar ju namn med deckarförfattaren Stieg också.
Citera
2026-03-05, 12:41
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Han delar ju namn med deckarförfattaren Stieg också.
Honom uteslöt jag p.g.a. stavning men bara för att du nämner honom minns jag att han väl egentligen stavar utan e men lade till det för skillnads skull. Du kan ha något där, en dubbelskruv.
Citera
2026-03-05, 16:45
Medlem
von-der-Wettets avatar
Stieg Larsson tror jag inte på, Skelleftehamn ligger ca 20 mil öster om den aktuella longituden.
Stig Larsson tror jag inte på av i stort sett samma skäl som anförts ovan.
Senast redigerad av von-der-Wettet 2026-03-05 kl. 16:51.
Citera
2026-03-05, 17:37
Medlem
NoTruces avatar
Okej, här kommer ett sista citat.

Citat:
De äta, men de behöva inte. En månad, säger ni, utan föda? Min herre, ni är blygsam. Vet ni, där drogs stackars gamle Whipple vid näsan, trots hans fromma prat. Han trodde han dödat alltihop, men han var halvdöv av oljudet Utifrån och varken såg eller hörde något från schakten. Han anade aldrig att de fanns där över huvud taget. De fördömda bestarna ha ylat där nere sedan etthundrafemtio år! (Curwen)

"En man inlåst i en fönsterlös cell två meter under jorden. Ett rum i mörker.

Far och mor kom till Åker 1957, två år innan jag föddes; fången fanns där redan då, men det är förstås troligt att han inte var ensam därnere, det fanns ju flera dörrar i korridoren, jag minns bara inte hur många. Å andra sidan behöver inte Graven ha byggts med tanke på dessa fångar (om det nu verkligen fanns flera). Kanske tjänade annexet till en början en numera förlegad psykiatrisk behandlingsform, och först efteråt, när den metoden i sin brutalitet väl övergivits, hade de mörka cellerna befunnits duga utmärkt till att hysa fången, eller fångarna. Kanske.

Bakom en dörr som inte bara var låst och förbommad, utan dessutom igensvetsad. I ett rum som inte bara var underjordiskt och fönsterlöst, utan dessutom försänkt i ett totalt mörker."

Ytterligare ledtrådar: Författaren är intresserad av amerikansk science fiction och utrikespolitik. Har flera gånger (i andra verk) skrivit med utgångspunkt i kriget mot terrorismen (9/11 och framåt). De hittills postade citaten är dock ur en bok utgiven före 2001.
Senast redigerad av NoTruce 2026-03-05 kl. 17:39.
Citera
2026-03-05, 17:38
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Stieg Larsson tror jag inte på, Skelleftehamn ligger ca 20 mil öster om den aktuella longituden.
Stig Larsson tror jag inte på av i stort sett samma skäl som anförts ovan.
Nej, det håller säger jag. Du & kretinsky7 stöds ju även i det att NoTruce fortfarande undsluppit sig endast 2 sinsemellan stilistiskt omaka stycken.
Själv garderar jag med Drömfakulteten. Förf. verkar ilsk nog att heta Stridsberg – San Fran and all that bumble …
Citera
2026-03-05, 18:07
Medlem
atts avatar
Citat:

Far och mor kom till Åker 1957, två år innan jag föddes; fången fanns där redan då, men det är förstås troligt att han inte var ensam därnere, det fanns ju flera dörrar i korridoren, jag minns bara inte hur många. Å andra sidan behöver inte Graven ha byggts med tanke på dessa fångar (om det nu verkligen fanns flera). Kanske tjänade annexet till en början en numera förlegad psykiatrisk behandlingsform, och först efteråt, när den metoden i sin brutalitet väl övergivits, hade de mörka cellerna befunnits duga utmärkt till att hysa fången, eller fångarna. Kanske.

Bakom en dörr som inte bara var låst och förbommad, utan dessutom igensvetsad. I ett rum som inte bara var underjordiskt och fönsterlöst, utan dessutom försänkt i ett totalt mörker."

Ytterligare ledtrådar: Författaren är intresserad av amerikansk science fiction och utrikespolitik. Har flera gånger (i andra verk) skrivit med utgångspunkt i kriget mot terrorismen (9/11 och framåt). De hittills postade citaten är dock ur en bok utgiven före 2001.

Intresserad av science fiction, då gissar jag Lars Jakobson.
Citera
2026-03-05, 18:14
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Varken Janne eller Peter.

Men likt ovanstående är den sökte författaren både levande och död.

Citat:

Det måste vara den egensinnige Lars Jakobson som i förordet till en av sina böcker påstås vara en avliden författare och vars verk har berört science fiction och 9/11.
Senast redigerad av Pynch 2026-03-05 kl. 18:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in