2020-12-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Kvinnlig fransk författare?
Har inga förslag på vem förf. är men det stod ju "Herr X" ovan.
Citera
2020-12-13, 22:31
Medlem
atts avatar
Citat:
Kvinnlig fransk författare?
Colette?
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Har inga förslag på vem förf. är men det stod ju "Herr X" ovan.
Colette är rätt i tiden, och ja det är skrivet av en man. Lite mer:
- Om kvinnorna inte var vackra och kände sig åtrådda skulle de ha högre ambitioner än att behaga.

- Vad jag beundrar dig, Gisèle, för att du inte nöjer dig med din skönhet!

- Jag vet inte om jag är vacker och jag bryr mig inte om annat än mina andliga förtjänster och brister. Ändå måste jag medge att jag skulle lida mycket av att vara ful, och att jag mindre helhjärtat skulle gå upp i mitt arbete om det för mig var en kompensation.

- Det är inte bara mera utbildning jag önskar kvinnorna utan också mera initiativ, mera mod och mera beslutsamhet.

- Lagarna lämnar oss inte stora möjligheter.

- Lagarna ... Vet du, jag ville helst studera juridik. Jus betyder rätt. Om de juridiska studierna bara var litet mera och annat än torra föreläsningar och paragrafer! Jag ville från grunden lära känna kvinnans rätt, och detta inte bara sådan den är i Frankrike. Jag kunde sedan skänka många andra kvinnor kunskap och medvetande om deras rättigheter.

- Och deras förpliktelser, hoppas jag.

- Naturligtvis. Ja, jag vet: den som har större rättigheter har också större förpliktelser. Hur vackert vore det inte att få ikläda sig nya förpliktelser! Och att hos andra kvinnor väcka längtan att också göra det. Jag tror att det inom oss finns många möjligheter och behov som vi inte vet om och som sover och väntar och som bara behöver en maning för att vakna. Jag ville säga till varje kvinna det som jag sedan en tid alla morgnar säger till mig själv: DET BEROR BARA PÅ DIG SJÄLV.
Citera
2020-12-14, 12:34
Medlem
Slottsherres avatar
Kan det vara självaste Proust?
Citera
2020-12-14, 14:31
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kan det vara självaste Proust?
Nej men det är en väldigt bra gissning. De hade en del med varandra att göra.

Några rader till, plockade lite på måfå i boken.
Snarare då hennes man, han som först tycktes mig så egoistisk, så vulgär, och som jag numera vet har ett hjärta av guld. Jag har ibland hos denna verkligt överlägsna man tyckt mig märka en odefinierbar ton av förakt gentemot Robert, till exempel då Robert återger ett samtal i vilket han naturligtvis ger sig själv den överlägsna rollen och därvid med välbehag citerar sina egna ord med tillägget:

- Det är vad jag ansåg mig böra säga honom.

- Och han, vad ansåg han sig böra svara dig? frågade då doktor Marchant.

Robert blev för ett ögonblick en smula förvirrad.
Citera
2020-12-14, 18:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej men det är en väldigt bra gissning. De hade en del med varandra att göra.
Skulle det kunna vara frågan om Andre Gidé kanske? Han och Proust lär väl ha känt varandra.
De var ju nästan jämnåriga. Och om det rör sig om Gidé så skulle jag gissa på att citaten är
hämtade från hans självbiografi Om icke vetekornet dör?.
Citera
2020-12-14, 18:23
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle det kunna vara frågan om Andre Gidé kanske? Han och Proust lär väl ha känt varandra.
De var ju nästan jämnåriga. Och om det rör sig om Gidé så skulle jag gissa på att citaten är
hämtade från hans självbiografi Om icke vetekornet dör?.

André Gide, jadå, han är det! Bekantskapen dem emellan började inte så bra. Proust skickade första delen av På spaning efter den tid som flytt till tre förlag, alla tackade nej, och en av de som refuserade var Gide. Senare, när boken kommit ut på annat håll, bad han om ursäkt och sa att det var ett av hans livs största misstag. Dock är den aktuella boken inte självbiografin utan Äktenskapsskolan, en lite udda bok som består av två långnoveller och de första kapitlen till en ofullbordad roman, alla med samma familj som huvudpersoner.

Över till dig.
Citera
2020-12-14, 19:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
André Gide, jadå, han är det! Bekantskapen dem emellan började inte så bra. Proust skickade första delen av På spaning efter den tid som flytt till tre förlag, alla tackade nej, och en av de som refuserade var Gide. Senare, när boken kommit ut på annat håll, bad han om ursäkt och sa att det var ett av hans livs största misstag. Dock är den aktuella boken inte självbiografin utan Äktenskapsskolan, en lite udda bok som består av två långnoveller och de första kapitlen till en ofullbordad roman, alla med samma familj som huvudpersoner.

Över till dig.
Tackar!

Citat:
Människorna måste man se uppifrån.

På en balkong fem trappor upp: det var där jag borde ha tillbringat mitt liv.

Ibland måste jag åter gå ned på gatorna. För att gå till kontoret till exempel.
Jag höll på att kvävas. När man är på samma plan som människorna, är det mycket
svårare att betrakta dem som myror: de är gripande.
En gång såg jag en död karl på gatan. Han hade ramlat framstupa. De vände på honom,
han blödde. Jag såg hans öppna ögon och hans lömska min och allt det där blodet.
Jag tänkte: Det är ju ingenting, det är inte mera gripande än färsk målarfärg.
Han har fått rödfärg på näsan, det är alltihop. Men jag kände en vidrig svaghet i knäna
och i nacken och så svimmade jag. De bar mig till ett apotek, dunkade mig i ryggen och
hällde sprit i mig. Jag skulle ha kunnat döda dem.

Vem kan det vara som sökes här?
Citera
2020-12-14, 19:25
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tackar!

Vem kan det vara som sökes här?
Sartre? En novell om Herostratos
Citera
2020-12-14, 19:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Sartre? En novell om Herostratos
Jösses vad det gick snabbt att lösa... Tog inte många minuter...
Jo, du har så rätt så! Sartre och "Herostratos" ur novellsamlingen "Muren".

Riktigt snyggt taget!

Då får du ta vid igen!
Citera
2020-12-15, 13:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jösses vad det gick snabbt att lösa... Tog inte många minuter...
Jo, du har så rätt så! Sartre och "Herostratos" ur novellsamlingen "Muren".

Riktigt snyggt taget!

Då får du ta vid igen!
Tackar! Novellen läste jag redan som sextonåring. Den var (som framgår) oförglömlig. Några inledningsrader som verkligen gjorde intryck.

Nu lämnar vi noveller och romaner. Vem skrev följande?
Citat:
Vi känner från filosofiska verk till yttrandet att ”människan är politisk till sin natur.” Filosoferna citerar det för att fastställa existensen av profetskap. Adjektivet ”politisk” härleds från polis (”stad”) som grekerna använder som ett annat ord för mänsklig samhällsorganisation.
Denne maxim innebär att en människa inte kan leva för sig själv utan att förena sig med sina medmänniskor. Ensam skulle hon inte förmå fylla upp en fullständig existens och leva ett verkligt liv. Av hela sin natur måste hon samarbeta med andra för att tillfredsställa sina behov. Ett sådant samarbete kräver först rådfågan, sedan samgåendet och det som följer därefter. Mellanhavanden med andra människor kan, om egoismen gör sig gällande, leda till missämja och häftiga dispyter. Så uppstår ömsesidig motvilja och ömsesidig tillgivenhet, fientlighet och vänskap. Detta leder till krig eller fred mellan nationer och stammar.
Detta inträffar inte av en slump som fallet är bland de kringirrande djuren. Gud fick människor- genom att ge dem förmågan att tänka – att handla på ett visst ordnat sätt. Deras handlingar är därför väl uttänkta ända ut i sina politiska aspekter och underkastade filosofiska normer.
Citera
2020-12-15, 13:50
Medlem
Velourias avatar
Citat:
Tackar! Novellen läste jag redan som sextonåring. Den var (som framgår) oförglömlig. Några inledningsrader som verkligen gjorde intryck.

Möjligen ordet maxim som förleder mig men kanske Kant.
Citera
2020-12-15, 15:05
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:

En engelsman kanske, typ Hume eller Locke eller så? Vad vet jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in