2020-03-24, 11:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
”... andras angelägenheter”. Det här torde vara finskt. Paasilinna?
Nej, inte finskt. Men ingen dum gissning. Nedan den passus i romanen som bäst ringar in författarens livshållning:

Citat:
Det är inte lätt att vara självständig när andra har bestämt allting i fyrtiosex år.
Han har varit skolpojke alltför länge. Nästan hela sitt liv. Han har lärt plikt och disciplin och ordning och noggrannhet. Han har stått under förmynderskap av föräldrar och lärare och hustru och kanslichef. Han har blivit behandlad och uppfostrad och böjd och modellerad och förberedd till något som andra önskade. Hela livet har varit en förberedelse till något annat. Då han föddes var det viktigaste problemet om han kunde få pension när han blev sextiofem år. Det var aldrig nu. Det var alltid senare. Det hade varit alltför mycket skolgång.
Citera
2020-03-24, 12:59
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nej, inte finskt. Men ingen dum gissning. Nedan den passus i romanen som bäst ringar in författarens livshållning:

Härligt gammaldags. Strängt. Före individualismens tidevarv.

OK vet att det är fel men gissar på P.O Enquist.
Citera
2020-03-24, 14:01
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

Nej, vår författare är ungefär en generation äldre.
Citat:

- Sinnessjukdom i släkten?-
- Nej, nej! – Hur kan ni tro det? – I släkten Amsted! – Hur kan ni bara fråga på det viset?
- Sinnessjukdom kan förekomma i de bästa familjer.
- Ja, men det finns absolut inte någonting sådant i min mans familj. Absolut inte! – Hans far var en sån fin gammal herre. Riktigt fin och förtjusande. Han var också i Ministeriet som min man. Han var kanslichef. Och h-ans mor var så duktig. Hon skötte själv sitt hus - offrade sig helt för hemmet. Och hon avgudade sonen.
- - Nej – nej – jag har aldrig hört att det skulle finnas någon – onormal i familjen! – Min mans farbror var hovrättsassessor Amsted. En annan farbror var präst. – Det fanns också en departementschef Amsted. Det var en kusin till hans far. Och gamla fru Amsteds bror var general Masen. De var allesammans mycket dugliga människor i den familjen.
- Var det något speciellt som intresserade er man den sista tiden?
- Nej. Han var naturligtvis intresserad av sitt arbete i Ministeriet. Han var oerhört noga och samvetsgrann. Han kunde ofta sitta här hemma och arbeta med tjänsteärenden. Jag begriper mig förstås inte på sådant. Men jag vet att han älskade sitt arbete och gick upp i det.
Citera
2020-03-24, 14:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen

Jag tror det är han den här, han är så jädrans lik Massajens avatar:

https://politiken.dk/kultur/boger/art4769730/Scherfig-var-den-humanistiske-stalinist
Citera
2020-03-24, 15:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Jag tror det är han den här, han är så jädrans lik Massajens avatar:

https://politiken.dk/kultur/boger/art4769730/Scherfig-var-den-humanistiske-stalinist
Korrekt! Snygg träff, alltså Scherfigs Den försvunne ämbetsmannen
Visst finns en likhet, men min är snyggare.
Citera
2020-03-24, 17:43
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Länken fungerade fint. Ja det låter ju nästan precis som Heidenstams katt förutom att det mest var skinn och ben på mumien. Däremot ingen päls.
I pausen tills vi har nästa fråga: Nu hade ju Zorns katt legat i en trossbotten i förmodligen minst 40 år, medan Heidenstams katt bara hade legat i 4 år - och på ett loft, så det spelade nog stor roll m.a.p eventuell behåring .

För övrigt älskar jag den där intervjun - lokalradio när den är som bäst!
- "Vad är det för färg på katten?"
- "Ja den är väl likgrå."
- "Var ligger katten nu?"
- "Vi har ställt den här utanför."
Citera
2020-03-25, 18:49
Medlem
Massajens avatar
"Litteraturfejd" var givetvis ironi. Hur som helst kommer här ett citat där jag tycker författarrösten är lätt igenkännlig.

Citat:
Det finns en fientlighet mot den verkligt krävande, den svåra prestationen, de exceptionella uppgifterna. Det finns en lust att göra allt till lek, känsloliv och pubertetskval. Man skriver ett skådespel, en roman, en stor artikel om Bertrand Russell. Man uttalar sig om hans liv, hans karaktär, hans personliga brister men bortser konsekvent från hela den sida av hans tillvaro som är den svåra, den viktiga och intressanta: att han faktiskt också var en filosof.
Att protestera mot detta frihjulsåkande är inte genidyrkan. Tvärtom: det är att göra en demokratisk utmaning. ........

Det är inte alls demokratiskt att säga att Bertrand Russell bara var en vanlig bussig kille med dålig karaktär. Det är att behandla oss som om vi vore en veckotidningspublik.
Men det är vi inte alls. Vi är kompletta människor. Vi har egna liv, också egna intellekt. Vi har också rätt till filosofin.

Vem?
Senast redigerad av Massajen 2020-03-25 kl. 19:10. Anledning: Felstavning
Citera
2020-03-25, 20:09
Avslutad
Jag gissar på Hedenius.
Citera
2020-03-25, 20:45
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Jag gissar på Hedenius.
Hedenius är intressant här, men det är inte han.
Citera
2020-03-26, 08:57
Medlem
Kulturmannens avatar
Kan det vara Sven Lindqvist?
(Russell till Wedberg, när denne kritiserat "Principia":
- Do it yourself.)
Citera
2020-03-26, 11:38
Medlem
Massajens avatar
Citat: