2019-02-11, 16:54
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Zafon?
Fel land och för ung. Den sökte är liksom Brunner född 1950.

Redigerat: Och rätt lik honom med mustasch.
Citera
2019-02-11, 20:33
Medlem
Zwerchstands avatar
Litet vidare bläddrat, och sämre och sämre blir detta, rentav kärringskt. En drös priser har han fått ock, denne självlärde översättare och 68-vänsteralumn/Lottakårist, numer anarkist och … snabbtågskontraktivist.
Citat:
Innan jag gick till upprorsledningen för att inhämta order gick jag ner till Santa Lucia där kvinnorna hämtade vatten, jag gick ut på en klippa och slängde en vacker, tung sten i havet. Det var nyår för judarna och det skulle det vara för oss också. Den dagen avfyrade staden sina bästa eldsalvor, frihetens skott. Tyskarna drog sig tillbaka förföljda och beskjutna från alla tak och gathörn. De sista kanonskotten avfyrades från Capodimonte. Ett landade framför porten till vårt hus och exploderade nära bottenvåningen. I sitt gömställe kastades juden ner från tältsängen och skadade huvudet. Han förband det genom att slita sönder sin skjorta. Jag tittade in hos honom på kvällen för att bringa honom nyheten att tyskarna hade gett sig iväg.
‘Har ni segrat?’, han trodde mig inte.
‘Ni har också segrat.’
‘Det är det första kriget som vunnits sedan Judas Mackabaios. Och det är första gången vår stad vinner ett krig.’
‘Det är också första gången som ni ramlar ur sängen och slår i huvudet.’
Han frågade mig om jag hade kastat en sten i havet. Ja, svarade jag, så det är nyår för staden också.
Citera
2019-02-11, 22:05
Medlem
Slottsherres avatar
Uppenbarligen något av en litterär skojare! Drar ner standarden på annars ambitiösa svenska förlag med två titlar. Överöses med priser och beundras av en huvudsakligen kvinnlig läsekrets (kärringaktig - med detta ord kan också någon blötare form av humanism avses.). Gammal vänsterstudent, men tydligen inte mycket till akademiker. Dock känd (eller möjligen ökand?) som som översättare ("självlärd").
Mysteriet tätnar... Vågar mig inte på någon gissning. Man vill ju inte misstänkliggöra någon oskyldig
Senast redigerad av Slottsherre 2019-02-11 kl. 22:21.
Citera
2019-02-11, 23:55
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Uppenbarligen något av en litterär skojare! […]
Om skojare så en bra sådan. Jag gissar snarare produkt av sin tid & marknad.

Berättaren suktar efter minnet av fönsterflickan i 10 år, efter vars referat i ett antal typiskt medelhavsiga episoder (på 1:a egna uppdraget som portvaktslärling/rörmokare bli han förförd av den vackra änkan i sorgflor på översta våningen) de äntligen träffas. Att anföringstecknen här växlat från enkla till dubbla är störande, men mindre så än det alltmer lyriskt blommande språket. Själv gillar jag liknelse och kenning, men detta … Varsågod, lyss till den sträng som brast ut i pekoral:
Citat:
Vi kom fram till den stora salen där jag varit tio år tidigare. Jag ställde stearinljuset på ett utsprång högt upp, vi stod stilla. Ljuset kastade brinnande konfetti på hennes hår, på hennes panna. Hennes ögon svarade ljuset med gnistor. Jag andades lugnt, utan att flytta undan någon luft. Jag sade till henne att jag inte hade varit därnere sedan dess.
“Allt i huset är mindre än hur jag minns det från när jag var barn, allt förutom du.”
Hennes röst färdades genom åldrarna. Den började barnslig och slutade vuxen. När hon nått fram till du rörde hon vid min arm. Jag följde hennes hand som lyfte den till hennes axel. Den andra armen tog sig själv runt hennes midja: öppningsfiguren i en dans.
“Det var så här jag hade föreställt mig det. Du klättrade upp för balkongen för att titta på mig, jag gick ner för trappan för att möta dig. Du hade en fängelsehåla i ett torn där vi skulle dansa. Barns önskningar ger framtiden order. Framtiden är en långsam, men trogen betjänt.”
Anna talade utan den minsta brytning, som en bok.
Hennes andedräkt smekte raderna. Hon höll upp som för att börja ett nytt stycke. Det var min tur.
“Jag har väntat så på dig att jag glömde vad jag väntade på. Kvar har jag haft en väntan när jag vaknar, när jag hoppar ur sängen för att möta dagen. Jag öppnar dörren, inte för att gå ut utan för att släppa in den.”
Jag tryckte min tinning mot hennes.
“Anna, det har gått en evighet.”
“Evigheten är över. Nu börjar tiden som varar ögonblick.”
“Varje dag hoppades jag att bollen skulle hamna på den stängda balkongen. Jag klättrade uppburen av dig som tittade på mig. Och när jag kastat ner bollen för att skaka av mig deras blickar ville jag däe uppifrån nå fram till ditt ansikte i fönstret. Vi skulle ha gift oss då, när vi var barn. Hur gjorde du för att känna igen mig?”
Hon drog undan sin tinning och tittade på mig i profil från stearinljuset.
“Jag behöver en kyss för att svara.”
Med torra läppar närmade jag mig hennes, knappt särade, släta. Först drog näsan in en liter rusigt syre, sedan trängde Annas andedräkt in i min. Kroppen som höll andan rusade upp i mina läppar för den mest perfekta jämkning.
“Förnimmer du samma sak, sigillack som sluter kanterna på ett brev?”
Dessa Annas ord hörde jag genom näsan. De hade inte passerat genom hennes röst, inte heller genom mina öron. Kan man höra tankar med näsan? Och du Anna, kan du höra mina? Svaret blev hennes läppar som lossnade från mina och sade ja.
Och värre blir det. Nej, gånge denna kalk ifrån mig. Jag vill gärna vara av med detta dravel till imorgon, så ett stalltips: Vilken stad? är nyckeln.

Han har även varit upprepad filminvolverad, apropå Zafón.

Hjälp.
Citera
2019-02-12, 08:15
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Litet vidare bläddrat, och sämre och sämre blir detta, rentav kärringskt. En drös priser har han fått ock, denne självlärde översättare och 68-vänsteralumn/Lottakårist, numer anarkist och … snabbtågskontraktivist.

Fredrik Ekelund? Har alltid fått Brunner-vibbar av honom och vice versa (d.v.s. innan Ekelund fick för sig att han var kvinna och rakade bort mustaschen). Numera påstår han sig dessutom tillhöra ett kön som gör honom till fullt godtagbar Lottakårist (Tämligen "kärringaktig", alltså.) Och jag tycks minnas att han har klantat sig i översättarbranschen.
Senast redigerad av Saltkatt 2019-02-12 kl. 08:26.
Citera
2019-02-12, 11:39
Medlem
Jofs avatar
Älskar när det är dålig litteratur med här. Själv gjorde jag en insats genom att ta med styltprosa av nedpräntad i ett fängelse av en militär. Men där slapp man å andra sidan, denna förskräckliga pseudosentimentalitet. Glad jag inte vet vem det är.

Men gissar.
Läckberg? Fjällbacka?
Senast redigerad av Jof 2019-02-12 kl. 12:03.
Citera
2019-02-12, 12:46
Medlem
Velourias avatar
Ja, vem månne detta vara? En Italienare. Född 1950. Mustachprydd. Jobbar med film (Manus?, Regissör?, Skådespelare!?). Bevisligen internationellt känd. Något av en kärring.

Nej, jag har inget namn att gissa på.
Citera
2019-02-12, 13:28
Medlem
Slottsherres avatar
Med hjälp av lite kreativ googling kring födelseår och andra ledtrådar har jag ringat in en misstänkt figur:

Född 1950. Självbiografisk prosa från Neapel.
Två titlar till svenska på små kvalitetsförlag (Montedidio på Grate 2011 den ena)
Tunga litterära priser i Tyskland och Frankrike.
Översättningar ur Gamla testamentet och av Pusjkin.
Inte helt olik Ernst Brunner.
Namn: Erri De Luca
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erri_De_Luca

Eller är jag helt uppsnurrad på läktaren?
Citera
2019-02-12, 15:49
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Fredrik Ekelund? Har alltid fått Brunner-vibbar av honom och vice versa (d.v.s. innan Ekelund fick för sig att han var kvinna och rakade bort mustaschen). Numera påstår han sig dessutom tillhöra ett kön som gör honom till fullt godtagbar Lottakårist (Tämligen "kärringaktig", alltså.) Och jag tycks minnas att han har klantat sig i översättarbranschen.
Åfan, en till. Nej, senast jag blev såhär rörd & runkad var det av Torbjörn Elensky men mitt eget fel; de skyltar sig ju rätt tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Med hjälp av lite kreativ googling kring födelseår och andra ledtrådar har jag ringat in en misstänkt figur:

Född 1950. Självbiografisk prosa från Neapel.
Två titlar till svenska på små kvalitetsförlag (Montedidio på Grate 2011 den ena)
Tunga litterära priser i Tyskland och Frankrike.
Översättningar ur Gamla testamentet och av Pusjkin.
Inte helt olik Ernst Brunner.
Namn: Erri De Luca
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erri_De_Luca

Eller är jag helt uppsnurrad på läktaren?
Alltså, inte uppsnurrad utan rätt namn. Montedidio är den ena, den andra och här citerade alltså Dagen före lyckan. De Luca, medialt uppmärksammad som tidigare vänsterdriven kårist ur Lotta Continua, senare uttalad anarkist & No TAV-aktivist. En tecknare av kärringpapper ja, men till egen person ingen fjôlla; snarare uppkavlad karlakarl vars “innerliga” målinriktning på det moderna kvinnodjuret ju kommer sig av att han helt enkelt vet hur hon normativt vill tas: med knölpåk svingad under girlanger om hans egen sårbarhet, då blir de gärna bankade till plattityda pölar av klimakterisk nostalgi.
Nu förväntas Slottsherre höja nivån här, över bl.a. Prix Femina, Petrarca & Europa.
Senast redigerad av Zwerchstand 2019-02-12 kl. 15:53.
Citera
2019-02-12, 16:46
Medlem
Slottsherres avatar
Tack! Ja, självplågeri med stilistiska tagelpiskor är inget för mig. Jag sträcker mig vällustigt efter en gammal favorit. Bandets förgyllning är onekligen i pråligaste laget, men kan sägas spegla författarens personlighet:

"Under en del olika utsvävningar råkade jag bli vän med en siciliansk präst som var mycket högt begåvad och ganska bevandrad i latin och grekiska. En gång när vi satt och språkade kom vi in på svartkonsten och då sade jag:
- I hela mitt liv har jag längtat efter att få lite närmare reda på den där konsten.
Då genmälde prästen:
- Det fordras stor själsstyrka och självbehärskning för att ge sig på dylikt.
Jag svarade att själsstyrka och självbehärskning det hade jag nog, bara något tillfälle ville erbjuda sig.
Då svarade prästen:
- Om du är nöjd med att vara åskådare, skall jag nog ordna resten"
Citera
2019-02-12, 19:15
Medlem
Rosens namn (Har ej läst men gissar)
Citera
2019-02-12, 22:26
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Rosens namn (Har ej läst men gissar)

Inte Eco. Ett nytt citat:

"Så fyrade jag av och träffade den röde mannen på mitten där han stod och viftade med värjan på sitt spanskt skrytsamma sätt. När min kula träffade föll han över värjan och vi såg hur han blev skuren i två delar.
Påven som inte hade väntat sig något dylikt blev mycket belåten och förvånad ...
Så gick jag upp igen , fortsatte ivrigt att skjuta och nästan aldrig blev det bom. Min konst och mina sköna studier och min stora musikaliska talang, alltsammans gick upp i krutrök och jag skulle slå världen med häpnad om jag ville berätta om alla de stordåd jag uträttade under denna hemska och grymma tid.
Men för att inte bli för långrandig hoppas jag över det."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in