Citat:
Ursprungligen postat av
Slottsherre
Uppenbarligen något av en litterär skojare! […]
Om skojare så en bra sådan. Jag gissar snarare produkt av sin tid & marknad.
Berättaren suktar efter minnet av fönsterflickan i 10 år, efter vars referat i ett antal typiskt medelhavsiga episoder (på 1:a egna uppdraget som portvaktslärling/rörmokare bli han förförd av den vackra änkan i sorgflor på översta våningen) de äntligen träffas. Att anföringstecknen här växlat från enkla till dubbla är störande, men mindre så än det alltmer lyriskt blommande språket. Själv gillar jag liknelse och kenning, men detta … Varsågod, lyss till den sträng som brast ut i pekoral:
Citat:
Vi kom fram till den stora salen där jag varit tio år tidigare. Jag ställde stearinljuset på ett utsprång högt upp, vi stod stilla. Ljuset kastade brinnande konfetti på hennes hår, på hennes panna. Hennes ögon svarade ljuset med gnistor. Jag andades lugnt, utan att flytta undan någon luft. Jag sade till henne att jag inte hade varit därnere sedan dess.
“Allt i huset är mindre än hur jag minns det från när jag var barn, allt förutom du.”
Hennes röst färdades genom åldrarna. Den började barnslig och slutade vuxen. När hon nått fram till du rörde hon vid min arm. Jag följde hennes hand som lyfte den till hennes axel. Den andra armen tog sig själv runt hennes midja: öppningsfiguren i en dans.
“Det var så här jag hade föreställt mig det. Du klättrade upp för balkongen för att titta på mig, jag gick ner för trappan för att möta dig. Du hade en fängelsehåla i ett torn där vi skulle dansa. Barns önskningar ger framtiden order. Framtiden är en långsam, men trogen betjänt.”
Anna talade utan den minsta brytning, som en bok.
Hennes andedräkt smekte raderna. Hon höll upp som för att börja ett nytt stycke. Det var min tur.
“Jag har väntat så på dig att jag glömde vad jag väntade på. Kvar har jag haft en väntan när jag vaknar, när jag hoppar ur sängen för att möta dagen. Jag öppnar dörren, inte för att gå ut utan för att släppa in den.”
Jag tryckte min tinning mot hennes.
“Anna, det har gått en evighet.”
“Evigheten är över. Nu börjar tiden som varar ögonblick.”
“Varje dag hoppades jag att bollen skulle hamna på den stängda balkongen. Jag klättrade uppburen av dig som tittade på mig. Och när jag kastat ner bollen för att skaka av mig deras blickar ville jag däe uppifrån nå fram till ditt ansikte i fönstret. Vi skulle ha gift oss då, när vi var barn. Hur gjorde du för att känna igen mig?”
Hon drog undan sin tinning och tittade på mig i profil från stearinljuset.
“Jag behöver en kyss för att svara.”
Med torra läppar närmade jag mig hennes, knappt särade, släta. Först drog näsan in en liter rusigt syre, sedan trängde Annas andedräkt in i min. Kroppen som höll andan rusade upp i mina läppar för den mest perfekta jämkning.
“Förnimmer du samma sak, sigillack som sluter kanterna på ett brev?”
Dessa Annas ord hörde jag genom näsan. De hade inte passerat genom hennes röst, inte heller genom mina öron. Kan man höra tankar med näsan? Och du Anna, kan du höra mina? Svaret blev hennes läppar som lossnade från mina och sade ja.
Och värre blir det. Nej, gånge denna kalk ifrån mig. Jag vill gärna vara av med detta dravel till imorgon, så ett stalltips: Vilken stad? är nyckeln.
Han har även varit upprepad filminvolverad, apropå Zafón.
Hjälp.