2019-02-09, 17:28
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tackar! Nästa citat:
Antingen finns det ett oundvikligt öde och en orubblig tingens ordning eller också en nådig försyn eller endast ett planlöst virrvarr. Finns det nu en orubblig nödvändighet, varför spjärnar du emot? Finns det en försyn som låter sig försonas, gör dig då värdig den gudomliga hjälpen. Härskar åter den blinda slumpen, så gläd dig åt att du mitt i denna brusande fors äger en ledare i ditt eget förnuft. Och skulle strömmen rycka dig med sig, så må den då sluka ditt kött, din livsande och allt det andra, ditt förnuft kan den dock icke spola med sig.

Tilltron till förnuftet leder ju tankarna till David Hume men skrev han med den typen av tilltal? Kan ju alltid bli en gissning...
Citera
2019-02-09, 17:30
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tilltron till förnuftet leder ju tankarna till David Hume men skrev han med den typen av tilltal? Kan ju alltid bli en gissning...

Hume är det inte heller.

Massajens gissning var närmre.
Citera
2019-02-09, 19:34
Medlem
Massajens avatar
Pascal för ju också liknande resonemang
Citera
2019-02-09, 21:00
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Pascal för ju också liknande resonemang

Pascal är fel dessvärre. Här kommer ett avsnitt till. Boken har förekommit tidigare i tråden för övrigt.
Säg om morgonen till dig själv: jag kommer idag att sammanträffa med en framfusig människa, med en otacksam eller övermodig, en ränklysten eller tadelsjuk eller opålitlig människa. Alla dessa fel hos dem kommer sig av att de är okunniga om ont och gott. Jag däremot har insett att det goda till sitt väsen är skönt och det onda är oskönt samt att den felande av naturen är befryndad med mig själv, inte på så vis att vi är av samma blod och säd, utan såtillvida som vi är delaktiga av samma förnuft och samma gudomliga bestämmelse. Ingen av dessa människor kan skada mig, ty ingen kan förleda mig till vad ont är. Inte heller kan jag vredgas på min frände eller vända mig ifrån honom. Vi är skapade för samverkan liksom händer, fötter, ögonlock och käkar. Att motverka varandra vore alltså naturvidrigt. Men att känna ömsesidig ovilja och avsky är att motverka varandra.
Citera
2019-02-09, 22:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Pascal är fel dessvärre. Här kommer ett avsnitt till. Boken har förekommit tidigare i tråden för övrigt.
Säg om morgonen till dig själv: jag kommer idag att sammanträffa med en framfusig människa, med en otacksam eller övermodig, en ränklysten eller tadelsjuk eller opålitlig människa. Alla dessa fel hos dem kommer sig av att de är okunniga om ont och gott. Jag däremot har insett att det goda till sitt väsen är skönt och det onda är oskönt samt att den felande av naturen är befryndad med mig själv, inte på så vis att vi är av samma blod och säd, utan såtillvida som vi är delaktiga av samma förnuft och samma gudomliga bestämmelse. Ingen av dessa människor kan skada mig, ty ingen kan förleda mig till vad ont är. Inte heller kan jag vredgas på min frände eller vända mig ifrån honom. Vi är skapade för samverkan liksom händer, fötter, ögonlock och käkar. Att motverka varandra vore alltså naturvidrigt. Men att känna ömsesidig ovilja och avsky är att motverka varandra.

Om Augustinus var närmare så tror jag att jag vågar mig på en gissning på Cicero. Det är ju lite oklart vilken uppfattning om Gud/Gudar som kommer till uttryck men däremot kan man väl tänka sig att det är en gammal retoriker lägger ut texten...
Citera
2019-02-09, 22:49
Medlem
atts avatar
Citat:
Om Augustinus var närmare så tror jag att jag vågar mig på en gissning på Cicero. Det är ju lite oklart vilken uppfattning om Gud/Gudar som kommer till uttryck men däremot kan man väl tänka sig att det är en gammal retoriker lägger ut texten...

Ganska bra gissning.

En till:
Det finns svarta karaktärer, det finns kvinnliga, styvsinta, vilddjurslika, djuriska, barnsliga, slappa, narraktiga, svekfulla, tyranniska karaktärer.
Citera
2019-02-10, 01:34
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Nä, detta är ju den i guld broderande stoikern, Marcus Aurelii Självbetraktelser (för bara en föreslagen titel, som så märkligt låter sig pendangeras av Hammarskjölds Vägmärken). Som Epiktetos i finkläder, och det har jag säkert sagt förr. 2 svenskor har jag hemma, minns inte vilkas men har för mig att ena skippar titelns annars vanliga Själv.
Citera
2019-02-10, 09:40
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Nä, detta är ju den i guld broderande stoikern, Marcus Aurelii Självbetraktelser (för bara en föreslagen titel, som så märkligt låter sig pendangeras av Hammarskjölds Vägmärken). Som Epiktetos i finkläder, och det har jag säkert sagt förr. 2 svenskor har jag hemma, minns inte vilkas men har för mig att ena skippar titelns annars vanliga Själv.

Snyggt Zwerchstand, visst är det Marcus Aurelius. Citaten är från Forumbiblioteket-utgåvan och på den står det Självbetraktelser på omslaget.

Boken har varit upp en gång tidigare som sagt, och jag tror bestämt att det var du som svarade rätt den gången också.

Över till dig.
Citera
2019-02-10, 10:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Snyggt Zwerchstand, visst är det Marcus Aurelius. Citaten är från Forumbiblioteket-utgåvan och på den står det Självbetraktelser på omslaget.

Boken har varit upp en gång tidigare som sagt, och jag tror bestämt att det var du som svarade rätt den gången också.

Över till dig.
Det är nog möjligt, jag har en ganska god uppfattning av hur hans ord smakar. En obetänksamhet har emellertid strandat mig ett par dagar ifrån egen hylla, idag rentav i en lägenhet fullständigt rensad på allt skrivet inför flytt (utom en i sammanhanget rätt svårtuggad traktat om orkestrering); att kopiera något från Nätet skulle möjligen låta sig göras, men då via telefon som är jobbig nog bara att dutta detta inlägg på. Jag kan återkomma sent ikväll, men lämnar fri pinne för den händelse någon inte gärna ser söndagen rinna mellan raderna.
Citera
2019-02-10, 23:45
Medlem
Zwerchstands avatar
Jahapp, då har jag hunnit halvvägs hem och hittat något innan midnatt hunnet. Har inte själv läst denna vad det hittills verkar utpräglade dambok, och gillar det rent textliga men nog inte mycket annat av denne översättare som, för en ytterligare tips, är hittills onämnd på Flashback och verkar ha 2 titlar till svenska, bägge s.a.s. undantag från respektive förlags exklusiva nisch. Här ena 10-åringens öppning:
Citat:
Från det lilla fönstret på gårdens bottenvåning där jag bodde tittade jag en eftermiddag på när de större barnen spelade. En snedspark fick bollen att flyga upp i luften och landa på balkongen på första våningen. Den var förlorad, en plastboll som tappat luft av allt spel. Medan de grälade om missödet tittade jag ut och frågade om jag fick vara med och spela. Ja, om du köper en ny boll. Nej, med den, svarade jag. De accepterade nyfiket. Jag kravlade upp för ett stuprör som löpte förbi balkongen och fortsatte ända upp. Röret var smalt och fastsatt i gårdsmuren med rostiga klämmor. Jag började ta mig upp, röret var täckt av damm, greppet var mer osäkert än jag föreställt mig. Men nu hade jag gett mig in på det. Jag tittade upp: bakom en fönsterruta på tredje våningen stod hon, flickan jag brukade titta på i smyg. Hon stod på sin plats, huvudet vilande mot händerna. Vanligtvis tittade hon mot himlen, men inte då, hon tittade ner.

[Svår klättring klaras.] Hur kom det sig att jag inte varit rädd? Jag insåg att min rädsla var blyg av sig, den behövde vara ensam för att blotta sig. Här fanns ju barnens ögon nedanför och hennes ovanför. Min rädsla skämdes för att komma ut. Den skulle hämnas efteråt, på kvällen i mörkret i sängen, med rasslet från spökena i tomrummet.

Jag slängde ner bollen, de återupptog spelet utan att bry sig om mig. Nedfärden var lättare, jag kunde sträcka handen mot röret och räkna med två rejäla stöd för fötterna på balkongkanten. Innan jag sträckte mig mot röret tittade jag hastigt mot tredje våningen. Jag hade ställt upp för att jag ville att hon skulle lägga märke till mig, en pytteliten gårdskvast. Där stod hon med vidöppna ögon, innan jag hann våga mig på ett leende hade hon försvunnit. Så idiotiskt att titta om hon också tittade. Jag behövde tro på det utan att kontrollera, så som man gör med skyddsänglarna. Arg på mig själv kastade jag mig nerför röret för att komma undan scenen. Nedanför mig väntade belöningen, tillträde till spelet. De ställde mig i målet och på så sätt avgjordes min roll, jag skulle bli målvakt.

Från den dagen kallade de mig ’a scigna, apan.
Citera
2019-02-11, 16:16
Medlem
Zwerchstands avatar
(I förra inlägget föll ett ‘ur’ bort, skall vara: “Här ur ena 10-åringens öppning”. Citatet går från bokens 2:a stycke.)

Nej, det liknar ju Ernst Brunner detta!, men en huvudsakligen självlärd, med biografier om nära, kära & skuggor i sin barndoms stad, hellre än kungar och historiska kändisar (+ en skvätt Kallifatides dårå). 2 1/2 nya bekantskaper:
Citat:
I den sluttande gränden där jag bodde låg bokhandlarnas bodar som sålde till studenterna. Utanför, på trottoaren, hade de trälådor med begagnade böcker för nedsatt pris. Jag började gå dit, jag brukade ta en bok och sätta mig och läsa på marken. En bokhandlare jagade iväg mig, jag gick till en annan och han lät mig vara. En hygglig karl, don Raimondo, en som begrep utan förklaringar. Han gav mig en pall så att jag inte behövde läsa på marken. Sedan sade han att han lånade mig boken om jag lämnade tillbaka den utan att fördärva den. Jag tackade, sade att jag skulle lämna tillbaka den dagen därpå. Jag läste ut den under natten. Don Raimondo såg att jag höll mitt ord och lät mig ta med mig hem en bok om dagen.
Jag valde de tunna. Jag lade mig till med ovanan på sommaren i avsaknad av lärare som lärde mig nya saker. Det var inga böcker för barn, det var många ord i mitten jag inte förstod, men slutet, det förstod jag. Det var en uppmaning att gå ut.

Tio år senare fick jag veta av don Gaetano att en jude gömt sig i lagerlokalen sommaren 1943. Det var mitt sista år i skolan och don Gaetano hade börjat skänka mig sitt förtroende. På eftermiddagarna lärde han mig att spela scopa genom att räkna ut kombinationen av de vända korten. Han vann hela tiden. Han slog inte korten i bordet, han spelade snabbt men jag drog ner tempot när jag försökte minnas de lagda korten. För att återgälda det nya förtroendet hade jag beslutat att berätta något för honom.
“Don Gaetano, en sommar för tio år sedan gick jag dit ner, till den stora lokalen där lådorna stod.”
“Jag vet.”
“Hur vet ni det?”
“Jag vet allt som händer här. Dammet, min pojke, det fanns damm på trästegen med avtryck av händer och skor. Bara du kunde ta dig in därifrån, mellan Rogers lår. De kallade dig ’a scigna.”
Citera
2019-02-11, 16:50
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
(I förra inlägget föll ett ‘ur’ bort, skall vara: “Här ur ena 10-åringens öppning”. Citatet går från bokens 2:a stycke.)

Nej, det liknar ju Ernst Brunner detta!, men en huvudsakligen självlärd, med biografier om nära, kära & skuggor i sin barndoms stad, hellre än kungar och historiska kändisar (+ en skvätt Kallifatides dårå). 2 1/2 nya bekantskaper:
Zafon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in