(I förra inlägget föll ett ‘ur’ bort, skall vara: “Här ur ena 10-åringens öppning”. Citatet går från bokens 2:a stycke.)
Nej, det liknar ju Ernst Brunner detta!, men en huvudsakligen självlärd, med biografier om nära, kära & skuggor i sin barndoms stad, hellre än kungar och historiska kändisar (+ en skvätt Kallifatides dårå). 2 1/2 nya bekantskaper:
Citat:
I den sluttande gränden där jag bodde låg bokhandlarnas bodar som sålde till studenterna. Utanför, på trottoaren, hade de trälådor med begagnade böcker för nedsatt pris. Jag började gå dit, jag brukade ta en bok och sätta mig och läsa på marken. En bokhandlare jagade iväg mig, jag gick till en annan och han lät mig vara. En hygglig karl, don Raimondo, en som begrep utan förklaringar. Han gav mig en pall så att jag inte behövde läsa på marken. Sedan sade han att han lånade mig boken om jag lämnade tillbaka den utan att fördärva den. Jag tackade, sade att jag skulle lämna tillbaka den dagen därpå. Jag läste ut den under natten. Don Raimondo såg att jag höll mitt ord och lät mig ta med mig hem en bok om dagen.
Jag valde de tunna. Jag lade mig till med ovanan på sommaren i avsaknad av lärare som lärde mig nya saker. Det var inga böcker för barn, det var många ord i mitten jag inte förstod, men slutet, det förstod jag. Det var en uppmaning att gå ut.
Tio år senare fick jag veta av don Gaetano att en jude gömt sig i lagerlokalen sommaren 1943. Det var mitt sista år i skolan och don Gaetano hade börjat skänka mig sitt förtroende. På eftermiddagarna lärde han mig att spela scopa genom att räkna ut kombinationen av de vända korten. Han vann hela tiden. Han slog inte korten i bordet, han spelade snabbt men jag drog ner tempot när jag försökte minnas de lagda korten. För att återgälda det nya förtroendet hade jag beslutat att berätta något för honom.
“Don Gaetano, en sommar för tio år sedan gick jag dit ner, till den stora lokalen där lådorna stod.”
“Jag vet.”
“Hur vet ni det?”
“Jag vet allt som händer här. Dammet, min pojke, det fanns damm på trästegen med avtryck av händer och skor. Bara du kunde ta dig in därifrån, mellan Rogers lår. De kallade dig ’a scigna.”