2019-09-26, 19:42
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Djursholmaren Gösta Gustaf-Janson?

Ja, det stämmer! Nu är det din tur...!
Citera
2019-09-26, 19:44
Medlem
bofhs avatar
Och jag kan tillägga att citaten kom från boken "... blev jag dödligt kär" från 1953.
Citera
2019-09-26, 19:51
Medlem
atts avatar
Citat:
Djursholmaren Gösta Gustaf-Janson?

Snyggt Harold.

Under mitt letande igår kväll satt jag och tittade på den här bilden:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Waldemar_Hammenh%C3%B6g#/media/Fil:Hammenh%C3%B6g_och_Gustaf-Janson_i_VJ_1943.jpg
Anade inte att det rätta svaret fanns så nära!
Citera
2019-09-27, 12:58
Medlem
Rolig dikt av gammal amerikanare. Trots användningen av det hemska N-ordet är den av anti-rasistisk karaktär:
I reckon I git your drift, gents, -
You 'low the boy sha'n't stay;
This is a white man's country;
You're Dimocrats, you say;
And whereas, and seein', and wherefore
The times bein' all out o' j'int,
The nigger has got to mosey
From the limits o' Spunky P'int!
Citera
2019-09-27, 14:01
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Rolig dikt av gammal amerikanare. Trots användningen av det hemska N-ordet är den av anti-rasistisk karaktär:
I reckon I git your drift, gents, -
You 'low the boy sha'n't stay;
This is a white man's country;
You're Dimocrats, you say;
And whereas, and seein', and wherefore
The times bein' all out o' j'int,
The nigger has got to mosey
From the limits o' Spunky P'int!

Richard Wright?
Citera
2019-09-27, 14:26
Medlem
Jag trodde först att det var Pink Floyd-mannen Richard Wright som åsyftades, men det visade sig att det även fanns en amerikansk författare med detta namn. Den nu aktuelle var dock betydligt äldre, duktig politiker och diplomat, sekreterare åt Abraham Lincoln, skrev lustiga dikter som den om negersoldaten Tim, som hotades med utvisning av The White Man’s Committee i Spunky Point, Illinois:
Now dog my cats ef I can see,
In all the light of the day,
What you have to do with the question
Ef Tim should go or stay.
And furder that that I give notice
Ef one of you tetches the boy,
He can check his trunks to a warmer clime
Than he’ll find in Illanoy!
Citera
2019-09-27, 16:53
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag trodde först att det var Pink Floyd-mannen Richard Wright som åsyftades, men det visade sig att det även fanns en amerikansk författare med detta namn. Den nu aktuelle var dock betydligt äldre, duktig politiker och diplomat, sekreterare åt Abraham Lincoln, skrev lustiga dikter som den om negersoldaten Tim, som hotades med utvisning av The White Man’s Committee i Spunky Point, Illinois:
Now dog my cats ef I can see,
In all the light of the day,
What you have to do with the question
Ef Tim should go or stay.
And furder that that I give notice
Ef one of you tetches the boy,
He can check his trunks to a warmer clime
Than he’ll find in Illanoy!

Jo Richard Wright är ganska känd, i alla fall om man är förtrogen med modern amerikansk litteratur. Fast det behöver man inte vara, alla har sina favoritområden.
Men får jag fråga om den du söker efter är så gott som helt okänd? Kanske inte författare till professionen?
Inte min avsikt att klaga men ibland får jag intrycket att jakten på ogooglingsbara citat leder till väldigt obskyra val. Helt ok iofs…
Citera
2019-09-27, 16:58
Medlem
Han var på sin tid ganska känd och folk tyckte om att recitera hans poem. Historien med den burduse och rättframme sergeanten som tar negern Banty Tim i försvar mot rasistmobben var en favorit. Han inspirerade George R. Sims som varit med i tråden.
Citera
2019-09-28, 13:34
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Han var på sin tid ganska känd och folk tyckte om att recitera hans poem. Historien med den burduse och rättframme sergeanten som tar negern Banty Tim i försvar mot rasistmobben var en favorit. Han inspirerade George R. Sims som varit med i tråden.

OK jag har googlat fram svaret nu... Kanske nån lyckas pricka in det, ska jag berätta vad jag googlat fram annars?
Citera
2019-09-29, 10:54
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Den här tror jag ingen har hört talas om. Ska vi släppa fram Sillynamnman som tydligen googlat fram svaret?
Citera
2019-09-29, 23:06
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Den här tror jag ingen har hört talas om. Ska vi släppa fram Sillynamnman som tydligen googlat fram svaret?

Tråden verkar stendöd...
Citera
2019-09-29, 23:13
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7

Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Tråden verkar stendöd...

HaroldPyott tycks inte ha varit inloggad på ett par dagar.

Jag instämmer med Kimbo7. Sillynamnam, ge svaret på frågan, och bjud på ett nytt citat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in