Citat:
Ursprungligen postat av flowster
Fast en förlamad person eller handikappad på det sätt du beskrev kan inte lära sig att gå. Det är praktiskt taget omöjligt av uppenbara skäl. Däremot kan en säg "icke-smart" person alltid med olika verktyg och metoder bli smartare (såvida han inte förhindras av en sjukdom eller ett tillstånd).
Det finns en gräns för hur smart personen kan bli dock. Detta sätts av genetiken. Jag kan aldrig bli lika smart som vissa individer. Jag har en IQ på 130 enligt senaste testet men jag kan inte mäta mig med genier som ligger på kring 170 och över. Det är förövrigt intressant att kolla på genomsnittlig IQ per land..och fundera på varför. Om jag har dubbla IQn av den genomsnittlige ethiopiern..vad betyder det? Jag är osäker.
Citat:
Jag tror det är svårt att komma fram till något svar eftersom varje människa är unik. Jag tror att vilken folkgrupp du hör till är av mindre betydelse. Det handlar i grund och botten om, som jag nämnt flera gånger, miljön. Att vi är generellt olika smarta beror på att vi behöver vara olika smarta på olika saker. En afrikan i en stam kanske inte behöver vara lika insatt i politik eller ekonomi som vi behöver, hans smarthet vad gäller jakt behöver inte vi. Detta är ett rått exempel. Återigen är det miljön som är central.
Du tror altså att oavsett genetiskt arv så kan vem som helst bli lika smart som Kim Ung-Yong om han bara sätts i rätt miljö? Han har då en IQ på 210 och beskrivs såhär:
"He started speaking at 6 months, he was able to read Japanese, Korean, German, English and many other language by his third birthday. At age 3, he was able to solve complicated calculus equations easily with no problems. He got his Ph.D. in physics at Colorado State University when he was 16 years old. Kim has the highest score in the planet."
http://palscience.com/science/the-worlds-top-8-smartest-people/
Måste varit en riktig dundermiljö han sattes i för o lyckas med allt det där

Citat:
Empati är inget man föds med utan det är något man utvecklar. Om ett barn uppfostras med att dagligen se sin far döda djur eller svära tex, så kommer med största sannolikhet barnet även lära sig detta och se det som "normalt". Eller tex att höra både föräldrar och vänner omkring en tala illa om en viss folkgrupp osv.
Vad gäller psykopater, återigen samma sak. Jag tror att det i länder som tex Sverige är större risk att bli psykopat eller kanske rättare sagt att förekomsten av psykopater är vanligare än i vissa delar av mellanöstern eller i mitt underbara exempel " en by eller ett stort område i afrika ". Anledningen tror jag är följande:
- Vädret: Det svenska vädret kan vara högst deperimerande. Mörkret, kylan osv.
- Media: Bidrar i högsta grad till att många blir deppiga, missnöjda med sig själva osv. Man har även tillgång till oändligt med material. Pedofiler tex? De kan tillfredställa sig själva och utforska dessa fantasier via nätet tills det helt plötsligt inte räcker?
- Ansvar och press: Skola, betyd, vidareutbildning osv.
osv osv
Vad gäller psykopater, återigen samma sak. Jag tror att det i länder som tex Sverige är större risk att bli psykopat eller kanske rättare sagt att förekomsten av psykopater är vanligare än i vissa delar av mellanöstern eller i mitt underbara exempel " en by eller ett stort område i afrika ". Anledningen tror jag är följande:
- Vädret: Det svenska vädret kan vara högst deperimerande. Mörkret, kylan osv.
- Media: Bidrar i högsta grad till att många blir deppiga, missnöjda med sig själva osv. Man har även tillgång till oändligt med material. Pedofiler tex? De kan tillfredställa sig själva och utforska dessa fantasier via nätet tills det helt plötsligt inte räcker?
- Ansvar och press: Skola, betyd, vidareutbildning osv.
osv osv
Haha, det där vart ganska komiskt. Du tror altså att vädret och media skapar psykopater och att empati endast är utlärt? Jag kanske talar med en psykopat just nu för det är nämligen de som lär sig empati (eller snarare att fejka den), inte vi andra. En psykopatisk pojke på 6 jordsnurr lär sig gråta på ett trovärdigt sätt för han vet inte själv hur man känner sig ledsen. Han gnuggar händerna i ögonen, försöker få fram några tårar utan större lycka. Hans hund dog men han vill spela tv-spel. Att hunden dog spelar ingen roll för honom. Satt tidigare idag på ett forum för föräldrar med barn som är psykopater, så jag fick ganska stor insikt i det hela. Såg ett House avsnitt som fick mig o bli nyfiken på det hela. Nu kom House upp igen
Denna artikel här påstår att man inte blir psykopat, man föds till det:
http://medicinskordbok.se/blogg-david/7075-man-blir-inte-psykopat-av-en-taskig-uppvaextmiljoe
Vet inte hur tillförlitlig den är...men jag tror han har rätt.
Citat:
Definiera lycka?
Lycka för en fattig afrikan kan vara att han har vatten varje dag medans lycka för mig eller dig kanske är att kunna köpa en sportbil? Hur mäter man lycka?
Lycka för en fattig afrikan kan vara att han har vatten varje dag medans lycka för mig eller dig kanske är att kunna köpa en sportbil? Hur mäter man lycka?Nu talar jag om självupplevd lycka såklart. Du kan googla på det. De har gjort undersökningar på vilka faktorer som skapar lycka.