Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-06-03, 13:47
  #1
Är det någon som vet ifall kannibalism fortfarande praktiseras?

Dvs. bortsett från tokiga mass- och seriemördare.

Citera
2000-06-03, 17:54
  #2
Medlem
Kannibalism, finns det?

jag har för mig att det fortfarande praktiseras av stammar i fillipinska djungeln. vet inte om det är en skröna.
antingen rituellt eller som proteintillskott.
Citera
2000-06-03, 22:48
  #3
Medlem
Kannibalism, finns det?

Det finns inga vetenskapliga bevis för att kannibalism ens har existerat.
Citera
2000-06-03, 23:45
  #4
Medlem
Kannibalism, finns det?

Oh yes. En kompis till mig gick på en Kina-krog i Köpenhamn en gång och fick ett ben i halsen. På sjukhuset sa dom att det var ett nyckelben från ett spädbarn. Det är sant, jag svär.
Citera
2000-06-04, 11:46
  #5
Medlem
Kannibalism, finns det?

Rituell kannibalism förekommer fortfarande i viss mån i Papua Nya Guinea. Obekräftade källor, men det är å andra sidan svårt att få dem bekräftade. Tror dock att detta stämmer.

I övrigt tror jag att kannibalismen är ytterst ovanlig, och att det oftast är skrönor.

Jag vet att det i Lagos, Nigeria förekommit att man säljer människokött på marknaden. Ifall detta stämmer (vilket jag däremot fått bekräftat), skulle jag dock inte klassa detta som kannibalism. Faktiskt.

Även ifall det i praktiken är det.

Snarare ett mycket fattigt land, med ibland mycket hård människosyn. Där föräldrar t.o.m. mördar sina egna barn för att få pengar, och sedan säljer köttet till (ovetande?) turister.

Morden sker oftast genom att man kastar (!) barnet framför en turists bil, och på så sätt får ett kraftfullt skadestånd. Försäljningen av köttet är m.a.o. inte huvudinkomsten.

Citera
2000-06-04, 22:29
  #6
Medlem
Kannibalism, finns det?

Om och var det finns är ju en resonemangs-fråga.
Många massmördare har tendenser emot kannibalism. Många av de kända (från USA och sovjet) var i viss mån kannibaler, i och med att dom ofta åt från sina offer.

Så igentligen så kan man väl säga att det finns lite överallt.

Men, de som "beskylls" oftast är ju indianstammar i fillipinerna, nya guinea och så vidare, vilka har beviserligen (tyvärr bmh :O) i alla fall hållit på med kannibalism. Det finns fortfarande gammalt folk som var med på dom tiderna.

Vad jag hörde sist så återupptog de kannibalism i just nya guinea i mindre skala, därför att det lockade turister. Huruvuda det är sant eller inte, vet jag dock inte. Skulle inte förvåna mig alls dock, i och med att de ställena ofta lever på turism.
Citera
2000-06-04, 22:29
  #7
Medlem
Kannibalism, finns det?

Jo det förekommer i Nigeria vad jag vet.....men exakt var vet jag inte mer än att det stog "specïal meet market" på en skylt och spädbarnskött var en delikatess.
Citera
2000-06-05, 00:17
  #8
Medlem
Kannibalism, finns det?

ni kan kalla mig Hannibal hehe
Citera
2000-06-05, 13:05
  #9
Medlem
Kannibalism, finns det?

Har för mig att vissa stammar i området kring indonesien fortfarande praktiserar det, som ett straff, om man dödar någon eller gör sig skyldig till något annat grovt brott blir man dömd till uppkäkning.
Citera
2000-06-05, 18:10
  #10
Medlem
Kannibalism, finns det?

Betänk dock att kristna missionärer sade att många av afrikas stammar var kannibaler väldigt tidigt....det lustiga är att dessa stammar sade samma om missionärerna....
Citera
2000-06-07, 16:03
  #11
Kannibalism, finns det?

Från svält/katastroflandet NordKorea har det i år rapporterats flera fall av kannibalism.
Citera
2000-06-08, 11:26
  #12
Kannibalism, finns det?

Kannibalism irituell mening har nog funnits i de asiatiska djunglerna. Men deras huvudföda har aldrig varit människokött utan de åt upp sina motståndare i rituell mening. När sedan de kristna kom så gjorde dom större saker av det än vad det var.

I modern tid har raporter om kannibalism förekommit, men då har det handlat om människor i nöd som ätit sina döda medmänniskor för att överleva. Ex i filmen alive då ett plan krashar i otillgänglig terräng. Även i koncentrationslägren under andra världskriget förekomm kanibalism bland de intagna och då som ett utslag för att överleva. Detta pratas det naturligtvis tyst om eftersom den kristna kulturen fördömmer ätandet av människokött.

Ang seriemördare. Skilj gärna på begreppen. Massmördare dödar många på en gång medan en seriemördare dödar minst 4 under en period. Men de seriemördare som åt sina offer gjorde det för att ta del av offrens själ och som troffe. Att liknas vid vissa sexbrottslingar som behåller trosor odyl för att minnas sitt dåd.

Så slutsatsen är att visst kanske kannibalism förekommer men oftast i trängda lägen samt i rituella former. Enligt vittnen i litteraturen smakar människokött sött.

njut och må bra.

n
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback