Citat:
Ursprungligen postat av Amadeus
Vi är annorlunda av både miljö och arv. Jag tror också det mesta kommer av miljö (och kultur), men jag tror vissa naturliga stenar av arvet kommer påverka så mycket att miljön kan inte göra något åt det. Föds en person rörelsehindrad lär han inte bli "the Ironman world champion" i triathlon på hawaii för att ge ett vansinnigt okontroversiellt uttalande

(han kan däremot delta i loppet!)
Vilka skillnader vi har pga vårt arv är debattbart, just för att det ofta är så kontroversiellt att många PK-nissar försöker hindra den debatten till varje pris. Man kan nästan tro att de har något att dölja. Vad det skulle vara har jag dock inte det blekaste om.
Vi ser olika ut, vi har olika fysiologiska förmågor, vi är troligtvis generellt olika "smarta", allt detta pga vårt genetiska arv. Utöver det vet jag inte men skulle gärna forska mer i ämnet, för det är fascinerande. Har vi olika lång stubin? Har vi lika förmåga att känna empati? Hur stor uppkomst av psykopater finns det i varje folkgrupp och varför? Är generna som gör människor lyckliga lika förekommande i alla folkslag? (lycka är delvis genetiskt bestämt nämligen, men mestadels egen inställning) osv.
Fast en förlamad person eller handikappad på det sätt du beskrev kan inte lära sig att gå. Det är praktiskt taget omöjligt av uppenbara skäl. Däremot kan en säg "icke-smart" person alltid med olika verktyg och metoder bli smartare (såvida han inte förhindras av en sjukdom eller ett tillstånd).
Jag tror det är svårt att komma fram till något svar eftersom varje människa är unik. Jag tror att vilken folkgrupp du hör till är av mindre betydelse. Det handlar i grund och botten om, som jag nämnt flera gånger, miljön. Att vi är generellt olika smarta beror på att vi behöver vara olika smarta på olika saker. En afrikan i en stam kanske inte behöver vara lika insatt i politik eller ekonomi som vi behöver, hans smarthet vad gäller jakt behöver inte vi. Detta är ett rått exempel. Återigen är det miljön som är central.
Empati är inget man föds med utan det är något man utvecklar. Om ett barn uppfostras med att dagligen se sin far döda djur eller svära tex, så kommer med största sannolikhet barnet även lära sig detta och se det som "normalt". Eller tex att höra både föräldrar och vänner omkring en tala illa om en viss folkgrupp osv.
Vad gäller psykopater, återigen samma sak. Jag tror att det i länder som tex Sverige är större risk att bli psykopat eller kanske rättare sagt att förekomsten av psykopater är vanligare än i vissa delar av mellanöstern eller i mitt underbara exempel " en by eller ett stort område i afrika ". Anledningen tror jag är följande:
- Vädret: Det svenska vädret kan vara högst deperimerande. Mörkret, kylan osv.
- Media: Bidrar i högsta grad till att många blir deppiga, missnöjda med sig själva osv. Man har även tillgång till oändligt med material. Pedofiler tex? De kan tillfredställa sig själva och utforska dessa fantasier via nätet tills det helt plötsligt inte räcker?
- Ansvar och press: Skola, betyd, vidareutbildning osv.
osv osv
Definiera lycka?

Lycka för en fattig afrikan kan vara att han har vatten varje dag medans lycka för mig eller dig kanske är att kunna köpa en sportbil? Hur mäter man lycka?