2012-10-10, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knaz_mongo
Jag läser det gärna.

Kära prenumerant!
Vi vill börja med att beklaga de händelser som inträffat de senaste dagarna. I ett brev som delades ut under tisdagen och som skickade i Nationell Idag:s namn, har vår förre redaktör Vavra Suk ritkat allvarliga anklagelser mot föreningen och dess styrelse.

Vi vill både från förenings styrelses sida och å redaktionens vägnar kraftigt tillbakavisa de påståenden som Suk gör i sitt brev.

Tidningen Nationell Idag har sedan starten varit en medlemsdriven ideell förening. Suk har inte suttit med i dess styrelse sedan 11/11 2011 då han lämnade styrelsen efter en föreveckling med Sanna Hill.

Under våren 2012 arbetade Marc Abramsson som var ordförande i föreningen, på att återrekrytera Suk till tidningen. Som villkor för att återkomma till arbetet på redaktionen krävde Suk först att han skulle få överta tidningen och att den därmed skulle bli hans enskilda företag. Såväl medlemmar som styrelsen motsatte sig detta.

Efter förhandlingar lyckades styrelsen få till stånd ett anställningsavtal med Suk som redaktör. Detta var vi mycket glada för, då vi uppskattade hans förmåg att skriva bra och läsvärda artiklar samt sköta tidningens verksamhet i övrigt. Avtalet fick ett första tråkigt bakslag i och med att Sanna Hill lämnade tidningen under augusti månad, beroende på en konflikt med Suk. Under augusti och september upptäckte föreningens styrelse att Suk gjorde allt större ekonomiska uttag i föreningens namn. På kort tid flöt 174.000 kronor ut från föreningens konto.

När styrelsen ville få redovisat vart dessa pengar hade gått vägrade Suk detta, och hävdade att styrelsen skulle se Nationell Idag som hans "enskilda firma". Detta gjorde styrelsen såväl som resten av kanslipersonalen mycket oroad och närmast bestört. Detta ingick inte i Suks anställningsavtal.

Onsdag 26 september insåg vi att vi inte längre skulle klara av att betala hyran för redaktionslokalerna om inget gjordes. Vi tog förnyad kontakt och krävde redovisning och att pengar som tagits ut snarast skulle återlämnas. Suk hotade då föreningens styrelse med att skicka utt ett brev till alla prenumeranter och se till att ingen skulle vilja fortsätta prenumerera. Då skulle tidningens presstöd förloras, menade Suk.

Styrelsen fortsatte trots detta sin granskning och fann att Suk registrerat in ett nytt namn, "Ny Horisont" samt registrerat ett privat mediaföretag och ett tillhörande webhotell i TJeckien för tidningens hemsida. Styrelsen befarade att Suk med pengar från Nationell Idag försökte starta en egen tidning och eventuellt plundra föreningen.

Mot bakgrund av dessa omständigheter och hoten om ett brevutskick till våra prenumeranter tog därför styrelsen ett snabbt beslut om att byta lås på kansliet som en försiktighetsåtgärd. Detta innebar på intet sätt att Suk inte kunnat komma till arbetet. Han var på kansliet såväl torsdag 27:e som fredag 28:e september. Tyvärr användes dessa besök till att kopiera prenumerationsregistret och ta med sig pärmar och handl8ingar från föreningen. Trots upprepade påstötningar har dessa inte lämnats tillbaka. Därefter återkom inte Suk till kontoret.

Som en följd av detta blev Suk uppsagd den 2:a oktober.
Efter flera påstötningar och varningar polisanmälde vi den 4:e oktober att pengar och inventarier inte lämnats tillbaka. Samma dag skickade Vavra ut det smutskastningsbrev han tidigare hotat med.

Detta gjordes på föreningens bekostnad, trots vetskap om att han nu var både avkskedad och polisanmäld.

Vi ville i det längsta undvika detta förfarande, men vi såg oss tvungna, då föreningens styrelse annars skulle bli ansvarig för Suks ekonomiska förehavanden.

Styrelsen i Nationell Idag kan givetvis inte kapa föreningens egna lokaler. Vi har inte heller på något sätt blockerat vår egen hemsida. Den har fungerat under hela denna tid och vi kommer med en ny fräsch layout inom loppet av några dagar, den första på sex år!

Partiet Nationaldemokraterna har inget intresse i att förändra Nationell Idag till en partitidning. Hela syftet med projektet har från början varit en ideell nationell nyhetstidning. Suk har själv suttit i Nationaldemokraternas partistyrelse sedan starten 2011 och fram till årsmötet den 29:e september 2012. Vi kommer även fortsättningsvis att rapportera brett om saker av intresse för alla nationella läsare.

Tidningen har kvar samma telefonnummer, e-postadresser, hemsideadress, postadress och plusgirokonto som tidigare. Det finns inga juridiska oklarheter om att styrelsen med föreningens medlemmar driver tidningen precis som tidigare.

Tidningen kommer att fortsätta komma ut precis som vanligt, fast med ny layout och med en ny hemsida. Marc Abramsson står på intet sätt ensam i beslutet att utse Jimmy Windeskog som redaktör, utan en enig styrelse har fattat detta beslut då Vavra Suk vägrat jobba kvar. Vi har inte sagt upp någon annan medarbetare på tidningen. Två personer har dock valt att inte ta upp kontakten med föreningen efter att Suk slutade. Om dessa vill fortsätta skriva är de givetvis välkomna precis om förut. Flera av de namn som Suk hänvisar till i sitt brev har inte varit delaktiga i tidningens arbete under en längre tid, några av dem är också pseudonymer.

Vi hoppas att vi med detta gett svar på de frågor som mottagarna av Suks brev rimligen måste ställa.

Den som har ytterligare frågor får gärna kontakta oss. (Signerat av Marc Abramsson, Jimmy Windeskog, Mattias Karlstrand och Anders Ankarstjärn)
.................................. Slut på brev

Ja, det var minsann ord och inga visor, och målar ju upp en helt annan bild än den Vavra Suk ger, så mycket står ju åtminstone klart. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro och vad som stämmer och inte.
Senast redigerad av Straybullet 2012-10-10 kl. 16:26.
Citera
2012-10-10, 16:45
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Kära prenumerant!
Vi vill börja med att beklaga de händelser som inträffat de senaste dagarna. I ett brev som delades ut under tisdagen och som skickade i Nationell Idag:s namn, har vår förre redaktör Vavra Suk ritkat allvarliga anklagelser mot föreningen och dess styrelse.

Vi vill både från förenings styrelses sida och å redaktionens vägnar kraftigt tillbakavisa de påståenden som Suk gör i sitt brev.

Tidningen Nationell Idag har sedan starten varit en medlemsdriven ideell förening. Suk har inte suttit med i dess styrelse sedan 11/11 2011 då han lämnade styrelsen efter en föreveckling med Sanna Hill.

Under våren 2012 arbetade Marc Abramsson som var ordförande i föreningen, på att återrekrytera Suk till tidningen. Som villkor för att återkomma till arbetet på redaktionen krävde Suk först att han skulle få överta tidningen och att den därmed skulle bli hans enskilda företag. Såväl medlemmar som styrelsen motsatte sig detta.

Efter förhandlingar lyckades styrelsen få till stånd ett anställningsavtal med Suk som redaktör. Detta var vi mycket glada för, då vi uppskattade hans förmåg att skriva bra och läsvärda artiklar samt sköta tidningens verksamhet i övrigt. Avtalet fick ett första tråkigt bakslag i och med att Sanna Hill lämnade tidningen under augusti månad, beroende på en konflikt med Suk. Under augusti och september upptäckte föreningens styrelse att Suk gjorde allt större ekonomiska uttag i föreningens namn. På kort tid flöt 174.000 kronor ut från föreningens konto.

När styrelsen ville få redovisat vart dessa pengar hade gått vägrade Suk detta, och hävdade att styrelsen skulle se Nationell Idag som hans "enskilda firma". Detta gjorde styrelsen såväl som resten av kanslipersonalen mycket oroad och närmast bestört. Detta ingick inte i Suks anställningsavtal.

Onsdag 26 september insåg vi att vi inte längre skulle klara av att betala hyran för redaktionslokalerna om inget gjordes. Vi tog förnyad kontakt och krävde redovisning och att pengar som tagits ut snarast skulle återlämnas. Suk hotade då föreningens styrelse med att skicka utt ett brev till alla prenumeranter och se till att ingen skulle vilja fortsätta prenumerera. Då skulle tidningens presstöd förloras, menade Suk.

Styrelsen fortsatte trots detta sin granskning och fann att Suk registrerat in ett nytt namn, "Ny Horisont" samt registrerat ett privat mediaföretag och ett tillhörande webhotell i TJeckien för tidningens hemsida. Styrelsen befarade att Suk med pengar från Nationell Idag försökte starta en egen tidning och eventuellt plundra föreningen.

Mot bakgrund av dessa omständigheter och hoten om ett brevutskick till våra prenumeranter tog därför styrelsen ett snabbt beslut om att byta lås på kansliet som en försiktighetsåtgärd. Detta innebar på intet sätt att Suk inte kunnat komma till arbetet. Han var på kansliet såväl torsdag 27:e som fredag 28:e september. Tyvärr användes dessa besök till att kopiera prenumerationsregistret och ta med sig pärmar och handl8ingar från föreningen. Trots upprepade påstötningar har dessa inte lämnats tillbaka. Därefter återkom inte Suk till kontoret.

Som en följd av detta blev Suk uppsagd den 2:a oktober.
Efter flera påstötningar och varningar polisanmälde vi den 4:e oktober att pengar och inventarier inte lämnats tillbaka. Samma dag skickade Vavra ut det smutskastningsbrev han tidigare hotat med.

Detta gjordes på föreningens bekostnad, trots vetskap om att han nu var både avkskedad och polisanmäld.

Vi ville i det längsta undvika detta förfarande, men vi såg oss tvungna, då föreningens styrelse annars skulle bli ansvarig för Suks ekonomiska förehavanden.

Styrelsen i Nationell Idag kan givetvis inte kapa föreningens egna lokaler. Vi har inte heller på något sätt blockerat vår egen hemsida. Den har fungerat under hela denna tid och vi kommer med en ny fräsch layout inom loppet av några dagar, den första på sex år!

Partiet Nationaldemokraterna har inget intresse i att förändra Nationell Idag till en partitidning. Hela syftet med projektet har från början varit en ideell nationell nyhetstidning. Suk har själv suttit i Nationaldemokraternas partistyrelse sedan starten 2011 och fram till årsmötet den 29:e september 2012. Vi kommer även fortsättningsvis att rapportera brett om saker av intresse för alla nationella läsare.

Tidningen har kvar samma telefonnummer, e-postadresser, hemsideadress, postadress och plusgirokonto som tidigare. Det finns inga juridiska oklarheter om att styrelsen med föreningens medlemmar driver tidningen precis som tidigare.

Tidningen kommer att fortsätta komma ut precis som vanligt, fast med ny layout och med en ny hemsida. Marc Abramsson står på intet sätt ensam i beslutet att utse Jimmy Windeskog som redaktör, utan en enig styrelse har fattat detta beslut då Vavra Suk vägrat jobba kvar. Vi har inte sagt upp någon annan medarbetare på tidningen. Två personer har dock valt att inte ta upp kontakten med föreningen efter att Suk slutade. Om dessa vill fortsätta skriva är de givetvis välkomna precis om förut. Flera av de namn som Suk hänvisar till i sitt brev har inte varit delaktiga i tidningens arbete under en längre tid, några av dem är också pseudonymer.

Vi hoppas att vi med detta gett svar på de frågor som mottagarna av Suks brev rimligen måste ställa.

Den som har ytterligare frågor får gärna kontakta oss. (Signerat av Marc Abramsson, Jimmy Windeskog, Mattias Karlstrand och Anders Ankarstjärn)
.................................. Slut på brev

Ja, det var minsann ord och inga visor, och målar ju upp en helt annan bild än den Vavra Suk ger, så mycket står ju åtminstone klart. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro och vad som stämmer och inte.
Det stämmer vad jag kan förstå till största del, även om man förskönat en del tidigare konflikter till sin egen fördel. Men jag tror inte NI:s nya "ägare" tjänar på att börja kriga nu, Vavra sitter på mycket information om lån, etc etc. Sedan vad gäller tidningens obundenhet så är det väl en lögn speciellt när ett nummer med för mycket pro-SvP inte skickades ut till ND:s medlemmar. Sedan har ju tidningen lånat ut flera hundratusen till ND i samband med valet 2010, vilket iof är upp till styrelsen att besluta men då ska man inte hävda att man är obunden.

/Micke
Citera
2012-10-10, 17:36
Medlem
Folketstempels avatar
Kortfattat så har de nationella anställt en rasfrämling, en slav i detta fall som sedan stulit 174000 samt alla viktiga dokument.
Citera
2012-10-10, 17:46
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Kortfattat så har de nationella anställt en rasfrämling, en slav i detta fall som sedan stulit 174000 samt alla viktiga dokument.
Handlar nog mer om att Vavra vägrat betala för sånt som han anser vara ND:s kostnader, bl.a "tryck-suggan" och lagret har man bråkat duktigt om.

Vidare så tror jag att avtalet som Jenny skrev mellan ND och NI gav Vavra större befogenheter än vad de räknade med, hon är en hal jävel så polisanmälan blir det nog inte mycket av.

/Micke
Citera
2012-10-10, 18:57
Medlem
Så hur går det med NI, är den helt övertagen av ND eller vad?
Citera
2012-10-10, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Är det Ras-Gunther själv som förärar oss med sin närvaro? Ditt tramsande om tjeckiska "rasfrämlingar" kan du fortsättningsvis hålla för dig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av xanan
För närvarande ligger det till på det viset som du beskriver, men det verkar långt ifrån klart än. I dagsläget vet nog ingen hur det slutar.

Det är väl egentligen bara två saker som står riktigt klart i mina ögon.
1. Förlorar man presstödet pga denna konflikt så är man att betrakta som inkompetenta idioter som borde pryglas offentligt.
2. Om något prenumerationsregister på grund av denna konflikt någonsin skulle "komma på vift" eller dyka upp i tveksamma sammanhang så kommer många människor att bli mycket besvikna - och arga.

Nu hoppas och tror jag naturligtvis bättre om alla parter. Det jag målar upp är väl snarare att betrakta som "Worst Case-scenarios" så att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Det stämmer vad jag kan förstå till största del, även om man förskönat en del tidigare konflikter till sin egen fördel. Men jag tror inte NI:s nya "ägare" tjänar på att börja kriga nu, Vavra sitter på mycket information om lån, etc etc. Sedan vad gäller tidningens obundenhet så är det väl en lögn speciellt när ett nummer med för mycket pro-SvP inte skickades ut till ND:s medlemmar. Sedan har ju tidningen lånat ut flera hundratusen till ND i samband med valet 2010, vilket iof är upp till styrelsen att besluta men då ska man inte hävda att man är obunden.

/Micke
Intressant med din syn på saker och ting. Jag vet ju att du åtminstone tidvis hade mycket god insyn i verksamheten.
Citera
2012-10-10, 21:38
Medlem
felias avatar
Jag har länge varit prenumerant på NI men nu känner jag att det är nog. Jag tänker inte fortsätta abonnera på tidningen utan istället donera pengar till Realisten/Nationell.nu, vilka jag gärna skulle vilja se i pappersformat. Jag vet inte hur turerna går inom ND men det här är inte första gången partiledaren uppträder som en despot, beklämmande att ha en dylik konflikt inför öppen ridå. Tragiskt när en vällovlig tanke utmynnar i revirpissande.
Citera
2012-10-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillor
1. Har Söderman lett NI någon gång?
2. Har tidningen varit urfattig någon gång (Vavras agerande på slutet åsido)?

1: lett är väl en definitionsfråga, han hade enligt uppgift mycket att säga till om då vavra fick stryk och var borta.
tanken var ju att sanna skulle sitta som CR ett tag sen skulle söderman ta över.

2: det är vavras uppgifter från radio framåt som jag baserar det på, inget annat.
Senast redigerad av svempakungen 2012-10-10 kl. 22:30.
Citera
2012-10-10, 22:41
Moderator
MrFishboys avatar
Känns som en ny Lars Lindén-affär, väldigt tråkigt att rörelsen ska gå under på grund av att småpåvarna inte kan hålla sams i sandlådan...

Väldigt tråkigt..

Och det får mig osökt att tänka på vad en kulturmarxist en gång sa; "Den nationella rörelsen är det största hotet mot den nationella rörelsen."
Citera
2012-10-11, 04:41
Bannlyst
Ytterligare ett intressant inlägg i debatten.

Citat:
Många här visar nu sin avsky mot Marc osv. Absolut med all rätt. Men det kan bara vara så att många i rörelsen och speciellt Nationell Idags anhängare inte känner till Vavra Suk ordentligt. Det finns inte ord för hur sanslöst det är att han i konflikter i över 10 års tid tagit strid för Marc och att dårskapen har kunnat fortgå ENDAST pga Vavras fortsatta stöd. Med Vavras positioner och makt över både partiet och tidningen hade han kunnat fällt Marc vid varje tillfälle och konflikt som ägt rum. Det var inte ens ett år sedan sist som han svek det sista gänget avhoppare som kämpade i en öppen konflikt i månader.
Det gäller att förstår sig på Marc och Vavras karaktärer. De har arbetat ihop i 14 år och varit otroligt maktlystna och styrt ut många goda idealister till höger och vänster. Vad som karaktäriserar en idealist i mina ögon i första hand inte huruvida man arbetar utan ersättning utan att man alltid gör det som är BÄST FÖR SAKEN. Ibland får man då kliva åt sidan själv vilket aldrig kommit på fråga för herr Suk och Abramsson.
Vavra har upprepade gånger svurit att partiet aldrig skulle tappa kontrollen över tidningen. Marc och Vavra har ständigt trixat och positionerat sig för att behålla makt. Det är snarast ett under att Nationell Idag inte kraschat tidigare så som dem hållit på. Det är bara patetiskt hur mycket pengar som gått direkt till partiet istället för till tidningen och hur många personer dessa herrar försökt anställa för tidningens pengar, hur mycket folk de kört över och struntat i att betala ersättningar till osv.
Styr man ut, sviker och konkurrerar ut andra nationella på det sätt Vavra gjort är det konstigt om man inte till slut får smaka på samma medicin. Vavra må vara en arbetshäst, men har förverkat sin rätt att fortsätta styra över ett verk som varit så ofantligt många fler människors verk än Vavras. Den rätten har knappast Marc istället förtjänat. De borde båda helt lämna sina positioner istället.
Att Vavra, som han hävdade i Radio Framåt, nu säger sig vara öppen mot andra nationella grupperingar är någon taktisk retorik han/de börjat med på senare då de har så dåligt med folk att de inte klarar sig annars. I handling har Marc och Vavra varit extremt konkurrensinriktade och lagt sina egna projekt åt sidan för att försöka hämma konkurrenter. Vavra jublade när SMRs ungdomsförbund Nationell Ungdom lades ned. Det är sådant hyckleri. Det spelar ingen roll hur hårt man arbetar och att man SÄGER sig bara vilja göra det bästa för kampen om man beter sig som de gjort. Jag är fast förvissad om att de aldrig kommer att komma speciellt långt. Tråkigt är det främst för de verkliga idealister vars arbete aldrig gett någon riktig frukt under dessa herrars ledning. Jämför ledarskapet bara med dagens SVP. Där finns inte i närheten av den pestanda av konkurrenstänkande som Marc och Vavra spridit.
Kanske kan denna information vara en läxa för okritiska anhängare. Det är nu big time för Marc och Vavra att ta en rejäl break ifrån kampen nu…
Citera
2012-10-11, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt

/Micke

Som vanligt. Nätets mest hatiska SvP:are vill störa alla nationalister.

Du älskar det Vavra gjort va? Mer effektivt än Söderman kanske, men ändå!

EDIT; Vem "krigar" föresten med dig/er?
Senast redigerad av Gorillor 2012-10-11 kl. 06:10.
Citera
2012-10-11, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xanan

Nej, både oberoendet och utgivningen fortsätter som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in