2012-05-27, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Nu är det ju så att vad ND tycker om saken är ju irrelevant då tidningen inte drivs av dem längre. Så vill Vavra ta in en annons så gör han det, oavsett vad Marc & co anser om det.

/Micke

Fast tidningen i sig är ju även den nationaldemokratisk.
Citera
2012-05-27, 23:01
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Fast tidningen i sig är ju även den nationaldemokratisk.
Nja... På papperet möjligtvis, den är nationalistisk mer än något. Orsaken till att Marc tillåtits få utrymme trots minst sagt mediokra artiklar och analyser är att han helt sonika ägde en större del av tidningen.

/Micke
Citera
2012-05-27, 23:14
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligochmysig
Varför skulle en nationaldemokratisk tidning har annonser från en parti som SvP?

Så du menar då att tidningen enbart ska understödja ND och inte andra nationalistiska alternativ? Det existerar ju inte fler organisationer inom den nationaldemokratiska "rörelsen" än ND. På vilket sett kommer då tidningen skilja sig från en partistyrd sådan?

Citat:
Tvärtom, jag skulle säga att förutsättningarna finns för att resultatmässigt göra partiets bästa resultat 2014.

Du gör ju bort dig. Du motiverar inte vilka dessa förutsättningar är. Partiet har tappat stort i alla val sedan den nuvarande partiledaren tog över! Man har år efter år tappat allt från aktivister till höga partiföreträdare (i mängder). Hela styrelser avgår. Alla pekar ut MA som en galen despot. Som utomstående (som tidigare lagt sina röster på just ND) framstår det ju som helt galet att lägga en röst på ett sådant parti.

Citat:
Nu är det ju så att vad ND tycker om saken är ju irrelevant då tidningen inte drivs av dem längre. Så vill Vavra ta in en annons så gör han det, oavsett vad Marc & co anser om det.

/Micke

Vavra framstår som en vettig människa och efter vad man kunnat snappa upp verkar han ha varit drivande i att göra tidningen obunden. Det är förhoppningsvis då så att han i egenskap som redaktör ser kampen i ett större perspektiv och gynnar alla sunda nationalistiska alternativ.
Citera
2012-05-27, 23:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Vavra framstår som en vettig människa och efter vad man kunnat snappa upp verkar han ha varit drivande i att göra tidningen obunden. Det är förhoppningsvis då så att han i egenskap som redaktör ser kampen i ett större perspektiv och gynnar alla sunda nationalistiska alternativ.
Vavra har sina sidor, men att han värnar folket och landet framför partipolitik tror jag ingen behöver tvivla på.

Att få tidningen obunden är något som man jobbat länge på, den första steget som märktes utåt togs väl någon vecka innan jag avslutade mitt engagemang. Men tankarna har funnits där i evigheter och man har funderat, klurat och diskuterat.

/Micke
Citera
2012-05-28, 09:43
Bannlyst
Citat:
Så du menar då att tidningen enbart ska understödja ND och inte andra nationalistiska alternativ? Det existerar ju inte fler organisationer inom den nationaldemokratiska "rörelsen" än ND. På vilket sett kommer då tidningen skilja sig från en partistyrd sådan?

Du gör ju bort dig. Du motiverar inte vilka dessa förutsättningar är. Partiet har tappat stort i alla val sedan den nuvarande partiledaren tog över! Man har år efter år tappat allt från aktivister till höga partiföreträdare (i mängder). Hela styrelser avgår. Alla pekar ut MA som en galen despot. Som utomstående (som tidigare lagt sina röster på just ND) framstår det ju som helt galet att lägga en röst på ett sådant parti.

Ja varför skulle NI stödja politiska motståndare? Det låter ju löjligt.

Nej min vän, ND har inte "tappat alla". I stället har man organiserat sig så att det troliga är att man 2014 tar mer mandat än tidigare. Att sedan partiets motståndare önskar att det inte vore så en helt annan sak.

Som sagt har NI aldrig varit ett partiorgan, men det är en nationaldemokratisk tidning. Och det finns ju bara ett nationaldemokratiskt parti i Sverige.
Citera
2012-05-28, 10:49
Medlem
mrphonks avatar
Citat:
Nja... På papperet möjligtvis, den är nationalistisk mer än något. Orsaken till att Marc tillåtits få utrymme trots minst sagt mediokra artiklar och analyser är att han helt sonika ägde en större del av tidningen.

/Micke

Enligt Windeskog (och han bör väl veta) så är ägandeförhållandena oförändrade http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=56413&p=631322&viewfull=1#post631 322

Alltså, Marc kontrollerar fortfarande ägandet av tidningen. Skillnaden är att Hill som inte var medlem i ND petas till förmån för Vavra som är medlem i ND. Tidningen har inte blivit mer oberoende från partiet, det verkar vara en skenmanöver och istället verkar man gå i motsatt riktning.

Mycket tråkigt, men tills något annat förklaras från tidningens håll så är det så jag ser det.
Citera
2012-05-28, 11:28
Bannlyst
Citat:
Vavra har sina sidor, men att han värnar folket och landet framför partipolitik tror jag ingen behöver tvivla på.

Att få tidningen obunden är något som man jobbat länge på, den första steget som märktes utåt togs väl någon vecka innan jag avslutade mitt engagemang. Men tankarna har funnits där i evigheter och man har funderat, klurat och diskuterat.

/Micke

Skall verkligen du som hängt ut minst en helt oskyldig som pedofil bedöma andras politiska texter?
Citera
2012-05-28, 11:57
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Skall verkligen du som hängt ut minst en helt oskyldig som pedofil bedöma andras politiska texter?
Nu får du nog dra ner på spriten lite, nämner jag ens texter/artiklar i det du citerar. Vidare har jag ju inte släppt böcker som inte är corrade eller ledarartiklar med skrivfel, grammatiska fel, etc etc. De artiklar och texter jag släppt har alla hållit god kvalité. De texter som Marc fått sätta namnet på som inte behövde rättas in absurdum är de som jag, Vavra och Söderman skrev åt honom.

Och ska vinde det Windeskog skrivit så blir man fan mörkrädd, hans bok är ju ett praktexemplar på hur det går när fylltrattar får skriva böcker. Karlstrand däremot kan faktiskt skriva. Satsa på partistrategen i fortsättningen.

/Micke
Senast redigerad av M.Skillt 2012-05-28 kl. 11:59.
Citera
2012-05-28, 12:04
Bannlyst
Citat:
Nu får du nog dra ner på spriten lite, nämner jag ens texter/artiklar i det du citerar. Vidare har jag ju inte släppt böcker som inte är corrade eller ledarartiklar med skrivfel, grammatiska fel, etc etc. De artiklar och texter jag släppt har alla hållit god kvalité. De texter som Marc fått sätta namnet på som inte behövde rättas in absurdum är de som jag, Vavra och Söderman skrev åt honom.

Och ska vinde det Windeskog skrivit så blir man fan mörkrädd, hans bok är ju ett praktexemplar på hur det går när fylltrattar får skriva böcker. Karlstrand däremot kan faktiskt skriva. Satsa på partistrategen i fortsättningen.

/Micke

Som sagt, hellre att en korrekturläsare gör ett misstag än att hänga ut oskyldiga. Sedan skall man nog inte alls skriva om politik om man inte kan ämnet, lättare då att påstå att man skrivit texter i andras namn. Men bra då om du till sist hamnat i ett sällskap där kraven på politisk kunskap inte är något viktigt.
Citera
2012-05-28, 13:19
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Nej min vän, ND har inte "tappat alla". I stället har man organiserat sig så att det troliga är att man 2014 tar mer mandat än tidigare. Att sedan partiets motståndare önskar att det inte vore så en helt annan sak.

Som sagt har NI aldrig varit ett partiorgan, men det är en nationaldemokratisk tidning. Och det finns ju bara ett nationaldemokratiskt parti i Sverige.

Möjligen har ND ökat i något kommunalval, du får väldigt gärna delge den informationen om det stämmer. I Riksdagsval har man minskat från 9248 röster (2002) till 3064 röster (2006) och i sista valet 1141 röster (2010).
Citera
2012-05-28, 13:26
Bannlyst
Citat:
Möjligen har ND ökat i något kommunalval, du får väldigt gärna delge den informationen om det stämmer. I Riksdagsval har man minskat från 9248 röster (2002) till 3064 röster (2006) och i sista valet 1141 röster (2010).

Jo, man har tappat i alla riksdagsval, något som jag ser som utan värde. Däremot är jag övertygad om att man har bättre lokala förutsättningar 2014 än tidigare och kan ta fler mandat än tidigare (vilket ju iofs inte är mycket i sig, men ökningar är ju i rätt riktning).
Citera
2012-05-28, 14:30
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:

Ser tidningen Nationell Idag Svenskarnas Parti som en politisk motståndare?! Tidningen har en kolumnist (JDG) som tillhör Svenskarnas Parti och jag tycker man fram till nu gett partiet ganska positiv uppmärksamhet (t ex fick ju SVP och FNU:s 1:a maj demonstration mer utrymme än ND:s dito). Det är kanske något som kommer ändras när tidningen nu blivit "oberoende"?

Det där med "politisk motståndare" är en ganska intressant inställning och kanske inte så vidare smart då det av tidningens ca 2000 prenumeranter lär finnas en hel del knutna till Svenskarnas Parti (eller sympatisörer till partiet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in