Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-19, 13:21
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag är trött på att behöva vara någon jävla dadda till dig

nej du orkar inte läsa vad du hänvisar till. borde vara hur lätt som helst för dig och bara säga något nummer (alla tabeller/grafer är numrerade) på tabell/graf som finns i rapporten som visar mätningarna
Citera
2010-11-19, 13:26
  #218
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
nej du orkar inte läsa vad du hänvisar till. borde vara hur lätt som helst för dig och bara säga något nummer (alla tabeller/grafer är numrerade) på tabell/graf som finns i rapporten som visar mätningarna
Som sagt, jag tänker inte slösa mer tid på den rapporten. Du har inte svarat på en enda fråga rörande den hittills oberoende av hur mycket jag försökt förklara (tror du t ex fortfarande att det bara är hur länge folk lever och läkartäthet som de tittar på?). Så vi kan ta en annan rapport i stället.

EHCI tycker att svensk vårdkvalitet är mycket bra, men att den dåliga tillgängligheten drar ner det totala betyget. Den rapporten är dessutom mycket, mycket tydligare än WHO:s rapport så du kanske lyckas förstå vad som står. Har du lust att berätta varför de har fel?
Citera
2010-11-19, 13:59
  #219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Så vi kan ta en annan rapport i stället.
Har du läst den? JA eller NEJ
Citera
2010-11-20, 13:19
  #220
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Var bor du, i paradiset? Alternativ är du kändis? Känd politiker? Jag har varit på akuten i 12 timmar en gång. Får man hjälp inom 10 minuter är man döende och behov av intensivvård.


Du kan väl berätta för församlingen vilken åkomma du hade om du väntade 12h på akuten?


Är man urakut sjuk får man hjälp urakut, dvs omedelbart.
Citera
2010-11-20, 15:00
  #221
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Har du läst den? JA eller NEJ
Ja, jag har last den. Har du sjalv last EHCI-rapporten som sager att kvaliteten pa svensk sjukvard ar mycket god? Haller du med dem eller har du lust att forklara varfor du tycker att de har fel?
Citera
2011-04-23, 20:28
  #222
Medlem
Mina erfarenheter av sjukvården har hittills varit bra. Dock så kvarstår en hel del irritation.

1. Dumma jävla läkarhelveten.

Diagnos: Fullkomligt hjärnsläpp. Träffade min första neuropsykiater som diagnosticerade mig med autism (vederlagt med dsm-IV) men han missade att påminna om den medicin (lamotrigin) som efter 4 jävla år gav mig tillbaka kroppsspråk, koordination, socialt liv, ögonfunktion. Ja den botade i princip ALLT och jag hade aldrig mått så bra. Vem fick jag medicinen av? En inhyrd JUGOSLAV som sade att den var SÄRSKILT EFFEKTIV för människor med AUTISM. Detta "missar" min neuropsykiater helt...

2 Läkare på vårdcentralen

Diagnos: Irriterande Magsyreattacker blandat med allmän oro och surhet. Träffade min första läkare som skulle förnya mina recept på benzo. Något baltiskt fanskap om jag inte minns fel. Träffade henne i ett nersläckt rum. Hennes första fråga: Gör det något om det är släckt? Njaaee...typ..vad fan ska jag säga? Ja det är klart men vad är det för jävla fråga? Börjar angripa mig angående medicinering och biter tillbaka så fort jag nämner Sobril, påstår att hon inte kan skriva ut det "annat än vid rek."
Jag nämner torrt "jag har det, titta i datorn". Efter tio minuters frenetiskt klickande så hittar hon det och verkar inte särskilt glad över sitsen. Skriver ut 25 tabletter åt mig med en sne blick...

Dock var det här jag träffade jugoslaven som trots märkligt utseende var den bästa läkaren jag träffat. Inräknat en svensk läkare på inhyrning pga personalbrist som var det bästa jag haft. Båda två ersatta av en norsk läkare som nu är min egen. Dock bra.

3. Irriterande jävla sjukhusvård

Diagnos: Fullkomligt åt jävla helvete.

Kom in på akuten efter 4 dagars feberattacker, grumlig syn och neurologiska problem. Triage, väntetid osv osv. Får träffa en neurolog från norge (som dock var jävligt noggrann. ) Gjorde penntest och hela paketet, får efter 8 timmars provtagning (de tog typ 5 blodprover), senare inlagt klockan 5 på morgonen på avdelning. Får ta ca 6-7 blodprov, missade urin, fick göra en CT scan av skallen.

Resultaten av allt detta? Inget alls. Ingen diagnos och ingen liten orsaksförklaring. Fick min nystagmus diagnosticerad av Prf. Frisén själv (typ berömd där...) men fortfarande ingen förklaring varför detta skett och blir utskriven av 4 läkare varav 3 är studenter av avdelningens chefläkare som jag inte ens sett en enda jävla gång under resan. ...

4. Ingen provtagning..

Minns när jag var barn och de tog sänkor dagarna i ända, blodprov togs gärna och i vissa fall slushade de skiten på plats. Av någon orsak så slutar de med detta när du är typ 15 för då är du ju såpass gammal att du inte längre ingår i ReinfeldtJugend och då blir man av någon anledning rätt förbisedd. Gamla och barn får ta upp timmar i den jävla stolen, i vuxnas fall så får jag sitta där i typ 10 min pga Elsa 90 år som bara måste få sitta och prata ihjäl någon stackars sköterska tills jag dör.
Min egen husläkare som med åren blev allt misstänksammare frågade mig: tar du droger, när jag kommer in på vårdcentralen helt död efter 3 dagars sömnbrist (jag höll på att spy och falla ihop..). Jag gick inte tillbaka, fick ett recept på atarax och sov äntligen.

GÅ till en svensk vårdcentral och säg "prover" så säger de "dödsjuk?" eller "nääää..sånt..gör vi ty inte..hejdå".

Fanns en gång då läkarna försökte TA REDA på om man VAR sjuk istället för att BORTFÖRKLARA ens symptom och övertyga en om att det beror på stress, kassa relationer, nåt annat humbug.

5. "Stress är alltings orsak, förutom då vi läkare känner för att sticka dig med nålar.."
Diagnos: Ett neurologiskt helvete för oss som kommer väl informerade och förberedda till akut/vårdcentral.

Stress, detta ord...detta förbannade ord. Det skojiga är att precis varenda jävla människa springer till akuten dagarna i ända med coloncancerindikationer eller ont i nån jävla kroppsdel utan att för den sakens skull prova sedvanlig hemmedicinering, typ ALVEDON, SOVA, SLUTA DRICKA VARJE HELG OSV OSV. Merparten av de idioter som tar upp svensk sjukvård har faktiskt välfärdssjukdomar och det bekommer dem inte att daglig rökning eller helgsupande så skåpen rungar FAKTISKT KAN HA EN NEGATIV INVERKAN.

Men stress har blivit ett inneord i dagens mer eller mindre havererande samhälle. Precis ALLT kan förklaras med stress, vårt samhälle är stressat, du är stressad, din mamma är stressad, dåliga astrala fluktuationer i neurallagren, för lite fisk i kosten, för mycket fisk i kosten, fiskhuvuden i övre esophagus...kort sagt allting kan botas med lite "stresslindring". Överallt får jag höra hur milt sagt oroande symptom bortförklaras med stress vilket i sin tur orsakar en relativ härdsmälta då 99 % av de mongon som söker upp vård vägrar att fundera över sin livssituation utan blint går med på att de antagligen är döende och ber läkarna om just respit att inte ändra på sig ett skit (så de kan fortsätta sin destruktiva livvstil) medan vi andra som mer än gärna lever ett gott liv får vänta på att ett modemagasin eller senaste numret av "Vård för alla" skriver att symtom faktiskt borde tas på allvar och att stress inte orsakar precis allting. Detta hade underlättat då dessa vardagssjuka idioter som lever kassa liv istället hade supit ihjäl sig (så slipper vi er..) och jag hade kunnat vara saklig och slippa bli omskriven som ett fall för "stress":

Resultat: Ett otal irriterande konfrontationer med diverse patrask som trots att de arbetar i en kolgruva blir förvånade över smärtor i bröstet...

6. Labbresultat
Diagnos: Ett helvete som sträcker sig i flera cirklar runt din sjukhussäng

I dagens medicin så kan läkare se mer och mer från ett blodprov. Det logiska för politiker (trots att de saknar hjärna och spelar tennis som hobby de tramshororna) borde då vara att tänka: Alltså om vi då bygger två labb till och avlastar läkarna så kommer de att kunna utesluta de fall som inte är sjuka snabbare, kunna finna dem som ÄR sjuka snabbare och kommer att kunna hjälpa de som REDAN är sjuka ännu snabbare. Resultaten av sådana insatser skulle innebära att sjukhusen i sig skulle bli kostnadseffektivare och att färre patienter skulle behöva lägga in sig, antingen i väntan på behandling eller vid sådan. Som plus så skulle detta öppna upp vårdplatser för dem som faktiskt BEHÖVER läggas in. Men icke. Våra kära slemproppar politikerna spelar tennis och runkar av racketena med händerna allt snabbare när de istället skär ner på sådant. De skär ner på allt i princip.

Resultat: Vi får vänta något otroligt (med sämre vård, stressade läkare etc), då sjukhusen tillämpar METS som i princip säger att du som är allvarligt sjuk får vård direkt och vi med symptom som det kanske inte ser så farligt ut på ytan, men som kan vara livshotande får vänta längst. Till sin hjälp har akuten bårvagnar och ockulär undersökning. Jag ska prova att spotta lite blod på golven nästa gång så kanske jag får en röntgen av benet om 4 timmar istället för 14.

Ja detta är bara ett fåtal saker..trots det har jag haft rätt god kontakt och fått hjälp när jag behöver..men det är irriterande då alla hela jävla tiden ska "remittera" och "hänvisar" en tillbaka till VC osv osv.
Citera
2011-07-03, 11:29
  #223
Medlem
Jag är inte nöjd med sjukvården.
Sitta över 4timmar på akuten med en hundbiten 7åring och vara hemma kl 3 på natten är inte bra.
Diagnosen,det blir nog bra annars får ni komma tillbaka om några dagar.
Akut besöket var mycket värre än hundbettet,helt klart.

Kan också konstatera att akutvården inte anpassats till den ökade invandringen.
Som svensk var jag i minoritet på akutens väntrum

För ca 8år kliade ett födelsemärke och fick det kollat av läkare,var inget allvarligt då.
Men jag skulle årligen bli kallad för undersökning av andra födelsemärken jag har.
Hitills har jag inte blivit kallad en enda gång till nån koll.

Jag har en sned stortå (kärringtå) som läkare bedömde inte var tillräckligt sned för nästan 4 år sen.
Återigen skulle jag bli kallad 1 år senare för ny bedömning men detta har ej skett.
Ändå försäkrade jag mig om att det var de som kalla mig för ny koll.

Skattepengarna borde nog kunna ge lite bättre sjukvård,nu är det ju ingen som är riktigt sjuk som orkar tjata till sig den vård man skulle behöva,Kasst
Citera
2011-07-12, 01:04
  #224
Medlem
devafandas avatar
byråkratin inom vården är skrämmande!! morsan får alltid knölar på skallen liknande större bulor som hon tar bort en gång vart 10-7de år eller liknande och ingreppet är inget allvarligt och utförs på en kvart. nu till saken!

familjen bor i en mindre håla och morsan tänkte att om hon åker till den större mottagningen en mindre bit från hålas så kunde hon boka en tid för att ta bort knölarna i borås längre fram i tiden. svaret hon fick var att hon måste gå via den lokala mottagningen för att få en tid. okey tänkte morsan och när hon kom hem så tog hon en promenad till mottagningen vilket ledde till en tidsbokning till mottagningen hon hade lämnat samma dag!

när hon senare vid utsatt tid återvände till den större mottagningen så gjordes proverna trotts att morsan påpekade att hon hade tagit bort dessa knölar säkert 5-6 gånger och att det inte var någon idé att ta nya prover då det alltid hade varit samma resultat. menmen proverna gjordes och visst var det samma resultat som alla dom andra gångerna och hon fick bokat en tid till borås för att ta bort knölarna vilket hon nu har gjort.

väldigt mycket tid och resurser lades ned i onödan utan uppenbar anledning.. det är uppenbart att skattepengarna inte används optimalt samt att mängden skulle behöva ökas
Citera
2013-02-04, 18:44
  #225
Medlem
Slet av en hamstringsmuskel för ett och ett halvt år sedan.

Går till VC. Naturligtvis en invandrare som "misstänkte blodpropp" pga att venen var synlig (doih), när jag haltar och säger: Jag har slitit av en muskel.

Okej, tänker vi, vi röntgar det där. Väntetid? 3 och en halv månad. Undersökning? 5 min. 5 jävla minuter och idioten till läkare skriver 3 rader tillbaka till VC, min läkare säger: Vi har haft problem med dem förr, jag kan inte göra något med detta.

Tack Reinfeldt. Direct Röntgen heter pissföretaget som genom upphandling fått ALLA RÖNTGENKONTRAKT. Dvs jag kan inte ens vända mig till sjukhuset, tack.

Får höra, skada på semitend. alt seminmemb, ärrbildning , 8cm jack. Okej. Fine. Men behandling?

Det där läker själv.

My fucking ass att det gjorde, jag fick flera inflammationer i knäna över ett års tid och får nu gå med ortos pga stora stabilitetsproblem. Senor och fästen är ansträngda.

Det värsta är: Jag orkar inte söka igen. Jag orkar inte sitta där som en jävla pinne i en bok mer. Man orkar inte. Det fanns en jävla tid då man blev opererad och lagad men icke nu, nej nej.

"Det läker". Jaha, så trots de miljoner jävla strumpebandsrehabövningar jag gjort (jag kan itne lägga vikt på knät heller) så är muskeln inte ett piss starkare. Kunde dra 15 kilo på baksida lår. 15 kilo! Innan kunde jag dra över det dubbla.
Citera
2013-02-26, 19:39
  #226
Medlem
Här har ni nog svaret på vad som pågår med svensk sjukvård. Horribel läsning, men tyvärr
nog som det ser ut idag.

För min del är det förmodlingen privatvård som gäller i framtiden, trots att jag betalar skatt.

http://www.dn.se/kultur-noje/vad-var...-dodade-herr-b
Citera
2013-02-27, 17:11
  #227
Medlem
xertions avatar
Bor utomlands i vad svenskarna kallar ett "U-land" (Thailand). Vården här är så extremt mycket bättre än i Sverige. Det blir bara pinsamt att jämföra.

Visst det är privat vård, men att försäkra mig för det kostar någon tusenlapp om året med 7-15% skatt istället för 30-50%. I'll take it!

Senast jag var inne så stod de med bår vid ingången när vi kom med bil till akuten då jag hade en "Extreme Food Poisoning", ingen väntetid alls utan direkt in i ett akutrum för provtagning med läkare och flera sjuksköterskor.

Blev sedan flyttad till privat rum som kan jämföras med ett fint hotell med 42-50" TV med HBO och massor av andra filmkanaler, minifrys med gratis läsk och vatten, stort eget badrum som krossar de flesta hotell-badrum. Sängen var stor och bekväm och de hade även extrasäng i rummet för min flickvän.

De kom in varannan timme och kontrollerade mina värden och jag fick ligga över natten och stannade totalt ca 30h. Maten var fantastisk (Fick fasta första 20h typ) och det fanns Starbucks, Salong och annat som min flickvän kunde ta del av medan jag låg död. Free wifi också till laptopen.

Jämfört med Sverige senast jag åkte till Akuten efter en trafikolycka så fick jag vänta i akutens väntrum i ca 4h, när jag sedan väl blev mottagen så frågade dom vad jag varit med om (vilket jag redan berättat en gång) och när de fick höra att jag varit med i en trafikolycka så fick jag en sådan där stor nack-krage och grejer.

Det är ju jävligt värt sisådär 5-6 timmar efter olyckan inträffade... Fick sedan ligga i ett äckligt rum med en plåtsäng. Fy fan.

Hoppas aldrig mer jag behöver besöka sjukvården i Sverige.
Citera
2013-02-27, 17:37
  #228
Medlem
Min erfarenhet av svensk sjukvård är bra, men, svenska läkare verkar vara jävligt sega, eller, lata? Man måste stå på sig själv på ett annat sätt jämfört med hur jag blitt bemött utomlands (bott utomlands), helst ska man veta vad som är fel, och vilken medecin man ska med.

Men, de kan sina saker ändå.

Jag bodde i USA i tio år, hade fel försäkring, blev NEKAD vård på ett sjukhus vid gift i ögonen (träffade på ett elakt kryp i trädgården), som tur var var det inte långt till nästa, annars hade jag blitt blind.

Sedan, så, till alla kvinnor här, vi hade en tidig födsel, det händer tyvärr, räkningen i USA? Slutade på 650.000 $

Räkning på detta i Sverige? Kostnaden för akut besöket.


Så, imho, sådana saker gör det ändå värt vårt system, för närvarande, det verkar ju som de vill åt USA hållet till slut.. :}
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback