• 27 270 online
  • 1 199 308 medlemmar
  • 62 130 984 inlägg
2010-11-16, 22:25
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Min erfarenhet av svensk sjukvård är att den är extremt dålig trots världens högsta skatter.

Enbart att träffa en doktor så måste man vänta flera veckor.
Akutmottagningarna är överfulla.
Läkare klarar inte att diagnostisera enkla åkommor.

Kommer man till sjukvården för hjälp så har dem illvilligt nekat för man måste göra det och det och det innan och det man pratar med måste man övertyga att man är sjuk som en slags ogenomtränglig brandvägg.

Enligt alla läkare är man simulant och för att de ska kunna diagnostisera så måste man i stort sett komma med något de kan se, t.ex. ett avhugget ben. Deras abstakta tänkande är noll idag.

Utomlands har jag lyckats få sjukvård relativt snabbt och det har inte varit några större problem.

Mitt tips, bli inte sjuk i Sverige, det är livsfarligt.
Citera
2010-11-16, 22:27
Medlem
Vården är kass för alla som betalar skatt och jobbar. De som har bra vård är handikappade, sjukskrivna, invandrare, folk som går på socialen, politiker OSV. Fuck svensks sjukvård.
Citera
2010-11-16, 22:51
Medlem
Ja. Den är extremt dålig anser jag, just i förhållande till skatterna.
Har själv haft en del hälsoproblem och tvingats söka mig till privata alternativ, det är för jävligt. Systemet är en koloss och de som jobbar i det ser inte problemen, inte heller några lösningar eller nytänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av fistingman
Vården är kass för alla som betalar skatt och jobbar. De som har bra vård är handikappade, sjukskrivna, invandrare, folk som går på socialen, politiker OSV. Fuck svensks sjukvård.

Det där kan du omöjligt mena om du själv upplevt sjukvårdssystemet. Skulle vården/arbetsmarknaden fungera så skulle det inte finnas problem för dessa grupper.
Jag menar dock inte att den skulle vara bättre för arbetande, jag är rätt övertygad om att den är lika dålig för alla, särskilt om du är sjuk- utan att benen sticker ut genom kroppen och blodet sprutar.
Citera
2010-11-16, 22:55
Medlem
Jag har exakt lika dålig erfarenhet av vården som du har.
Det finns ingenstans att vända sig till om man har blivit felbehandlat utan
farbror doktorn som sitter och söker på ord som "feber" på google har alltid rätt.
Citera
2010-11-16, 22:59
Medlem
Överfullt med blattar i allerstädes väntrum.De springer f-n till sjukhuset om de tappat ett hårstrå.

En blatteläkare som inte ens kan tala vettig svenska möter upp,ragglar något osammanhängande och sedan är det att vänta tre månader på remiss och sedan ytterligare minst tre månader på operation utförd av någon suspekt tredje världen doktor..som fått sitt diplom via inköpsvägen.

Allt detta fantastiska med Moderaterna vid rodret och med världens högsta skatteuttag.Hänger allt ihop till slut? You bet.
Citera
2010-11-16, 23:12
Medlem
Offsures avatar
När vården är "gratis" så blir kvaliteten och tillgången därefter.
Citera
2010-11-16, 23:21
Medlem
Majasodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fistingman

Den är också mycket bra för transexuella!

Men för din vanliga svensson, ja.. livsfarligt, min mamma dog nästan av en
lever infektion som hon hittade på ett afrikanskt sjukhus.

Edit: 100 inlägg YAY! är jag cool nu?
Senast redigerad av Majasoda 2010-11-16 kl. 23:30.
Citera
2010-11-16, 23:27
Medlem
Jag fick rådet av läkaren på VC att klippa bort ett stort, infekterat födelsemärke på ryggen själv, med en (t.ex.) sax.

Inte ett ord om infektionsrisk eller hur faaan man ska nå/se vad man gör med en sax på ryggen!

Så dålig är svensk sjukvård.
Citera
2010-11-16, 23:41
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
När vården är "gratis" så blir kvaliteten och tillgången därefter.

Vården är "gratis" i hela världen. Alla människor i utvecklade länder betalar för sjukvård i form av sjukförsäkring.
Citera
2010-11-16, 23:46
Medlem
Leif Ds avatar
Svensk sjukvård är ganska bra, men väldigt svåråtkomlig. Den präglas av dock av del problem;
På grund av den politiska styrningen är den väldigt ineffektiv. Man får alltså ut väldigt lite vård per krona.
En annan effekt av den polistiska styrningen är att det saknas ansvar. När något går fel så fungerar inte uppföljning och information så samma fel upprepas gång på gång runt om i landet. Säkerhetstänket är noll. Det finns heller inget intresse från politikerna att göra något åt saken. Säkerhetstänk och hantering av detta är ofta alldeles för komplext för en politiker att kunna förstå.
Citera
2010-11-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Min erfarenhet av svensk sjukvård är att den är extremt dålig trots världens högsta skatter.

Enbart att träffa en doktor så måste man vänta flera veckor.
Akutmottagningarna är överfulla.
Läkare klarar inte att diagnostisera enkla åkommor.

Kommer man till sjukvården för hjälp så har dem illvilligt nekat för man måste göra det och det och det innan och det man pratar med måste man övertyga att man är sjuk som en slags ogenomtränglig brandvägg.

Enligt alla läkare är man simulant och för att de ska kunna diagnostisera så måste man i stort sett komma med något de kan se, t.ex. ett avhugget ben. Deras abstakta tänkande är noll idag.

Utomlands har jag lyckats få sjukvård relativt snabbt och det har inte varit några större problem.

Mitt tips, bli inte sjuk i Sverige, det är livsfarligt.
Lite statistik skulle vara lämpligt. Jag har aldrig haft problem att få träffa en doktor med kort varsel (då menar jag 10 minuter). Det längsta jag väntat på en akutmottagning är en timme.
Citera
2010-11-16, 23:49
Medlem
the-consuls avatar
Finns två sidor av myntet. Jag skulle inte tveka att kalla svensk sjukvård för en av världens bästa!
Men det beror ju på var i kedjan man är. Snackar vi vårdcentral, akuten osv. är det rent kasst. Då tänker jag främst på tillgängligheten, men ibland också på kvaliteten. Folk som skickas hem med tumörer, hjärtproblem etc.
Men har man väl kommit förbi den spärren och kommit in på de större enheterna, bli kvaliteten bättre och ännu "högre upp i kedjan", universitetssjukhusen och karolinska osv. snackar vi världens bästa sjukvård, som grejar det mesta i avancerad sjukvård.

Men som sagt det kräver ju att man kommer in, få en tid tre månader senare och sen ha tur och få rätt tomte på VC eller akuten som kan föra en vidare in i systemet.
Citera