2014-11-10, 19:09
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Nu när jag sålde en liten del av Avanza Zero fick jag vänta en vecka innan pengarna syns på kontot, numera står det tre dagar för "Syns på kontot sälj". För bara några veckor sedan skedde detta nästa dag... Why?

Inte en vecka, 6 dagar, (fredag-torsdag 141107-141113)

Antagligen gick affären igenom måndag eftersom du sålde efter kl 13 på fredagen. Då syns pengarna på kontot efter tre dagar, dvs torsdag.
Citera
2014-11-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Antagligen gick affären igenom måndag eftersom du sålde efter kl 13 på fredagen. Då syns pengarna på kontot efter tre dagar, dvs torsdag.

Jag kan räkna, varför har de ändrat till tre dagar från att tidigare haft nästkommande dag, det var frågan
Citera
2014-11-10, 19:58
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Jag kan räkna, varför har de ändrat till tre dagar från att tidigare haft nästkommande dag, det var frågan

Enligt fondbestämmelserna från 2013-03-07 så:

Citat:
Likvid för inlösta andelar utsänds från bolaget tre bankdagar efter inlösendag.

https://www.avanza.se/aza/avanzafond...stammelser.pdf
Citera
2014-11-30, 15:57
Medlem
Baachs avatar
Finns det någon "for dummies"?
Hur börjar man?
Jag har sedan länge ett konto hos Avanza men har inte haft tillräckligt stabil ekonomi förren nu. Nu när jag vill börja så har jag ingen aning om hur man ska göra. Ska man sätta in pengarna på Aktie och fondkonto eller Investeingssparkonto? Vad gör man sen?
Citera
2014-11-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Finns det någon "for dummies"?
Hur börjar man?
Jag har sedan länge ett konto hos Avanza men har inte haft tillräckligt stabil ekonomi förren nu. Nu när jag vill börja så har jag ingen aning om hur man ska göra. Ska man sätta in pengarna på Aktie och fondkonto eller Investeingssparkonto? Vad gör man sen?

Sätt in pengarna på ISK-kontot (Investeringssparkontot). Dagen efter att du gjort inbetalningen från din andra bank så ska pengarna finnas tillgängliga som ett saldo på kontot i Avanza. Detta saldo använder du sedan för att köpa fonder eller aktier. Leta reda på det du vill köpa och gå in på denna sida, så finns det en knapp "Köp" som man klickar på för att handla.
Citera
2014-11-30, 20:22
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarks
Sätt in pengarna på ISK-kontot (Investeringssparkontot). Dagen efter att du gjort inbetalningen från din andra bank så ska pengarna finnas tillgängliga som ett saldo på kontot i Avanza. Detta saldo använder du sedan för att köpa fonder eller aktier. Leta reda på det du vill köpa och gå in på denna sida, så finns det en knapp "Köp" som man klickar på för att handla.
Kan vara bra att ändra courtageklass också om man handlar för mindre summor.
Citera
2014-12-15, 18:44
Medlem
Hejsan. Funderar på att öppna ett aktie/fond-baskonto på Avanza för att lära mig mer om aktiehandel m.m. Är dock nybörjare och har en liten fundering, då jag inte kan mycket om aktier generellt. Jag har lite aktier i Ericsson och TeliaSonera sen tidigare. Det är en riktig nybörjarfråga, men kan jag på något sätt "föra över" dessa till mitt Avanzakonto och sälja dem där för att få kapital att handla aktier med?

Mvh
Citera
2014-12-15, 20:59
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recoleta
Hejsan. Funderar på att öppna ett aktie/fond-baskonto på Avanza för att lära mig mer om aktiehandel m.m. Är dock nybörjare och har en liten fundering, då jag inte kan mycket om aktier generellt. Jag har lite aktier i Ericsson och TeliaSonera sen tidigare. Det är en riktig nybörjarfråga, men kan jag på något sätt "föra över" dessa till mitt Avanzakonto och sälja dem där för att få kapital att handla aktier med?

Mvh

Här kan du flytta dina värdepapper till Avanza:

https://www.avanza.se/mina-sidor/ove...rdepapper.html

Tänk på att skriva ner din anskaffningskostnad för aktierna, för det tror jag inte förs över. (Så att skatten blir rätt när du säljer dem.)
Citera
2014-12-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Här kan du flytta dina värdepapper till Avanza:

https://www.avanza.se/mina-sidor/ove...rdepapper.html

Tänk på att skriva ner din anskaffningskostnad för aktierna, för det tror jag inte förs över. (Så att skatten blir rätt när du säljer dem.)

Tack så mycket
Citera
2014-12-15, 21:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Att köpa norska utdelningsaktier i sin svenska isk på Avanza, vad innebär det? Sker allt skattemässigt med automatik eller år det smidigare i KF ?
Citera
2014-12-16, 14:55
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Att köpa norska utdelningsaktier i sin svenska isk på Avanza, vad innebär det? Sker allt skattemässigt med automatik eller år det smidigare i KF ?

Hej!

Om du har ett ISK så innebär det att skatteverket automatiskt räknar av den källskatt som du har betalat i samband med dina utdelningar. Det är alltså något som sköts helt automatiskt i din deklaration och du behöver inte göra något speciellt.

Det finns en skillnad i hur avräkningen hanteras på ISK jämfört med KF, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det i en annan tråd. Läs gärna det inlägget och återkom gärna om det är något som du undrar över!

/Dan, Avanza
Citera
2014-12-16, 16:34
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Om du har ett ISK så innebär det att skatteverket automatiskt räknar av den källskatt som du har betalat i samband med dina utdelningar. Det är alltså något som sköts helt automatiskt i din deklaration och du behöver inte göra något speciellt.

Det finns en skillnad i hur avräkningen hanteras på ISK jämfört med KF, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det i en annan tråd. Läs gärna det inlägget och återkom gärna om det är något som du undrar över!

/Dan, Avanza
Så norska är ingen skillnad jämntemot utländska aktier med utdelning? tänkte om det fanns något som gjorde det speciellt för att det är nordiska aktier. Jag vet utländska med utdelning går smidigast med KP, tänkte om jag även behöver köpa norska utdelningsaktier i KP för att få samma smidighet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in