2014-10-20, 15:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Det är väldigt stor skillnad.

Avanza Zero är en fond som du kan köpa och äga i olika kontotyper. Öppnar du exempelvis ett pensionskonto så har du dels en viss avdragsrätt för de insättningar du gör till pensionskontot och dels så binder du pengarna tills du är minst 55 år gammal. Det är alltså inte möjligt att göra några uttag från ett pensionskonto innan du går i pension.

Om du istället köper Avanza Zero i ett Aktie- & fondkonto eller ett Investeringssparkonto så kommer du att kunna sälja fonden och ta ut dina pengar när som helst om du så önskar.

Fonden Avanza Zero går alltså att köpa i olika typer av konton, men det är fortfarande samma fond som du köper oavsett vilket konto du köper fonden till.

/Michaela, Avanza

Värt att nämna kan vara att den avdragsgiltiga summan för pensionssparande sänks från nuvarande 12.000/år till 2.400kr/år 2015 och är tänkt att slopas helt 2016.

Edit:

Ska tillägga att det inte är klubbat än.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...er_3980393.svd
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-20 kl. 15:52.
Citera
2014-10-31, 22:46
Medlem
Isnatts avatar
Jag ska köpa fonder för 150 000:-, är det någon teknisk detalj jag bör känna till och undvika, för att slippa ev onödiga avgifter eller så?
Citera
2014-10-31, 22:59
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Värt att nämna kan vara att den avdragsgiltiga summan för pensionssparande sänks från nuvarande 12.000/år till 2.400kr/år 2015 och är tänkt att slopas helt 2016.

Edit:

Ska tillägga att det inte är klubbat än.

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...er_3980393.svd

Det är 1800 kr från nästa år och inte mycket talar för att det inte skulle träda i kraft. Det är så vitt jag vet inget större motstånd i Riksdagen.
Citera
2014-11-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Men avdragsrätten upp till 10 prisbasbelopp kvarstår (om det beloppet, 440.000 kr för 2014, inte utgör mer än 35% av årsinkomsten) för den som helt saknar tjänstepensionsordning.
Citera
2014-11-03, 18:16
Medlem
Avanza zero NU eller inom längre tid

Hej! Jag är en färsking med lite fonder som jag vill ska öka aningen mer än futtiga 2% per år... och så pass lite engagerad som jag förmår mig vara så har jag lagt min slutröst på Avanza Zero som alla tjatar så jävligt om enkelt för den okunnige o bla bla!

MEN frågan är då... är det läge att köpa det i dagsläget, eller avvakta... vad jag läst mig till är börsen på väg mot ett ras allmänt, och då kanske man skulle vänta in raset och därefter handla billigare? Och sen låta den byggas upp igen stadigt sakta men säkert över några år!

Låter det här vettigt? Jag tror jag ska avvakta... öppen för andra förslag också!
Citera
2014-11-03, 18:36
Medlem
Man kan alltid tänka att det "kommer ett bättre tillfälle".

Och börsras har det varit varningar om sedan urminnes tider.

Kör in det bara och sen glömmer du bort dem till den dag du behöver/vill ha pengarna igen.
Citera
2014-11-03, 18:57
Medlem
bithaxs avatar
Investera över tid så får du ett bra medelpris.
Fonder kostar inte courtage att handla heller.

Annat tips på kortare sikt är ju företagsobligationsfonder då snitträntan på många av dem ligger om kring 5% per år.

Man skall dock akta sig för långa obligationer i nuläget, eftersom det inte är möjligt att räntan kommer sjunka något mer, utan snarare stiga på sikt.
Citera
2014-11-03, 19:20
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Investera över tid så får du ett bra medelpris.
Fonder kostar inte courtage att handla heller.
Är det så med alla fonder?
Citera
2014-11-03, 19:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Är det så med alla fonder?

Courtage vid köp av vanliga fonder har jag inte hört talas om då banken får provision av fondbolagen för att sälja dem. Dock finns det vissa fonder som har avgifter vid köp och sälj, men majoriteten har inte det. Det är nog klokt att kolla upp vad som gäller i varje enskillt fall.
Informationen är lätt tillgänglig på t.ex. avanza.
Senast redigerad av bithax 2014-11-03 kl. 19:47.
Citera
2014-11-06, 21:26
Medlem
Akiyoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammrbean
Hej! Jag är en färsking med lite fonder som jag vill ska öka aningen mer än futtiga 2% per år... och så pass lite engagerad som jag förmår mig vara så har jag lagt min slutröst på Avanza Zero som alla tjatar så jävligt om enkelt för den okunnige o bla bla!

MEN frågan är då... är det läge att köpa det i dagsläget, eller avvakta... vad jag läst mig till är börsen på väg mot ett ras allmänt, och då kanske man skulle vänta in raset och därefter handla billigare? Och sen låta den byggas upp igen stadigt sakta men säkert över några år!

Låter det här vettigt? Jag tror jag ska avvakta... öppen för andra förslag också!

Öppna ISK hos Avanza, googla om du inte vet vad det är. Köp Spiltan Räntefond eller Atlant Stability och sen säljer du dessa och köper Avanza Zero för ett visst belopp per månad, lite beroende på hur stort kapitalet är, kanske med 2,5 % per månad så att inköpen portioneras jämnt under dryga 3 år.
Citera
2014-11-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammrbean

Kombinera gärna AZ men en bra globalfond som Danske Invest/DNB Global Indeks and youre good to go!
Citera
2014-11-10, 17:26
Medlem
Nu när jag sålde en liten del av Avanza Zero fick jag vänta en vecka innan pengarna syns på kontot, numera står det tre dagar för "Syns på kontot sälj". För bara några veckor sedan skedde detta nästa dag... Why?

Inte en vecka, 6 dagar, (fredag-torsdag 141107-141113)
Senast redigerad av Silverstolpen 2014-11-10 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in