2011-09-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det str i fondfaktabladet att Avanza Zero fljer SIX30RX, som inkluderar utdelningar. Det var ocks nytt fr mig (jag vet inte om jmfrelseindex har bytts eller om det alltid varit s).

https://www.avanza.se/aza/avanzafond.../faktablad.pdf

(I vrigt s r vl det relevanta viktningen av innehaven, s vitt jag kan begripa; vilket i s fall kan ske kvartalsvis eller med annat intervall.)

Det ndrades frra ret. Tidigare fick man utdelningarna kontant.

Citat:
Ursprungligen postat av juha890
Vilken helt sinnessjuk frsmring brukar f ver 5000 papp om ret som tillskott till sommarens semester resa.

Det fick du inte frra ret iaf. Avanza zero brjade flja SIX30RX istllet s allt blev automatiskt terinvesterat.

Citat:
det r vl en jvla skillnad att behva slja av istllet fr att f pengarna p kontot. skattefritt som jag har i en kf ocks. fan ska allt bra bara bli smre

Vilken skillnad d menar du? Sitter du med Avanza zero i en kf s br det inte bli ngon skillnad alls.
Citera
2011-09-19, 23:45
Medlem
Om man nu skulle vilja stta en slant p att brsen gr upp under en period p ett par, tre r - r det d smart att mnadsspara (typ en tusenlapp) i AZ under dessa r, eller bttre att kpa en strre fondandel p en gng?

Man kan ju aldrig veta skert vad som ger bst avkastning, men det vore kul att hra andras tankar om detta.
Citera
2011-09-20, 01:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
det r vl en jvla skillnad att behva slja av istllet fr att f pengarna p kontot. skattefritt som jag har i en kf ocks. fan ska allt bra bara bli smre
Du vet ju inte vad du snackar om.

r ju skattefritt att slja i KF med.

Var du n sljer eller fr utdelningen blir ju skatten densamma. Bara gnll.

Att man infr en fondskatt kan ju knappast Avanza gra ngot t, och den gller vl inte i KF eller hur r det? S vad gnller du fr?
Citera
2011-09-20, 01:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
dom dr jvla fitt fonderna kommer roffa t sig pengarna sjlva, hur i helvete ska man kunna ha koll p hur mycket utdelningar dom fr, avanza zero redovisar ju bara hlften av sina innehav, vilka r resten av bolagen egentligen
Anvnd den inte d gnllbarn. Och att de skulle behlla mer n vad som grs nu av samma anledningar (personal, handel osv, i den mn det nu sker och kan gras) r ju bara komiskt.

Ingen tvingar dig att kpa Avanza Zero och tycker du att det r s jttehemskt r det vl bara att du sljer och skaffar ngot annat. Ingen jvel bryr sig, allra minst Avanza skulle jag tro d du bara kostar dem pengar nr du anvnder gratisfonden.
Citera
2011-09-20, 01:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Okej s ndringen till ingen utbetalning kommer gra precis noll skillnad p vrdekningen om man nd tnkt kpa mera Zero fr pengarna? Fr jag kommer ju inte f fler andelar utan vrdekningen kommer vara strre istllet?

En del av det roliga r ju att man kan kpa fler andelar i fonden med utdelningen, nu kommer ju detta utebli, kommer framtida "utdelning" pverkas negativ iom att jag inte kommer ga lika mnga andelar som jag skulle gjort om jag ftt utdelningen och kpt fler andelar?
Det gr ju ingen jvla skillnad vad man n vill gra. Personligen tycker jag att utdelningar r dumt men det har vl haft med dubbelbeskattning att gra? I bl.a. Luxemburgfonderna har man vl sluppit det, och med tanke p att de finns kanske man kan tnka sig att folk faktiskt ser en frdel med dem och efterfrgar dem.
Citera
2011-09-20, 01:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101001001
Om man nu skulle vilja stta en slant p att brsen gr upp under en period p ett par, tre r - r det d smart att mnadsspara (typ en tusenlapp) i AZ under dessa r, eller bttre att kpa en strre fondandel p en gng?

Man kan ju aldrig veta skert vad som ger bst avkastning, men det vore kul att hra andras tankar om detta.
I genomsnitt fr du ju utg ifrn att tid r den viktigaste faktorn och att ju lngre tid desto bttre resultat.

S om du vill ha ut pengarna om 24 mnader s finns de ju inne en lngre tid om du stter in allt nu n en gng i mnaden tills dess.

Vill man dremot spekulera i nr man skall kpa och slja och frska timea det s faller ju tidsaspekten, och att sprida ut inkpen minskar ju risken fr att man hamnar fel (samma sak p uttagen antar jag, men man kan ju alltid frska slja nr det verkar ha gtt upp en del och frska slja nr det har gtt ner en del. Sedan trffar man ju antagligen inte topparna och bottnarna fr det ..)
Citera
2011-09-20, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Det gr ju ingen jvla skillnad vad man n vill gra. Personligen tycker jag att utdelningar r dumt men det har vl haft med dubbelbeskattning att gra? I bl.a. Luxemburgfonderna har man vl sluppit det, och med tanke p att de finns kanske man kan tnka sig att folk faktiskt ser en frdel med dem och efterfrgar dem.

terinvesterar man utdelningen s fr ju ven detta en sorts rnta-p-rnta effekt eftersom fler andelar ju ger fler "nya" andelar vid nsta utdelning. Men om man frn nu inte fr ngon utdelning s kommer dessa andelar utebli. Jag undrar drfr om jag i lngden kommer frlora ngra som helst pengar p den frndring som kommer mot om den inte hade tillkommit?
Citera
2011-09-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
terinvesterar man utdelningen s fr ju ven detta en sorts rnta-p-rnta effekt eftersom fler andelar ju ger fler "nya" andelar vid nsta utdelning. Men om man frn nu inte fr ngon utdelning s kommer dessa andelar utebli. Jag undrar drfr om jag i lngden kommer frlora ngra som helst pengar p den frndring som kommer mot om den inte hade tillkommit?

Har du Avanza Zero i en kf s ska det inte pverka vrdet p innehavet verhuvudtaget.
Vrdet p innehavet ska bli densamma, men avkastningsskatten blir ju lite hgre.

I en vanlig dep kommer man att ka p en schablonskatt p 0,12%. I vrigt beror det p om AZ kommer att ge utdelning (Med mer skatt.) eller ej.
Frndringen Avanza gjorde frra ret dvs att AZ ger utdelning, beskattas och terinvesteras utan mjlighet att f den i kontanter var muppig fr att sga det minsta. I r kom dessutom utdelningen precis innan jordbvningskatastrofen i Japan s ingen som hade Avanza zero hade chansen att kpa nr det brjade lugna ned sig utan blev tvungna att flja med nert.
Citera
2011-10-05, 21:45
Bannlyst
Avanza Zero - varfr steg inte vrdet idag?

Nr jag tittade p mitt fondinnehav idag str det att avanza zero utvecklats 0.00%

Fljer den inte OMX30, som steg med ver 3 % idag?

Ngon som kan svara?
Citera
2011-10-05, 21:46
Medlem
ha lite is i magen, fonder uppdateras senare p dagen och hinner inte komma in. kolla vid 10 tiden ikvll.
Citera
2011-10-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevensailor
Nr jag tittade p mitt fondinnehav idag str det att avanza zero utvecklats 0.00%

Fljer den inte OMX30, som steg med ver 3 % idag?

Ngon som kan svara?

Gick upp 3.75%, deperna uppdateras vl efter 00.00?
Citera
2011-10-05, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
Gick upp 3.75%, deperna uppdateras vl efter 00.00?

Det str dagens datum efter vrdet. Tidigare har de uppdaterats kring 20.00

Men visst ska fonden upp 3,75% ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in