2015-02-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supcz
Glmde en sak. Br jag kpa det p investeringssparkonto?

Ja.
Citera
2015-02-14, 17:35
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Kan ingenting om fonder.

Jag ser att denna fond gick upp 30% under 2014. Stmmer det? S om jag hade satt in 100k vid 2013 slut s hade jag haft 130k p banken vid slutet av 2014 om jag haft ISK?

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nja, den gick upp 15 % 2014. S du hade haft 115 000 vid rsskiftet om du haft ISK.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Detta stmmer (eller ja, 28,5 % r det vl om man ska vara exakt) givet att du tittar p ett rs historik frn i dag. Satte du in pengarna i slutet av 2013 hade du haft runt 15 % istllet. Avanza Zero fljer ju SIX30 Return Index och den stora uppgngen beror p att vi har haft ett strlande brsr. Runt 7-9 % i rlig avkastning r rimligare att frvnta sig, ver en lngre tidsperiod (vilket innebr att fonden kan g ner rtt mycket periodvis).
Slnger in en TOTAL nybrjarfrga i sammanhanget hr, hoppas att det r ok

Enligt exemplet: nr summan lg p 115.000 spnn och det var ett ISK man hade pengarna p. Kunde man d ha lagt en sljorder p 15.000 och d "skrat" hem dem? Och s brjade man om p ny kula med de ursprungliga 100.000? S att man kan konstatera att "detta r har jag tjnat 15.000"...? Jag frstr sjlvklart att man gr miste om rnta-p-rnta om man gr p detta stt, men jag r novis och vill veta hur det fungerar rent praktiskt.

Skattar man ngot p det uttaget?
Hur betalas pengarna ut? Till ens vanliga lnekonto i storbank exempelvis?

Fr Avanza Zero ger vl ingen utdelning, utan kurskningen innebr vl bara att ens investering i fonden kar i vrde?
Citera
2015-02-14, 17:50
Medlem
Du kan skra de 15000 ja, bara att slja en del av fonden. Att slja pverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och stter in lika mycket kan det pverka.
Citera
2015-02-14, 18:44
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WendyL
Du kan skra de 15000 ja, bara att slja en del av fonden. Att slja pverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och stter in lika mycket kan det pverka.
Tack fr svar!

Jag begriper dock inte riktigt "att slja pverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och stter in lika mycket kan det pverka"...?

Menar du att skatten p ISK:n inte pverkas eftersom det r en schablonbeskattning - men att det uppstr en beskattning nr jag fr ver pengarna till ett lnekonto? Det lter mrkligt i s fall.

Hur fungerar det rent allmnt nr man vill faktiskt f ut stlarna och anvnda dem till ngot? I 99% av all lsning jag hittar angende att investera i fonder talas det bara om "p lng sikt", och i de flesta trdar hr p Flashback verkar folk resonera som att sparandehorisonten r evigheten. Jag vill inte vara den med mest pengar i fonder nr jag dr - jag vill kpa saker

Ber om urskt fr nybrjarnivn - frhoppningsvis r det ngon annan grngling som lser och fr gldje av svaren
Citera
2015-02-14, 19:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Tack fr svar!

Jag begriper dock inte riktigt "att slja pverkar inte hur mycket du skattar men om du tar ut till ditt bankkonto och stter in lika mycket kan det pverka"...?

Menar du att skatten p ISK:n inte pverkas eftersom det r en schablonbeskattning - men att det uppstr en beskattning nr jag fr ver pengarna till ett lnekonto? Det lter mrkligt i s fall.

Hur fungerar det rent allmnt nr man vill faktiskt f ut stlarna och anvnda dem till ngot? I 99% av all lsning jag hittar angende att investera i fonder talas det bara om "p lng sikt", och i de flesta trdar hr p Flashback verkar folk resonera som att sparandehorisonten r evigheten. Jag vill inte vara den med mest pengar i fonder nr jag dr - jag vill kpa saker

Ber om urskt fr nybrjarnivn - frhoppningsvis r det ngon annan grngling som lser och fr gldje av svaren

Han syftar nog p att om du tar ut pengarna och sedan stter in samma summa igen vid senare tillflle s blir rets insttningar hgre och drmed ven skatten. Att bara ta ut dom genererar ingen extra skatt.
Senast redigerad av Bbobi 2015-02-14 kl. 19:49.
Citera
2015-02-14, 20:19
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Han syftar nog p att om du tar ut pengarna och sedan stter in samma summa igen vid senare tillflle s blir rets insttningar hgre och drmed ven skatten. Att bara ta ut dom genererar ingen extra skatt.
Okej. Ja, nu nr jag lser p Skatteverkets hemsida frstr jag att insttningarna p ISK pverkar beskattningen.

Schablonbeskattning
Schablonbeskattning sker genom att en schablonintkt berknas. Berkningen grs genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslnerntan vid utgngen av november ret fre beskattningsret. Kapitalunderlaget berknas till en fjrdedel av dels vrdet av sparandet vid ingngen av varje kvartal, dels inbetalningar och verfringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den p detta stt framrknade schablonintkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebr att skatten p den utrknade schablonintkten blir 30 procent. Statslnerntan den 30 november 2013 var 2,09 procent.

Jag tnker att om man vill ta ut "vinst" frn sitt ISK under ret men kanske vid ett senare tillflle pytsa in mer - d br tajmingen vid ingng av varje kvartal vara avgrande fr att pverka skatten? Allts att man tar ut kapital strax fre ett nytt kvartal brjar och stter in mer efter att det har inletts. Tnker jag galet?
Citera
2015-02-14, 20:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Okej. Ja, nu nr jag lser p Skatteverkets hemsida frstr jag att insttningarna p ISK pverkar beskattningen.

Schablonbeskattning
Schablonbeskattning sker genom att en schablonintkt berknas. Berkningen grs genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslnerntan vid utgngen av november ret fre beskattningsret. Kapitalunderlaget berknas till en fjrdedel av dels vrdet av sparandet vid ingngen av varje kvartal, dels inbetalningar och verfringar av finansiella instrument som har gjorts till investeringssparkontot under respektive kvartal. Den p detta stt framrknade schablonintkten ska du redovisa i deklarationen i inkomstslaget kapital. Det innebr att skatten p den utrknade schablonintkten blir 30 procent. Statslnerntan den 30 november 2013 var 2,09 procent.

Jag tnker att om man vill ta ut "vinst" frn sitt ISK under ret men kanske vid ett senare tillflle pytsa in mer - d br tajmingen vid ingng av varje kvartal vara avgrande fr att pverka skatten? Allts att man tar ut kapital strax fre ett nytt kvartal brjar och stter in mer efter att det har inletts. Tnker jag galet?

Om pengarna ska in igen kanske man ska tnka igenom om man verkligen behver ta ut dom.

Du kan ju lgga dom i nn rntefond istllet.

Men det r ju som du skert frstr skitsummor vi pratat om. Ett par tior kanske.
Citera
2015-02-14, 22:16
Medlem
talgoxens avatar
Rtta mig om jag har fel men jag tror att om man stter in 100 000 p ISK 2015 s kar ens skatt med 100 000 / 4 * 0,27 % = 67,5

Dvs. helt sjukt lite.
Citera
2015-02-14, 22:24
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Rtta mig om jag har fel men jag tror att om man stter in 100 000 p ISK 2015 s kar ens skatt med 100 000 / 4 * 0,27 % = 67,5

Dvs. helt sjukt lite.

Snarare:

Vrde ingng kvartal 1: 0 kr
Insttning under kvartal 1: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 2: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 3: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 4: 100000 kr

Summa insttning och vrde: 400000 kr
Kapitalunderlag fr schablonbeskattning: 100000 kr
Att betala: 100000 * 0.0027 = 270 kr

Uppdatering: Sprider du ut inbetalningarna blir det lgre skatt.

Insttning under kvartal 1: 25000 kr
Vrde ingng kvartal 2: 25000 kr
Insttning under kvartal 2: 25000 kr
Vrde ingng kvartal 3: 50000 kr
Insttning under kvartal 3: 25000 kr
Vrde ingng kvartal 4: 75000 kr
Insttning under kvartal 4: 25000 kr

Summa insttning och vrde: 250000 kr
Kapitalunderlag fr schablonbeskattning: 62500 kr
Att betala: 50000 * 0.0027 = 168.7 kr
Senast redigerad av lambdashipstate 2015-02-14 kl. 22:30.
Citera
2015-02-15, 10:40
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Snarare:

Insttning under kvartal 1: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 2: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 3: 100000 kr
Vrde ingng kvartal 4: 100000 kr

Jo, men sjlva insttningen fr du betala 67,5 fr. Sen om du lter pengarna vara kvar p kontot ver en brytpunkt s blir det mer skatt.
Citera
2015-02-16, 11:52
Medlem
Kiingdomofheavens avatar
Funderar p att g in med 3K i Avanza Zero nu i brjan!
Sedan nn tusenlapp till varje mnad.

Lter det bra? Och ska jag anvnda mig av det vanliga Aktie och fondkontot eller ppna ett investeringssparkonto?
Citera
2015-02-16, 11:55
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Funderar p att g in med 3K i Avanza Zero nu i brjan!
Sedan nn tusenlapp till varje mnad.

Lter det bra? Och ska jag anvnda mig av det vanliga Aktie och fondkontot eller ppna ett investeringssparkonto?

Det r nog svrt att motivera vad som r bra eller dlig fr dig utan information om din ekonomiska situation/vad du sparar till.

Utan att veta skert har jag ftt uppfattningen att det r ISK som gller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in