2014-10-16, 12:35
Medlem
Broheims avatar
Bara att ligga lugnt i båten och köpa mer om någon vecka eller så, om du har möjlighet.
Citera
2014-10-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Alltså, vad händer med Avanza Zero?

Har köpt för 25000, gått ner nästan 10% senaste månaden. Kommer det stabilisera sig eller?

Det är inget att oroa sig för, börsen kommer alltid att gå upp och ner på kort sikt, ibland mer, ibland mindre. Poängen är att på lång sikt (5-20+ år) kommer ett sparande på börsen alltid att ge mycket mer än att ha pengarna på ett sparkonto med ränta.
Citera
2014-10-16, 12:37
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om det tvistar de lärde:

http://www.di.se/artiklar/2014/10/16...skakar-borsen/

Frågan är om du vet vad du har köpt?
Jag förstår naturligtvis att det inte är riskfritt, men en sån här snabb smäll har jag aldrig varit med om förut.
Citera
2014-10-16, 12:54
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Jag förstår naturligtvis att det inte är riskfritt, men en sån här snabb smäll har jag aldrig varit med om förut.

Zooma ut kurvan många år så ser du ett par rediga börsras. Sådant får man vara beredd på. Börsen går i cykler.
Citera
2014-10-18, 17:48
Medlem
Avanza zero går dåligt!

Det går inget bra för börsen just nu. Min fråga till er börsmäklare är kommer detta hålla i sig, la nämligen in ett x antal lakan i avanza zero för 1 månad sedan och dessa har fallit med dryga 4 procent till min besvikelse. Men antar att det bara är att ha is i magen? Jag hade ändå tänkt låta pengarna ligga 1-2 år innan jag tar ut dessa igen.

Så bör jag vara orlolig?
Citera
2014-10-18, 17:54
Medlem
bithaxs avatar
Om det är pengar du behöver snart så var det fel att lägga dem på börsen.

Nummer två. Du borde investera kontinuerligt.

Om du inte hade tänkt investera kontinuerligt så hade det varit bättre att vänta tills det blev en dipp på börsen (som nu).

1-2 år är mindre en en konjukturcykel. Iom att vi varit på toppen nu ett tag så kan det ta mer än 1-2 år innan vi är tillbaka här i värsta fall.

Det är ingen som vet hur det kommer gå, det kan gå upp igen i vår, eller så blir det ras i november alla 2008.

Om du däremot investerar över tid, så får du ju ett bra medelpris.

Tänk typ 5+ år.
Senast redigerad av bithax 2014-10-18 kl. 17:58.
Citera
2014-10-18, 17:58
Medlem
Nej jag behöver inga pengar i dagsläget utan det kan gärna få ligga där ett bra tag. Men vi får väl se vad som händer. Förhoppningsvis kan de återhämta sig inom 1 år i alla fall.
Citera
2014-10-18, 19:05
Medlem
Sedan 1928 har börsen "rasat" med mer än 10% vid 90 tillfällen. Alltså i snitt var elfte månad. Så nej, en liten svacka som denna är absolut ingenting att oroa sig för. En stor svacka är heller ingenting att oroa sig för i och försig, om man sparar långsiktigt.

Fast med en så pass kort sparhorisont som du har så kan det ju klart svida en del. Varför sparar du i zero om du ska plocka ut pengarna redan om 1-2 år?
Citera
2014-10-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Det går inget bra för börsen just nu. Min fråga till er börsmäklare är kommer detta hålla i sig, la nämligen in ett x antal lakan i avanza zero för 1 månad sedan och dessa har fallit med dryga 4 procent till min besvikelse. Men antar att det bara är att ha is i magen? Jag hade ändå tänkt låta pengarna ligga 1-2 år innan jag tar ut dessa igen.

Så bör jag vara orlolig?

Du bör vara så satans orolig. Dina pengar kommer troligen minska med 50-60% innan nyår, ta ut dem snabbt innan du förlorat allt!"

Det är ungefär vad din hjärna säger till dig, googla börspsykologi
Citera
2014-10-20, 11:47
Medlem
Ratis avatar
Vad är skillnaden i att öppna "pensionskonto" hos Avanza och att pensionsspara i Avanza Zero?
Citera
2014-10-20, 12:40
Medlem
AvanzaBanks avatar
EDIT. Felpost.
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-10-20 kl. 12:55.
Citera
2014-10-20, 12:48
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad är skillnaden i att öppna "pensionskonto" hos Avanza och att pensionsspara i Avanza Zero?

Hej!

Det är väldigt stor skillnad.

Avanza Zero är en fond som du kan köpa och äga i olika kontotyper. Öppnar du exempelvis ett pensionskonto så har du dels en viss avdragsrätt för de insättningar du gör till pensionskontot och dels så binder du pengarna tills du är minst 55 år gammal. Det är alltså inte möjligt att göra några uttag från ett pensionskonto innan du går i pension.

Om du istället köper Avanza Zero i ett Aktie- & fondkonto eller ett Investeringssparkonto så kommer du att kunna sälja fonden och ta ut dina pengar när som helst om du så önskar.

Fonden Avanza Zero går alltså att köpa i olika typer av konton, men det är fortfarande samma fond som du köper oavsett vilket konto du köper fonden till.

/Michaela, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in