2015-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Inte läst igenom allt men avanza är ett av de bättre fondföretagen med bra resultat osv. Avanza zero är väl fonden utan avgifter? Visst är det säkert för det är lågrisk men asså du tjänar ju inget iaf inte på bra länge och de få fonder utan avgift har oftast inte avkastning nog att det lönar sig jämfört med andra fonder med mer eller mindre avgifter. Kolla fondtorget och studera lite hur det gått för fonderna under några år, och hitta nån mixfond istället helst med mer aktier än räntor men kan ta tvärtom med om du är lite försiktig av dig och beroende på om du satsar långsiktigt eller på kort/relativt kort sikt.

Det finns mängder med bra fonder med 50/50 70/30 osv olika mixer ränter och aktier och om du studerar lite resultat på olika fonder kan du hitta en relativt säker med bra avkastning både på kort och lång sikt.
Nu var det ett tag sedan jag var insatt i det här men avgiftsfria fonder när jag hade koll iaf för ett par tre år sedan var ganska dåliga på att öka även på långsikt så lockandet med att slippa avgift är inte alltid bra om man vill få pengarna att växa utan hittar du någon du ser gått stabilt upp med bra resultat och skademinimering under nedgångar så lönar det sig att lägga en avgift.

Som sagt kolla upp olika fonder på fyndtorget och satsa på en som känns rätt och haft stabila år helst under 2007-2008 och andra dåliga år också och det är dessutom inte svårt att hålla lite koll emellanåt och byta ifall det behövs, hitta stabila fonder som alltid under många år rest sig bra efter nedgångar och satsa i de när det ligger lågt nere och när de ökat igen kan du ju hitta fonder med samma bra mönster genom många år som är nere nu och byta till en annan och fortsätta så.

Ska du fondspara är det inte dundersvårt att öka sina pengar på låg mellanriskfonder bara du håller koll men att ligga stilla i en avanza zero (som om jag minns rätt är avgiftsfri och säker men ökar inte speciellt) känns onödigt, isf är det fan bättre med swedbanks mixfond eller liknande.

Mvh u

Ja vi märker det haha
Citera
2015-01-11, 02:05
Medlem
wotoos avatar
TS borde läsa på mycket mer innan han ger sig på investeringar i aktiefonder.

Här kan du låta pengarna sova så länge:

http://www.spiltanfonder.se/fonder/rantefond-sverige

eller denna om du har en investeringshorisont som är längre än 3 år.

http://www.spiltanfonder.se/fonder/spiltan-hograntefond

--------
Känns som att TS är väldigt okunnig.
Citera
2015-01-11, 06:43
Medlem
Puckon. TS har redan fattat sitt beslut och lämnat tråden.

Jag gissar på att det är TS storbystade avatar som gör denna tråd 7 sidor lång...
Citera
2015-01-11, 12:26
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Puckon. TS har redan fattat sitt beslut och lämnat tråden.

Jag gissar på att det är TS storbystade avatar som gör denna tråd 7 sidor lång...
8 sidor med ditt inlägg.
Citera
2015-01-28, 15:27
Medlem
Grievers avatar
Nu har det stigit 7 procentenheter sen 15/1, börjar gå ner idag. Dags att sälja och sen köpa igen, eller ska man bara sitta still i båten? Hur resonerar ni som är lite haj på sånt här?
Citera
2015-01-28, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Nu har det stigit 7 procentenheter sen 15/1, börjar gå ner idag. Dags att sälja och sen köpa igen, eller ska man bara sitta still i båten? Hur resonerar ni som är lite haj på sånt här?

Har ingen aning om börsens framtid, men kom ihåg att kursen släpar en dag. OMXS30 sjönk igår, vilket du ser idag. Idag har OMXS30 stigit, vilket du kommer att se i fonden imorgon. Kan vara bra att känna till om du planerar att sälja en viss dag.
Citera
2015-01-28, 15:34
Medlem
Grievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Har ingen aning om börsens framtid, men kom ihåg att kursen släpar en dag. OMXS30 sjönk igår, vilket du ser idag. Idag har OMXS30 stigit, vilket du kommer att se i fonden imorgon. Kan vara bra att känna till om du planerar att sälja en viss dag.
Yes, förstår det. Tänkte bara ifall man vill försöka få ut lite extra innan det stabiliserar sig. Kollar man på grafen så har det ju helt klart varit en spik, känns som det kommer gå ner.
Citera
2015-01-28, 15:43
Medlem
Citat:

Nja så är det ju inte. Kursen återspeglas samma dag.
Citera
2015-01-28, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla

Kursen uppdateras på kvällen. Alltså, om man går in idag så är det gårdagens kurs man ser.
Citera
2015-01-28, 16:08
Medlem
Citat:
Kursen uppdateras på kvällen. Alltså, om man går in idag så är det gårdagens kurs man ser.

Nä uppdateringen på kvällen gäller samma dags kurs. Går man in nu så är det ju gårdagens kurs.
Citera
2015-01-28, 17:08
Medlem
Citat:
Nä uppdateringen på kvällen gäller samma dags kurs. Går man in nu så är det ju gårdagens kurs.

Det är det jag menar. Går du in nu, under börsens öppettid, så ser du gårdagens kurs. Går du in sent ikväll så ser du dagens kurs. Men eftersom personen jag citerade var inne just nu och kollade så påpekade jag att det var gårdagens kurs den personen såg.

Du menar om man går in efter att den uppdaterats på kvällen, jag menar om man går in under dagen.
Senast redigerad av _Baste_ 2015-01-28 kl. 17:25.
Citera
2015-01-28, 17:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Det ser ut som att ni tycker lika men beskriver det olika

NAV-kursen uppdateras mycket riktigt på kvällen och den baseras då på den handelsdag som har varit. Fondkursen ligger sen kvar under natten och under hela nästa handelsdag och därefter så uppdateras fonden nästa kväll med en ny kurs som baseras på den handelsdag som varit.

Sammantaget så innebär det att då man lägger en fondorder innan kl. 13 på dagen så vet man inte exakt vilken kurs som man får eftersom den kursen fastställs på kvällen.

/Dan, Avanza
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in