Citat:
Ursprungligen postat av
Isolation
Okej, då tror jag att jag är med! Kan man förenkla det hela något och påstå att risken generellt sett har större betydelse vid en kortsiktig investering än en längre? Dvs om målet är att jag ska gå in med kapital i fonden under ett par år är risken mycket högre än om jag ska gå in på låt säga tio år?
Har man tiden som variabel för sin investering brukar det innebära större risk, just för att det är svårt i närtid att förutspå olika event i världen som kan ha påverkan på marknaden. Om man har en tidshorisont på 10 år så har man goda möjligheter att återhämta sig, ifall det visar sig att man från början gick in vid helt fel tillfälle.
Marknaden har tidigare haft en tendens att återhämta sig på sikt, återhämtningen 2009 blev ju rekorsnabb, men det finns ändå inga garantier på att historien upprepar sig vid liknande situationer idag. A och O är att bedöma marknadsläget, och går man in idag så får man nog räkna med att ens innehav kan ligga på minus nästa vinter. Men blickar man istället 10 år framåt så finns det stor möjlighet för förbättrad konjunktur vilket bör öka värdet på din investering.
Det absolut smartaste vore att invänta ett bra köpläge, och inte gå in när bolagen har svårt att motivera sina höga multiplar.