2014-08-29, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Det är nog en blandning av en tillfällighet samt att båda två påverkades mycket av hur marknaden/börsen i stort rörde sig igår.

Om du kikar på innehaven för Avanza Zero och D&G Småbolag så ser du att det skiljer sig ganska mycket gällande vilka aktier respektive fond äger (längst ner på sidan). Det gör att fonderna avviker lite från varandra på längre sikt och det ser man också om man exempelvis gör en jämförelse på vår sajt (klicka på "jämför" i grönt).

/Dan, Avanza

Kan man se större innehav av bolag? Svårt att avgöra ibland eftersom man normalt sett bara ser de störtsa...
Citera
2014-08-29, 12:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstolpen
Kan man se större innehav av bolag? Svårt att avgöra ibland eftersom man normalt sett bara ser de störtsa...

Hej,

Jag är lite osäker på vad du menar men jag antar att du vill se hur stor del av fonden ett bolag utgör samt att du vill se alla bolag som fonden äger? Den informationen finns på Finansinspektionens hemsida och i många fall även på fondbolagens hemsidor.

Se denna länk:
http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/

Återkom om jag missförstod dig.

/Dan, Avanza
Citera
2014-08-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Jag är lite osäker på vad du menar men jag antar att du vill se hur stor del av fonden ett bolag utgör samt att du vill se alla bolag som fonden äger? Den informationen finns på Finansinspektionens hemsida och i många fall även på fondbolagens hemsidor.

Se denna länk:
http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/

Återkom om jag missförstod dig.

/Dan, Avanza

Spot on tack.
Citera
2014-08-29, 14:44
Medlem
LuktSuddiGums avatar
Nån som hållit på med Avanza zero länge?
Skulle ni rekommendera det till en nybörjare? Har drygt 90000 jag vill investera men har ingen aning om vart jag ska börja
Citera
2014-08-29, 14:57
Medlem
Avanza Zero är en mycket bra start, och se också till att skaffa ett ISK-konto om du inte redan har det, så blir skatten lägre.
Citera
2014-09-05, 05:10
Medlem
Har ett totalt kapital på 200 000 som jag inte kommer att nyttja under ett års tid. Tänkte öppna ett ISK och köra med Avanza Zero. Bör jag stoppa en mindre summa kontinuerligt och i så fall hur mycket? Då borde jag väl får bättre riskspridning än om jag slantar in 200 000 direkt? Är AZ bättre än Nordnet Superfonden? Tacksam för svar!
Citera
2014-09-05, 06:35
Medlem
applemanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maldiverna
Har ett totalt kapital på 200 000 som jag inte kommer att nyttja under ett års tid. Tänkte öppna ett ISK och köra med Avanza Zero. Bör jag stoppa en mindre summa kontinuerligt och i så fall hur mycket? Då borde jag väl får bättre riskspridning än om jag slantar in 200 000 direkt? Är AZ bättre än Nordnet Superfonden? Tacksam för svar!

1 år är alldeles för kort tid på börsen. Kan svänga till rejält och då blir de inte kul om det rasar 30%. Kanske räntefonder är något för dig istället? Eller ett högräntekonto?

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige
Citera
2014-09-05, 12:31
Medlem
Har någon koll på fonder "fond i fond" tex Avanza Fond i Fond +SKAGEN??
Något att föredra framför en enskild fond hos Skagen?
Citera
2014-09-05, 16:19
Medlem
Citat:

Om du behöver pengarna inom ett års tid skulle jag inte Rekommendera AZ, sätt dem på att sparkonto istället även om räntan är löjligt låg.
Tycker inte man ska spekulera man ska använda till något eller inte har råd att förlora.

AZ följer ett index som omfattar dem 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.
Superfonden omfattar dem 70 mest omsatta bolagen, du får bättre diversering men även "mindre" bolag vilket kan vara både bra och dåligt beroende.

Ser nu att Az följer dem VÄRDE-mässigt omsatta bolag medan Superfonden följer dem 70 mest Handelsomsatta bolagen hur påverkar det ekvationen någon som vet det?
Citera
2014-09-05, 22:50
Medlem
Citat:

Det är i praktiken ingen större skillnad. Typ 80% av kapitalet investeras i dom 30 största bolagen i Superfonden. Om man tittar på den riskjusterade avkastningen har AZ en något bättre sharp ratio på 0,86 och Superfonden 0,82.
Citera
2014-10-16, 12:07
Medlem
Grievers avatar
Alltså, vad händer med Avanza Zero?

Har köpt för 25000, gått ner nästan 10% senaste månaden. Kommer det stabilisera sig eller?
Citera
2014-10-16, 12:19
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griever
Alltså, vad händer med Avanza Zero?

Har köpt för 25000, gått ner nästan 10% senaste månaden. Kommer det stabilisera sig eller?
Om det tvistar de lärde:

http://www.di.se/artiklar/2014/10/16...skakar-borsen/

Frågan är om du vet vad du har köpt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in