2014-03-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Med svårt menar jag precis svårt. Livet är svårt. Man kan inte bara "vara", "ta det lugnt" då åker du ner i underklassen och får ett helvete att ta dig upp igen. Ingen vill anställa dig för du inte har ett tillräckligt bra CV, inga merit etc. Detta kan vara en väldigt stor press för många människor att tänka på "gör jag fel är jag dömd för resten av livet". Detta speglar in på överlevnad.

Kortfattat: Pressen från samhället blir större och större. Detta gör i sin tur livet svårare, man måste ta beslut snabbt.

Ta dock inte detta ordagrant! Det är min åsikt. Du får gärna ändra den om du kan

Jag är frivilligt på väg ner i den "underklass" du pratar om. Just bara för att "vara". Vad är det annars för poäng att ens leva?
Har knegat på kontor i över 20 år och är fortfarande förundrad över hur många timmar jag kastat bort på menlöst jobb och slaveri i alla dessa år. Nu går jag ner på deltid och drar in på alla onödiga kostnader.
Det är dags att börja leva. Utanför ekorrhjulet. Dock har jag tur som inte har några lån eller annat skit som håller mig fast i hjulet. Så för mig kanske det är lättare att "flumma ut" än vad det är för andra.
Citera
2014-03-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ber om ursäkt om jag drog lite för snabba slutsatser i mina första inlägg om kvantfysiken och hur "verkligheten renderas". Ser att det verkar irriterar många.
Jag har inte påstått att något är på något speciellt sett. Det var som sagt bara min tolkning baserat på det jag har läst/hört. Men jag blir gärna motbevisad och har mer än gärna fel ang detta.

Ett motbevis eller bevis som kommer från mig har ingen betydelse för dig om du inte redan innan accepterar att jag existerar...
Citera
2014-03-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddfk
Ett motbevis eller bevis som kommer från mig har ingen betydelse för dig om du inte redan innan accepterar att jag existerar...

Idag accepterar jag att du existerar.
Citera
2014-03-13, 18:54
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det har fortfarande ingenting med "observation" att göra.

Vad säger du om "Heisenberg Uncertainty Principle"?

"You cannot obectively observe something without changing that which you are observing."
Citera
2014-03-13, 19:15
Medlem
Hatans avatar
Citat:
?????

Nej, jag är inte intresserat av något "ifrågasättande"; men däremot att du talar om vilken bok det rör sig om.

Precis nu tänkar jag på varför du inte kan tala om för mig vilken bok jag läsar.

Jag bryr mig i ärlighetens namn inte.
Jag kan inte läsa dina tankar dumhuvud.

Att ifrågasätta din bok är något man gör då du beskriver din tolkning av denna.
För det är du som har läst den.
Citera
2014-03-13, 19:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Klart det har. Om det är en apparat eller ett sinne som får vågfunktionen att kollapsa har väl ingen betydelse. Bohr ställde ju frågan "finns månen om du inte tittar på den?" Om vågfunktionen endast skulle kollapsa vid en instrumentell mätning skulle Bohr säkerligen sagt "finns månen om ingen mäter den med en apparat?".

Kan du ge stöd för din utsaga att mänsklig observation inte har med vågfunktionens kollaps att göra?
Citera
2014-03-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Du hittar på hela universum. Du är det enda som existerar.

Även känt som solipsism. Någon mer än jag som kan få ångest av den tanken?
Det går ju inte att motbevisa dessvärre :/.

Och ja jag vet att det finns trådar om det här redan.

Sååå om jag har har hittat på alltihop måste jag ha en jävla fantasi och vara en riktigt sjuk jävel
Människan är ju galen. Vi är ju första djuret i historien som bevisar att hög intelligens gör djur till sadistiska monster.

Om det är i din värld jag lever uppmanar jag dig att antigen göra dig av med alla idioter ( 90 % )
Eller sätta mig på en tropisk Ö med en TV som underhållning så jag kan glo på människorna när jag har tråkigt.
Citera
2014-03-13, 20:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhalator
Vad säger du om "Heisenberg Uncertainty Principle"?

"You cannot obectively observe something without changing that which you are observing."

Korrekt; men det är inte samma som att hävda "oberver-created reality".
Citera
2014-03-13, 20:32
Medlem
[quote=Inhalator|47918752]

Citat:

Detta är det enda vettiga jag läst i den här tråden.
Citera
2014-03-13, 20:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Klart det har. Om det är en apparat eller ett sinne som får vågfunktionen att kollapsa har väl ingen betydelse. Bohr ställde ju frågan "finns månen om du inte tittar på den?" Om vågfunktionen endast skulle kollapsa vid en instrumentell mätning skulle Bohr säkerligen sagt "finns månen om ingen mäter den med en apparat?".

Du behövar inte begränsa det till "observation" alls. Som jag visst skrev tidigare så rör det sig om den kosmiska dynamikens interaktion, som en sten kan delta i helt utan att "observera".

Citat:
Kan du ge stöd för din utsaga att mänsklig observation inte har med vågfunktionens kollaps att göra?

Vi började med:

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Partiklarna har inga egenskaper förrän de observeras, observatören ger partiklarna dess egenskaper.

Vilket fortfarande är det jag relaterar till. Jag påstår inte att mänsklig obervation är utan effekt.
Citera
2014-03-13, 21:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du behövar inte begränsa det till "observation" alls. Som jag visst skrev tidigare så rör det sig om den kosmiska dynamikens interaktion, som en sten kan delta i helt utan att "observera".
Fast om en sten kan få vågfunktionen att kollapsa så finns det en objektiv yttervärld utan dig.

Citat:
Vilket fortfarande är det jag relaterar till. Jag påstår inte att mänsklig obervation är utan effekt.

Om en sten redan har bestämt hur det ska se ut, vilken är då den mänskliga effekten?
Citera
2014-03-13, 21:23
Medlem
Denoms avatar
Why Solipsism is Bullshit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in